Piata auto din România a fost lovită puternic de pandemie, iar asta se vede în cifrele de vânzări, care au scăzut cu aproape o treime faţă de primele nouă luni din 2019. Dacia continuă să domine în preferinţele cumpărătorilor români.
Piaţa auto din România a căzut puternic în primele nouă luni ale acestui an. Datele publicate marţi de APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto) indică un declin de 32,3% în perioada ianuarie – septembrie 2020, faţă de aceeaşi perioadă din 2019. Singurele vânzări care şi-au continuat trendul ascendent au fost cele de autoturisme „verzi”, cu un salt de 8,6%.
În plus, pentru prima oară în 2020, luna septembrie a consemnat o creştere semnificativă, de +72,8%, a înmatriculărilor de autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale, minibuse şi autobuze), comparativ cu luna similară a anului trecut.
Potrivit APIA, topul general pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus, la nouă luni, de Dacia, cu 27.693 unităţi, urmată de Volkswagen (7.733), Renault (7.514), Ford (6.674), Skoda (6.615) şi Hyundai (5.119).
La nivelul lunii septembrie 2020, autoturismele (care reprezintă circa 85% din total) au înregistrat un volum de 10.778 de unităţi, cu 81,8% mai mare decât în luna similară din 2019, în timp ce după primele nouă luni, totalul ajunge la 83.628 de unităţi, în scădere 31,8% în raport cu perioada similară din anul precedent.
Cele mai vândute modele: Logan, Sandero şi Duster
Datele APIA relevă că, în intervalul ianuarie – septembrie 2020, cel mai bine s-a vândut Dacia – cu 26.149 de unităţi (-29,6% faţă de 2019, cotă de piaţă 31,3%). Pe locurile următoare se clasează Skoda – cu 6.615 de unităţi (-31,1% şi o cotă 7,9%), Volkswagen – cu 6.569 de unităţi (-20,7% şi o cotă 7,9%), Renault – cu 6.299 de unităţi (-39,8% şi o cotă 7,5%) şi Hyundai – cu 5.119 de unităţi (-14,5%, cotă de piaţă 6,1%).
Totodată, pe modele, cu cele 12.133 de unităţi înmatriculate din ianuarie şi până în septembrie, Dacia Logan este pe primul loc, dar în scădere cu 39,8%, comparativ cu cifrele de anul trecut, urmată de Dacia Sandero (6.475 unităţi, -0,6%), Dacia Duster (6.019 unităţi, -26,9%), Renault Clio (2.747 unităţi, -37,1%) şi Skoda Octavia (2.241 unităţi, -40,3%), scrie Agerpres.
În funcţie de tipul de combustibil, în luna septembrie a acestui an, ponderea autoturismelor diesel rămâne la un nivel redus (21,2%) deşi, pe ansamblul perioadei, acestea înregistrează o creştere a cotei de piaţă, respectiv 27%, comparativ cu 26%, cât se înregistra în 2019. La rândul lor, autoturismele pe benzină consemnează o scădere de 3,3 puncte procentuale pe ansamblul primelor nouă luni ale anului 2020, faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, însă deţine cea mai mare pondere în piaţă, respectiv 66,6% din total.
Majoritatea achiziţiilor de autoturisme din România sunt realizate de persoane juridice
La capitolul autoturismelor electrice 100%, hibride plug-in şi hibride, după primele nouă luni ale anului, se înregistrează un volum în creştere de 8,6%, comparativ cu perioada similară din 2019. Pe subcategorii, vânzările de autoturisme full electrice au crescut 40,8%, în timp ce maşinile hibride plug-in înregistrează un salt de 141,3%, la nivel comparativ.
Pe de altă parte, autoturismele hibride care dispun de propulsie electrică (nu sunt incluse aici cele mild hibrid) consemnează, după primele nouă luni, o evoluţie negativă (-8,2%).
Preferinţele românilor pentru mărcile electrice (100% şi hibride plug-in), care sunt stimulate prin Programul „Rabla Plus”, au în prim plan Renault (360 unităţi), Skoda (329), Volkswagen (204), Hyundai (186) şi BMW (170).
La momentul actual, la nivel naţional, cele mai multe achiziţii de autoturisme sunt realizate de către persoanele juridice, care acoperă 55% din total, restul de 45% revenindu-le persoanelor fizice.