Deși beneficiile declarației unice sunt evidente la nivelul birocrației, firmele sunt nemulțumite de faptul că vor fi nevoite să investească în noi softuri sau în updatarea celor existente. Asta pentru că societățile care au 50-60 de angajați trebuie să depună declarația electronică în format XML. Firmele care sub 60 de angajați pot introduce datele manual într-un document PDF inteligent.
„Statul ne cere să depunem declarația unică și ne sfătuiește «să facem un efort» să achiziționăm un soft pentru a crea raportarea aceasta. În toată lumea civilizată acest soft este gratuit, doar în România trebuie cumpărat?”, își arată nemulțuirea managerul unei companii cu peste 300 de angajați. Prețul unui astfel de aplicații începe de la circa 100 euro și crește în funcție de mărimea firmei.
Iar experții din domeniu confirmă aceste informații. „Având în vedere complexitatea declaraţiei, este de la sine înţeles că un om nu o poate întocmi manual, mai ales atunci când este vorba de încărcarea datelor pentru câteva sute de angajaţi. Încă o dată companiile trebuie să aloce resurse umane şi financiare pentru updatarea softului informatic, astfel încât să obţină în timp util informaţiile care sunt importate în formular“, declara recent și Sorin Istrate, managing partner la Contexpert Consulting.
Declaraţia unică va cuprinde informații privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate și va putea fi depusă online începând cu 7 februarie, ora 9.00. Termenul limită de depunere este 25 februarie pentru obligaţiile din luna ianuarie.
Potrivit Agenţiei Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), începând de luni, 31 ianuarie, până vineri, 4 februarie, contribuabilii pot simula depunerea declaraţiei unice, formular D112, care va fi procesată ca şi când operaţiunea ar fi reală astfel încât să fie verificate toate elementele depunerii electronice, atât de către contribuabili, cât şi de către funcţionarii ANAF, CNAS, CNPAS, ANOFM.