Criza a influențat pozitiv vânzările de obiecte de artă, către care s-au reorientat tot mai mulți investitori care nu prea mai au curaj să parieze pe indicii bursieri și nici să cumpere acțiuni, utilități și SIF-uri
Piața de artă din țara noastră se dezvoltă în continuare, iar lucrările artistice nu sunt doar o achiziție, ci și o investiție. De asemenea, prețurile au început deja să ne apropie de piețele mari și dezvoltate, având cumpărători bogați. Recordul a fost stabilit anul trecut în mai, când pictura lui Ștefan Luchian „Două fete“, ulei pe pânză, s-a vândut, la Goldart, cu 300.000 de euro., depășind recordul anterior, stabilit în 2011 cu opera „În iatac“ a lui Nicolae Tonitza (290.000 de euro). După cum spun organizatorii de licitații, din 2010 a început să se schimbe generația de cumpărători. Dacă în trecut vedeam amatori de artă avizați, persoane între 50 și 70 de ani, acum principalii licitatori sunt tinerii de succes, cu vârste între 30 și 45 de ani, care privesc arta ca pe o investiție. De aceea regăsim între preferințele acestora nume consacrate și tineri artiști de succes pe plan internațional. De altfel, arta contemporană a înregistrat, anul trecut, vânzări cu 10% mai mari decât în 2012, ajungând până la un total de 1,4 milioane euro. Dintre artiștii contemporani de diverse generații se remarcă Sabin Bălașa, Ion Țuculescu, Roman Tolici, Șerban Savu sau Ștefan Câlția. Piața a licitațiilor de artă a depășit vânzări de 15 milioane euro în 2013, în timp ce piața de artă în totalitate se ridică la circa 28 milioane euro, conform unui studiu al Artmark.
Clienții fideli ai caselor de licitații sunt persoane cu venituri medii spre mari și de multe ori aceștia se găsesc și în poziția de intermediari între vânzători sau alți cumpărători și casele de licitație. Lucrările scumpe, de sute de mii de euro, își găsesc licitatori printre persoanele cu venituri ridicate, oameni de afaceri, bancheri, avocați etc., care ajung la achiziția de artă după ce au efectuat celelalte tipuri de investiții (imobiliare, bijuterii, piața de capital). O altă caracteristică a pieței românești este preferința pentru artiști autohtoni, particularitate care există încă din perioada interbelică. Din acest motiv nici nu există lucrări ale artiștilor internaționali la casele de licitații, sectorul fiind dominat de artiști locali. Și primul trimestru al acestui an se încadrează în trendul ascendent din ultimii ani, cu tendințe promițătoare în zone precum recordurile de autori, creșterea numărului de participanți și extinderea pieței. Artmark Live, licitație online, a adunat la o singură sesiune un număr record de peste 350 de participanți, depășindu-l pe cel din 2013, când au participat 110 persoane.
La aceeași casă de licitație, recordul de autor a fost înregistrat de Georgeta Năpăruș cu 12.000 de euro pentru lucrarea „Prapor“, de Oscar Han, tot cu 12.000 de euro, pentru „Nud“, de Constantin Isachie Popescu cu 6.000 de euro pentru „Intimitate“ și de Constantin Flondor cu 4.750 de euro pentru „Înmugurire“. Cea mai bună rată de adjudecare dintr-o licitație a fost de 92,3% pentru Colecția Gen. Constantin Doncea. Printre obiectele inedite aflate în preferințele colecționarilor se găsește un Jukebox Wurlitzer din anii 1950, adjudecat cu 20.000 de euro, de zece ori peste prețul de pornire, și o sabie aurită de protocol primită cadou de Ceaușescu din partea Armatei Române, cumpărată cu 7.000 de euro, de șapte ori peste prețul de pornire. Cea mai scumpă lucrare vândută anul acesta a fost pictura „Pregătiri de masă (Interior IV)“ a lui Nicolae Tonitza, cu 85.000 de euro. Pe locul secund se găsește Nicolae Grigorescu cu „Țărăncuță cu broboadă albă“, adjudecată cu 60.000 de euro, iar pe locul al treilea avem tot un Grigorescu, „Măr înflorit“, cu 50.000 de euro.