Rata de ocupare a hotelurilor din București a înregistrat una dintre cele mai mari scăderi din Europa în 2008, coborând cu 19,6% la 57%, în contextul în care deteriorarea încrederii consumatorilor, lipsa de finanțare și diminuarea cheltuielilor de afaceri afectează industria hotelieră din lumea întreagă, potrivit unui raport anual publicat de Deloitte Touche Tohmatsu.
În timp ce oferta pe piața de hoteluri din București a crescut semnificativ, anul trecut, prin inaugurarea de noi unități precum Ramada Plaza sau Radisson SAS, or extinderea Rin Grand Hotel, veniturile pe cameră disponibilă (revPAR) au coborât cu 12,7% la 76 euro (96 dolari).
Studiul Deloitte Global Performance Review, aflat la a șasea ediție, compară performanța hotelurilor din orașe cheie la nivel mondial, majoritatea unităților incluse în studiu fiind din categoria trei stele sau mai sus.
Cea mai recentă ediție este lansată la scurt timp după prezentarea unor concluzii similare în raportul anual Deloitte „Hospitality Vision” publicat în noiembrie, care a analizat anul încheiat în septembrie 2008.
„Cifrele publicate în urmă cu patru luni arătau că piața hotelieră bucureșteană a înregistrat cea de-a doua mare scădere a ratei de ocupare din Europa (-14,2% la 61,2%). Cel mai recent studiu indică o scădere și mai pronunțată, în condițiile în care declinul economic global s-a accelerat și a afectat sectoarele de turism de relaxare și turism de afaceri, mai ales în trimestrul patru din 2008”, a arătat George Mucibabici, Președintele Deloitte România. „Cum veștile nu sunt bune în perioada următoare, industria de turism își va concentra atenția pe strategii de supraviețuire în acest an. Scăderea tarifelor de cazare pare tentantă, dar ea nu reprezintă o soluție pe termen lung. Hotelurile trebuie să pună accent pe calitatea serviciilor, stimulente inovatoare și strategii de diferențiere față de competiție”.
El a adăugat: „În acest moment, este important ca autoritățile și industria de profil să își îndrepte atenția spre proiecte de dezvoltare a infrastructurii de turism, cum sunt extinderile de aeroporturi sau dezvoltările hoteliere, care vor pune bazele creșterii pe termen lung și ale sustenabilității”.
Europa și Orientul Mijlociu, în topul performanței hoteliere
Potrivit Organizației Mondiale a Turismului, în prima jumătate a anului numărul turiștilor care au călătorit în străinătate a crescut cu 5%. Situația s-a răsturnat în a doua jumătate a anului (-1%), ceea ce a rezultat într-o creștere anuală totală de 2%. Chiar dacă acest procent s-a situat sub creșterea de 7% înregistrată în 2007, numărul turiștilor care au călătorit în străinătate a crescut cu 16 milioane, stabilindu-se astfel un nou record de 924 milioane de turiști la nivel global.
Performanța operatorilor hotelieri a urmat tendința pieței.
În prima jumătate a anului 2008, marea majoritate a regiunilor au raportat creșteri de două cifre în dolari americani, hotelurile părând să supraviețuiască crizei economice globale. Cu toate acestea, începând din vară încrederea consumatorilor s-a deteriorat și turismul a început să se resimtă. În ultimul trimestru al anului, indicatorul revPAR a intrat pe o traiectorie descendentă. La sfârșitul anului, America Centrală și de Sud și Orientul Mijlociu erau singurele regiuni care raportau o creștere revPAR de două cifre (+14,5%, respectiv +18,3%), în timp ce regiunea Asia Pacific și Europa raportau o creștere mai mică de 2% în dolari americani. America de Nord s-a plasat ultima, cu un declin de 1,6%.
Europa și-a adjudecat zece poziții în topul 20 al tarifelor medii pe cameră și șapte poziții în topul 20 al veniturilor medii pe cameră disponibilă. În pofida prezenței solide în aceste ierarhii, performanța hotelieră în Europa a încetinit pe măsură ce criza economică s-a înrăutățit, indicatorul revPAR coborând la sfârșitul anului la 70 euro (-5,1%).
Orientul Mijlociu a avut de asemenea o poziție de frunte la nivel global, ocupând 7 poziții în topul 20 revPAR.
De asemenea, șase orașe au fost prezente în toate cele trei topuri 20 (rata de ocupare, tarif pe cameră și revPAR) – New York, Abu Dhabi, Londra, Dubai, Paris și Tel Aviv.
Marvin Rust, Managing Partner Hospitality în cadrul Deloitte, comentează: „Economia globală a intrat într-o perioadă dificilă în 2008 și era de așteptat ca sectorul turistic să resimtă acest declin. Turbulențele pe piețele financiare au provocat o criză de încredere în ultimul trimestru al anului, atât persoanele fizice cât și corporațiile diminuându-și cheltuielile pentru călătorii și divertisment. Anticipăm însă că un risc mai mare în perioada următoare va fi deflația, în contextul în care încetinirea accentuată a activității economice globale a atras scăderea prețurilor și, implicit, a generat așteptări din partea consumatorilor și a companiilor pentru prețuri mai mici la diverse produse și servicii, inclusiv tarifele hoteliere”.
Sursa: Deloitte