Mai multe asociaţii ale elevilor din ţară, alături de Federația Națională a Asociațiilor de Părinţi-Învățământ Preuniversitar (FNAP-IP), solicită Ministerului Educaţiei renunţarea la declaraţiile pe propria răspundere ce au fost anunţate cu o zi înainte.
Este vorba despre aceste declaraţii, prin care elevii, părinţii acestora, dar şi cadrele didactice se angajează să nu înregistreze sau să distribuie orele online și să ia toate măsurile pentru a preveni astfel de acțiuni.
Asociațiile de elevi și FNAP-IP susțin faptul că documentul nu este necesar, întrucât nu face altceva decât să amintească prevederile deja existente pe care elevii sunt obligați să le respecte ca parte a sistemului de educație. Spre exemplu, Legea educației naționale nr. 1/2011 prevede la art. 272, alin. (3) că “înregistrarea prin orice procedee a activității didactice poate fi făcută numai cu acordul celui care o conduce.”
“Mai mult, măsurile luate de autorități în aceste momente ar trebui să vizeze asigurarea accesului la educație și a bunei desfășurări a orelor de curs pentru elevii din întreaga țară. În acest moment, problemele cu adevărat importante în această situație rămân fără rezolvare.
În acest sens, asociațiile de elevi din România și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți solicită Ministerului Educației și Cercetării eliminarea celor două declarații pe propria răspundere pentru școala online, întrucât introducerea acestora este inutilă în contextul desfășurării orelor de curs la distanță”, se arată într-un comunicat al respectivelor asociaţii.
Ce mesaje transmit liderii asociaţiilor de elevi şi ai FNAP-IP
Iulian Cristache, președinte FNAP-IP: “Am luat la cunoștință de un posibil angajament pe care trebuie sa-l semneze părinții și elevii. În discuțiile pe care le-am avut cu MEC am spus că suntem de acord cu modificarea Contractului Educational, în sensul celor scrise în acest “angajament”, tocmai pentru simplul fapt că acest angajament nu are nicio valoare juridică.”
Andreea-Sabina Spătariu, președintele Asociației Elevilor din Constanța: “Dacă obligațiile erau prevăzute și anterior declarației, care mai este sensul? Cred că nu facem altceva decât să complicăm situația și să ne dăm peste cap pentru a strânge semnături fără rost. Să semneze declarația pentru școala online elevii fără dispozitive și internet? Eu aș face altceva acum decât să mă asigur că accesul la educație este asigurat și că orele se desfășoară peste tot în condițiile prevăzute de lege.”
Ana-Maria Groza, vicepreședintele Asociației Elevilor din București și Ilfov: “Aceste declarații-angajament nu sunt relevante în contextul în care conținutul acestui document este deja prevăzut în normele legislative actuale. În loc să ne îngropăm în acte fără valoare ar fi ideal să lucrăm pentru ca accesul la educație să fie asigurat pentru toți elevii din România în mod echitabil.”
Paula-Livia Buda, președintele Asociației Elevilor din Maramureș: “Părerea mea despre aceste declarații este că sunt o camuflare a adevăratelor probleme semnalate în predarea de la distanță. Având în vedere faptul că ceea ce este de declarat pe propria răspundere în acestea se repetă cu ceea ce a existat deja în lege, duce la faptul că sunt deloc necesare pentru o bună practică a școlii online. În schimb, ar trebui să se rezolve problemele actuale, acestea fiind conexiunea la internet și acordarea dispozitivelor necesare atât elevilor cât și profesorilor aflați in nevoie.”
Matei Canavea, președintele Asociației Vâlcene a Elevilor: “În timp ce sistemul online continuă să aibă probleme evidente, precum lipsa unei coordonări adecvate, MEC consideră că ceea ce are nevoie școala românească este o declarație irelevantă, care nu are niciun impact real. Mulți elevi sunt sancționați pentru faptul că nu deschid camerele, cu toate că nu există nicio prevedere în legătură cu obligativitatea deschiderii acestora. Încă există lucruri ce trebuie explicate clar, atât elevilor, cât și profesorilor, dar doamna ministru alege să amintească lucruri deja prevăzute în lege.”