Declin accentuat pe piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din România a scăzut cu 40,4% în prima jumătate a anului, comparativ cu primele 6 luni ale lui 2008, la un total de 664 milioane de euro, conform unui studiu realizat de compania GfK. Piaţa totală de bunuri electrice monitorizată a fost de 308 milioane euro în al doilea trimestru al acestui an, o scădere accentuată în valoare de 46,8% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008. Sectoarele de electrocasnice mici şi de telecomunicaţii

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din România a scăzut cu 40,4% în prima jumătate a anului, comparativ cu primele 6 luni ale lui 2008, la un total de 664 milioane de euro, conform unui studiu realizat de compania GfK.

Piaţa totală de bunuri electrice monitorizată a fost de 308 milioane euro în al doilea trimestru al acestui an, o scădere accentuată în valoare de 46,8% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008. Sectoarele de electrocasnice mici şi de telecomunicaţii au scăzut cu 22,1% şi 25,8% în prima jumătate a anului.

Vânzările de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun comparativ cu începutul anului, dar rezultatele pentru anul curent indică o scădere de 37,1%. Şi electronicele de folosinţă îndelungată au înregistrat un declin de 42,6%, îndeaproape urmat de sectorul foto cu o scădere de 43,2% pentru primele 6 luni. Sectoarele IT şi de echipamente de birou au avut performanţa cea mai slabă deoarece au avut o scădere accentuată de 47,2% şi, respectiv,  51,4%.

Monitoarele şi desktop-urile, cele mai afectate de criză

Sectorul IT din România a avut o scădere accentuată de 59,2% în al doilea trimestru al anului, comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut, atingând valoarea de 87 milioane de euro. Acest fapt a fost cauzat de o importantă scădere în volum şi, parţial, de scăderea preţului mediu, în special pentru laptop-uri, luând în considerare faptul că a crescut cota de netbook-uri în cadrul laptop-urilor şi că preţul lor este semnificativ mai mic decât cel al notebook-urilor tradiţionale. Cele mai afectate de criză au fost calculatoarele desktop şi monitoarele.

Telefoanele inteligente, la mare căutare

Piaţa de telecom a scăzut cu 25,8%, în al doilea trimestru al anului 2009,  comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Declinul vânzărilor de telefoane mobile şi smartphone-uri a rămas relativ stabil în prima jumătate a anului. De asemenea, scăderea preţului pentru  smartphone-uri le-a făcut mai convenabile şi oferă astfel posibilitatea de a fi alese în locul telefonului clasic.

Aparatele foto SLR, mai atractive

Piaţa foto a înregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scădere accentuată, de aproximativ 44% faţă de trimestrul corespunzător al anului precedent, acest sector a atins o cifră totală de 9 milioane de euro. Totuşi, marcând dezvoltarea sezonieră pentru aparatele foto digitale, situaţia vânzărilor este cu 2 milioane de euro mai mare decât în trimestrul 1-2009.

Aparatele foto SLR sunt incontestabil mai atractive pentru consumatori acum – comparativ cu anul trecut – dar deprecierea preţului a determinat o evoluţie negativă în ceea ce priveşte valoarea pentru acest segment. Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezintă, pentru trimestrul doi din 2009, o stagnare în ceea ce priveşte preţul – cel mai vizibil în moneda locală.

SURSA: GfK