Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a înregistrat în primul trimestru al anului un declin de 33,4% comparativ cu acelaşi trimestru din 2008, potrivit raportului GfK TEMAX România.

Cele mai importante scăderi s-au înregistrat pentru echipamentele de birou şi în sectorul foto, a căror scădere a depăşit 40%. Sectoarele electrocasnice mari, electronice şi IT au trecut de asemenea printr-o descreştere de aproximativ o treime.

Piaţa globală de bunuri electrice, cea mai mică valoare din ultimii doi ani

Piaţa globală de bunuri electrice monitorizată de către GfK TEMAX a fost de 356 milioane de euro în primul trimestru al acestui an, cea mai mică valoare din ultimii doi ani.

Declinul total de 33,4% comparativ cu acelaşi trimestru al anului 2008 a fost influenţat de vânzările pe toate segmentele de piaţă.

Aparatura electrocasnică mică, cel mai puţin afectat sector

Comparativ cu alte sectoare, aparatura electrocasnică mică a înregistrat o performanţă mai bună în primul trimestru al anului 2009. În ciuda acestui lucru, primele 3 luni au înregistrat cifre negative şi un declin al preţului mediu. Ianuarie a fost o lună bună pentru aproape toate categoriile de produse, fără a avea însă un impact pozitiv asupra trimestrului. Vânzările foarte slabe din lunile februarie şi martie au afectat trimestrul în ansamblu, inducând o scădere semnificativă de 16%.

Categoriile de produse importante, precum aparatele pentru pregătirea alimentelor, fiarele de călcat şi aspiratoarele au înregistrat o rezultate negative, ceea ce a determinat scăderea întregului sector.

Telefoanele smartphone susţin piaţa telecom

0-30424-tabel.jpgÎn primul trimestru al anului 2009, piaţa de telecom a scăzut cu 26,7% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008.

Cu toate acestea, declinul vânzărilor telefoanelor mobile tradiţionale a fost compensat, în parte, de puternica performanţă a telefoanelor de tip smartphone, definite ca telefoane avansate cu un sistem de operare deschis şi o interfaţă cu tastatura QWERTY şi/sau touchscreen.

Electrocasnicele mari: segmentul încorporabilelor, împotriva tendinţei pieţei

Piaţa de aparatură electrocasnică mare a înregistrat cifre negative similare, descrescând cu 35,9% în această perioadă. A doua cea mai importantă piaţă dintre sectoarele monitorizate de către GfK TEMAX – aparatura electrocasnică mare – se ridică la 66 milioane euro în trimestrul întâi.

Dinamica declinului vânzărilor este similară pentru toate grupele de produse din această categorie; numai segmentul încorporabilelor a dat semne încurajatoare. Acest lucru se poate atribui, în principal, nu numai unui declin mai puţin intens în ceea ce priveşte cererea, cauzată de preferinţa actuală a consumatorilor spre acest segment, dar şi unei mai slabe deprecieri a preţului comparativ cu evoluţia pe segmentul electrocasnicelor clasice, de sine stătătoare.

Piaţa televizoarelor, în declin

În primul trimestru al anului 2009, piaţa de electronice a totalizat 59 milioane de euro. Această tendinţă negativă, deja vizibilă pentru toate categoriile de produse electronice monitorizate de GfK TEMAX în trimestrul 4 din 2008, a afectat şi primul trimestru din 2009.

Evoluţia se traduce printr-o descreştere de 34,4% pe piaţa electronicelor, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.

Aproximativ două treimi din cheltuielile cu produsele electronice monitorizate în cadrul GfK TEMAX au fost folosite pentru achiziţionarea de televizoare cu plasmă şi LCD. Incapabile de a susţine ritmul anterior de creştere, vânzările de televizoare cu plasmă şi LCD au încetat să genereze valoare adăugată pe piaţă şi au înregistrat cote de creştere negative (de două cifre), în primele 2 luni ale anului. În cadrul acestui segment, plasmele au avut de suferit în mod special.

Notebook-urile rămân cu cerere în creştere

Sectorul IT din România a scăzut cu 34,3% în primul trimestru din anul 2009, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Acest declin s-a datorat, în parte, scăderii vânzărilor pentru categorii de produse cum sunt monitoarele şi calculatoarele desktop. Notebook-urile au fost cel mai puţin influenţate de criză datorită cererii în creştere de laptopuri cu preţ mic (notebook-uri de dimensiune mică şi portabilitate ridicată). Astfel, notebook-urile au reuşit să îşi păstreze evoluţia bună şi în condiţiile dificile de piaţă.

Vânzările pe segmentul foto au scăzut cu 40%

Începutul anului 2009 a reprezentat o performanţă dezamăgitoare pe piaţa foto. Cu vânzări totalizând 7 milioane de euro, piaţa a scăzut cu 41,5% în comparaţie cu perioada similară din 2008. Cea mai mare parte a vânzărilor din acest sector este generată de către aparatele foto digitale compacte, unde cererea a scăzut brusc şi, însoţită de un puternic declin al preţului, a dus la o descreştere valorică a vânzărilor cu aproximativ 40%. În plus, nu s-a înregistrat o schimbare semnificativă în preferinţa consumatorilor pentru produse cu caracteristici mai bune.

Evoluţia globală a acestui sector este, de asemenea, influenţată de vânzarea în creştere a ramelor foto digitale. Deşi prezintă un trend general pozitiv de creştere a vânzărilor, această piaţă a fost totuşi afectată de criză.

Echipamente de birou: tendinţa negativă se accelerează

Sectorul echipamentelor de birou a generat o valoare care se ridică la 14 milioane de euro în primul trimestru din 2009, ceea ce se traduce printr-o scădere puternică cu 44,9% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.

Tranziţia către imprimantele multifuncţionale, produse cu evoluţie mai bună, nu a fost suficientă pentru a compensa declinul rapid al vânzărilor de imprimante.


GfK TEMAX România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piaţa produselor de folosinţă îndelungată. Concluziile se bazează pe studiile efectuate în panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vânzări de la peste 190.000 de magazine din întreaga lume.

SURSA: GfK