Românii care au venituri extrasalariale trebuie să depună anual la Fisc declarația unică. În curând, aceasta va suferi modificări importante, care promit să-i ajute pe contribuabili.
Declarația unică inteligentă îi va ajuta pe români
Începând de anul viitor, aproape un milion de români care obțin venituri din surse diferite de salarii vor avea de-a face cu mai puține complicații fiscale.
Declarația unică, pe care trebuie să o depunem anual, va fi simplificată și va fi disponibilă într-un format digital, cu informațiile esențiale completate automat.
Prin urmare, contribuabilii nu vor mai fi obligați să estimeze veniturile și să calculeze singuri impozitele și contribuțiile sociale.
Modificările se aplică persoanelor care obțin venituri din:
- activități independente
- dobânzi
- chirii
- sau drepturi de autor
Mii de români depun declarația unică
Peste 900 de mii de români care obțin venituri din alte surse decât salariile trebuie să depună anual, în luna mai, un formular cunoscut sub numele de Declarație Unică.
Noul formular va importa automat informații din alte baze de date ale Ministerului Finanțelor.
De exemplu, va extrage automat informațiile financiare din contractele de închiriere și va calcula precis suma datorată de proprietar.
De asemenea, formularul va utiliza date din sistemul e-Factura și se va conecta cu viitorul CNP fiscal, un cod unic de identificare fiscală. Cei care vor opta să folosească acest cod vor putea beneficia de reduceri la taxele datorate statului.
Ministerul Finanțelor anunță că formularul inteligent e-DU va permite completarea automată cu datele disponibile la ANAF.
Acest format de declarație va reduce erorile, iar în unele situații le va elimina complet. De asemenea, e-DU va ajuta și la identificare veniturile care sunt în prezent omise de către ANAF.
Dacă în anii anteriori numărul românilor care depuneau declarația depășea un milion, în 2024 acesta a scăzut la cel mai mic nivel din 2018 până în prezent.
În 2025, conform planului Ministerului Finanțelor, noua declarație va fi utilizată alături de versiunea actuală. Începând cu 2026, versiunea veche va fi eliminată.
Se propune modificarea Codului de procedură fiscală
Ministerul Finanțelor sugerează actualizarea Codului de procedură fiscală pentru a spori eficiența ANAF în prevenirea și combaterea neconformării fiscale.
Principalele modificări propuse includ simplificarea acordării eşalonării la plată, inclusiv pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursă, sub anumite condiții, și permiterea plății obligațiilor fiscale în conturile bugetare corespunzătoare fiecărui tip de obligație.
Se intenționează de asemenea simplificarea procedurilor pentru valorificarea bunurilor sechestrate și confiscate. În plus, se sugerează introducerea unui număr de identificare digital pentru persoanele fizice, ca alternativă la CNP.