Ce se schimbă la Declarația Unică din 2025
Declarația Unică. Modificările și completările aduse s-au concentrat în principal pe reglementările referitoare la stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru anul 2024. De asemenea, s-a urmărit simplificarea obligațiilor declarative ale contribuabililor prin eliminarea necesității de a calcula și declara impozitul pe veniturile estimate, precum și contribuțiile sociale datorate în timpul anului fiscal. Astfel, aceste schimbări au fost introduse pentru a reduce sarcinile administrative ale contribuabililor și pentru a facilita conformarea fiscală.
Pentru veniturile din cedarea folosinței bunurilor, venitul net anual se calculează prin scăderea cheltuielilor, care sunt determinate prin aplicarea unei cote de 20% asupra venitului brut.
Veniturile din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a ține evidență contabilă, sunt supuse impozitării prin reținere la sursă, impozitul fiind considerat final, potrivit ANAF.
De asemenea, au fost abrogate dispozițiile care stabileau că veniturile obținute din derularea a mai mult de 5 contracte de închiriere sunt considerate venituri din activități independente. În plus, a fost eliminată opțiunea de a determina venitul net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
Cum se va stabili venitul net anual impozabil din activități independente, determinat în sistem real
Declarația Unică. Pentru a stabili venitul net anual impozabil din activități independente, contribuabilii trebuie să determine următoarele:
a) venitul net anual recalculat/pierderea netă recalculată pe fiecare sursă din categoriile de venituri prevăzute, prin deducerea din venitul net anual, determinat în sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
b) venitul net anual impozabil prin însumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, din care se deduc contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate datorate, cu excepția diferenței de contribuție de asigurări sociale de sănătate prevăzută la art.174 alin.(5) din Codul fiscal.
Contribuția de asigurări sociale deductibilă se calculează proporțional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real din totalul veniturilor cumulate, conform prevederilor art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, aplicată asupra contribuției de asigurări sociale calculată conform art. 151 alin. (1).
De asemenea, contribuția de asigurări sociale de sănătate deductibilă se stabilește proporțional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real din totalul veniturilor cumulate, conform art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, aplicată asupra contribuției de asigurări sociale de sănătate calculată conform art. 174 alin. (1).
Cum se va stabili venitul net anual impozabil din drepturi de proprietate intelectuală, determinat în sistem real
Declarația Unică. Pentru a stabili venitul net anual impozabil din drepturi de proprietate intelectuală, contribuabilii trebuie să determine următoarele:
a) venitul net anual recalculat/pierderea netă recalculată pe fiecare sursă din categoriile de venituri prevăzute, prin deducerea din venitul net anual, determinat în sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
b) venitul net anual impozabil prin însumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, din care se deduce contribuția de asigurări sociale datorată potrivit prevederilor titlului V din Codul fiscal.
Contribuția de asigurări sociale deductibilă se calculează proporțional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real din totalul veniturilor cumulate, conform prevederilor art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, aplicată asupra contribuției de asigurări sociale stabilită conform art. 151 alin. (1).
Modalitatea și perioada de reportare/compensare a pierderilor fiscale anuale
Declarația Unică. Pierderea fiscală anuală înregistrată pe fiecare sursă de venit din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, activități agricole, silvicultură și piscicultură, determinată în sistem real, din transferul titlurilor de valoare, din orice alte operațiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum și din transferul aurului de investiții, poate fi reportată și compensată de contribuabil în limita a 70% din veniturile nete anuale sau câștigul net anual obținut din aceeași sursă de venit, în următorii 5 ani fiscali consecutivi.
Pierderea fiscală anuală înregistrată în anii precedenți anului 2024, care nu a fost compensată până la data de 31 decembrie 2023, se poate compensa cu veniturile nete anuale sau, după caz, cu câștigurile nete anuale realizate începând cu anul 2024, pe perioada rămasă din cei 7 ani, în limita a 70% din veniturile nete anuale sau câștigurile nete anuale respective. Pentru aplicarea acestei limite de 70%, pierderile fiscale anuale din anii anteriori anului 2024, care au rămas necompensate până la 31 decembrie 2023, se cumulează cu pierderile fiscale anuale înregistrate începând cu anul 2024.
Se elimină costului de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul anual datorat
Declarația Unică. Sumele care nu au fost deduse din impozitul pe venitul anual datorat pentru anul 2023 nu pot fi reportate și vor reprezenta cheltuieli deductibile la calcularea venitului net anual, determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, începând cu veniturile aferente anului 2024.
Se elimină posibilitatea direcționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat
Începând cu anul 2024, direcționarea unei sume de până la 3,5% din impozitul anual se poate face doar din impozitul pe veniturile din salarii și venituri asimilate salariilor, în scopul susținerii entităților nonprofit/unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private.
Cum s-au modificat prevederile privind stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale anuale reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care au realizat venituri din activități independente din una sau mai multe surse (venituri care se determină în sistem real, venituri realizate în baza contractelor de activitate sportivă sau venituri stabilite pe baza normelor de venit, după caz)
În cazul veniturilor din activități independente, contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată se stabilește pe baza unui venit anual de calcul, care poate fi fie venitul net anual realizat/brut, fie norma anuală de venit, respectiv norma anuală de venit ajustată, după caz. Această bază de calcul nu poate depăși valoarea corespunzătoare unui nivel de 60 de salarii minime brute pe țară, conform legislației în vigoare la termenul de depunere a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale (capitolul II), respectiv până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează contribuția.
Persoanele fizice care au obținut venituri din contracte de activitate sportivă de la mai mulți plătitori și pentru care contribuția de asigurări sociale de sănătate reținută la sursă depășește valoarea corespunzătoare unei baze de calcul egală cu 60 de salarii minime brute pe țară, trebuie să recalculeze contribuția de asigurări sociale de sănătate, depunând Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale (capitolul I) până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care au obținut veniturile. Pentru diferența de contribuție de asigurări sociale de sănătate rezultată în urma recalculării, persoana fizică are obligația de a calcula, declara și plăti impozitul pe venit.
Se elimină obligația de stabilire și declarare a impozitului pe veniturile estimate și a contribuțiilor sociale datorate în cursul anului fiscal
Începând cu anul 2025, contribuabilii nu vor mai avea obligația de a depune declarația unică pentru estimarea veniturilor și a obligațiilor fiscale, nici pentru declararea contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pe parcursul anului fiscal. Stabilirea și declararea veniturilor efectiv realizate și a obligațiilor fiscale pentru anul 2025 vor fi realizate de toate categoriile de contribuabili în anul următor, până la data de 25 mai 2026, inclusiv.
Eliminarea obligației de depunere a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice în anul curent se aplică și pentru contribuabilii care încep sau încetează o activitate în cursul anului fiscal, cei care întrerup temporar activitatea sau o suspendă conform legislației aplicabile, precum și în cazurile în care au loc modificări ale clauzelor contractuale sau rezilierea unor contracte de închiriere încheiate între părți în timpul anului fiscal.
Anumite categorii de contribuabili vor avea posibilitatea de a opta în anul curent pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate
În acest caz, baza de calcul a contribuției va fi egală cu 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează contribuția, indiferent de data la care se exercită opțiunea. Având în vedere modificările legislative menționate, proiectul de ordin propune aprobarea modelului și conținutului formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”.
Acest formular va fi utilizat pentru declararea impozitului pe veniturile realizate și a contribuțiilor sociale datorate în anul 2024, precum și pentru exercitarea opțiunii privind plata contribuției de asigurări sociale de sănătate în anul 2025.
Modificările față de formularul aprobat
Modificările față de formularul aprobat prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 6/2024 constau, în principal, în următoarele:
a) La Capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate”:
-
- introducerea unor rubrici în vederea îndeplinirii de către succesorii persoanelor care și-au încetat existența a obligațiilor fiscale aferente perioadei în care persoana a avut calitatea de subiect de drept fiscal;
- introducerea unor rubrici privind depunerea declarației după anularea rezervei verificării ulterioare potrivit art.105 alin.(6) din Codul de procedură fiscală;
- eliminarea de la secțiunea 1 „Date privind impozitul pe veniturile realizate din România”, subsecțiunea 1 „Date privind impozitul pe veniturile realizate din România, impuse în sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli” a categoriei de venit „cedarea folosinței bunurilor calificată în categoria venituri din activități independente”;
- la secțiunea 3 „Date privind contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate datorate” subsecțiunea 2 „Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată”;
- introducerea unor câmpuri pentru stabilirea și declararea obligațiilor fiscale anuale reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care au realizat venituri din activități independente din una sau mai multe surse, începând cu anul fiscal 2024, potrivit legii;
- eliminarea din Tabelul de la pct. 1 „Venituri realizate pentru încadrarea ca plătitor de CASS” a pct.1.1. „venituri din activități independente”.
Modificările față de formularul aprobat
-
- eliminarea de la secțiunea 5 a rubricilor referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili, pentru indemnizațiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.132/2020, ca urmare a încetării aplicabilității dispozițiilor acesteia;
- introducerea la secțiunea 5 a rubricilor referitoare la stabilirea impozitului anual datorat pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, impuse în sistem real, precum și a unei subsecțiuni distincte privind stabilirea contribuției de asigurări sociale deductibile pentru calculul impozitului pe venit;
- introducerea unei secțiuni distincte, secțiunea 6, în vederea stabilirii impozitului aferent diferenței de contribuție de asigurări sociale de sănătate rezultate în urma recalculării potrivit art.147 alin.(7) din Codul fiscal;
- restructurarea secțiunii „Sumarul obligațiilor privind impozitul pe venitul realizat și contribuțiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă”, care devine secțiunea 7, prin: sintetizarea obligațiilor stabilite în plus/în minus cu titlu de impozit pe venit, contribuție de asigurări sociale și contribuție de asigurări sociale de sănătate, în declarația curentă;
- eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.132/2020, precum și a celor privind contribuțiile sociale reținute la sursă de plătitorii de venit, conform art.LXI alin.(3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.115/2023;
- introducerea unei subsecțiuni „Obligații fiscale de plată/de restituit”, pentru evidențierea sumelor care trebuie plătite de contribuabil sau a sumelor care trebuie restituite acestuia. În cazul completării declarației unice cu ajutorul aplicației de asistență, sumele se calculează automat, prin intermediul aplicației informatice suport;
- eliminarea secțiunii privind direcționarea sumei reprezentând până la 3,5 % din impozitul datorat pe venitul net/câștigul net anual impozabil, ca urmare a abrogării dispozițiilor legale;
Modificările față de formularul aprobat
b) eliminarea Capitolului II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate pentru anul …..” referitor la declararea impozitului pe veniturile estimate și a contribuțiilor sociale datorate în cursul anului fiscal;
c) introducerea unui capitol distinct dedicat persoanelor fizice care optează în cursul anului 2025 pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, respectiv Capitolul II. „Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției pentru anul 2025”;
d) actualizarea în mod corespunzător a instrucțiunilor de completare a declarației unice.