Fiscul obligă firmele mari şi mijlocii să depună online declaraţiile, din octombrie, deşi, din cauza proastei organizări, doar 1% din companiile active au ales această metodă în 2009.
Cu toate că firmele se plâng de birocraţia excesivă, generată de existenţa prea multor declaraţii fiscale, proceduri complicate şi atitudinea neprietenoasă a funcţionarilor de la ghişee, doar 15.295 dintre acestea au depus online declaraţiile în 2009. În acelaşi an, potrivit datelor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), erau înregistrate 1,24 milioane de persoane juridice active. Numărul celor care au ales varianta online s-a înjumătăţit faţă de 2008, conform datelor aceleiaşi instituţii.
De ce preferă firmele să depună documentele direct la administraţiile financiare? Părerile sunt împărţite. Pe de o parte, reprezentanţii Fiscului spun că administratorii şi contabilii au o mentalitate învechită, pe de alta, aceştia acuză proasta organizare, slaba pregătire a funcţionarilor care prelucrează datele transmise online, dar şi costurile mai ridicate. Pentru a depune declaraţiile fiscale online, firmele au nevoie de un certificat digital calificat şi de un dispozitiv criptografic securizat. Preţul certificatului este între 50 şi 100 de euro, la care se adaugă circa 30 de euro abonamentul anual.
Prea multe formulare
Din acest motiv, obligaţia le revine deocamdată doar contribuabililor mari, adică firmelor cu o cifră de afaceri de peste 70 milioane de lei în anul fiscal anterior şi contribuabililor mijlocii, firme cu cifra de afaceri de peste 6,7 milioane de lei. Nouă declaraţii pot fi depuse online. Prin urmare, companiile pot utiliza certificatul digital pentru transmiterea acestor declaraţii fiscale, dar nu şi pentru declaraţiile informative pentru care vor fi nevoite să meargă în continuare aproape lunar la ghişee. Aceasta a fost şi una dintre cauzele care i-au descurajat până acum pe contribuabili să apeleze la modalitatea online. Pe de altă parte, numeroase firme au avut surprize neplăcute după ce au făcut declaraţiile pe internet. Datele din contabilitatea proprie nu coincideau cu cele înscrise în baza de date a ANAF, întrucât funcţionarii au procesat prea târziu sau eronat obligaţiile fiscale raportate de aceştia. De altfel, anul trecut administraţiile financiare au primit 20 de milioane de declaraţii, majoritatea covârşitoare aparţinând companiilor. Potrivit estimărilor experţilor în fiscalitate, o firmă depune în medie 130 de declaraţii pe an. Lunar, o companie depune în medie zece declaraţii, la care se adaugă cele care au o altă periodicitate: trimiestrială, semestrială sau anuală.
Pe lângă frecvenţa mare a obligaţiei birocratice, există şi o diversitate foarte mare de formulare. Astfel că o firmă ajunge să depună, în medie, 60 de tipuri de declaraţii pe parcursul existenţei sale. Prea multe formulare, prea complicate şi prea des modificate de ANAF sunt alte nemulţumiri ale firmelor. Măsura ANAF de a forţa firmele să-şi facă declaraţiile pe internet, bine-venită în teorie, ar putea crea multe neplăceri în practică, având în vedere experienţa de până acum, este temerea exprimată de specialiştii în fiscalitate.
20 de milioane de declaraţii fiscale de la persoane fizice şi companii a avut de procesat Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, anul trecut
Ce declaraţii se depun online
– Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat, formularul 100
– Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale, formularul 102
– Declaraţie rectificativă, formularul 710
– Declaraţie privind impozitul pe profit, formularul 101
– Decont de taxă pe valoarea adăugată, formularul 300
– Decont special de taxă pe valoarea adăugată, formularul 301
– Decont privind accizele, formularul 120
– Decont privind impozitul la ţiţeiul din producţia internă, formualrul 130
– Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare, formualrul 390 VIES