Înmatriculările mașinilor noi au crescut cu doar 0,1% în octombrie, față de 2023, ajungând la 1,04 milioane de unități, a anunțat Asociația Constructorilor Europeni de Automobile. 

Scăderile masive din Franța, Italia și Marea Britanie au sabotat și expansiunea VE în Germania, cea mai mare piață auto din regiune, scrie Bloomberg.

Vânzările mașinilor electrice, pe tobogan

Deși vânzările mașinilor electrice au crescut cu 6,9% luna trecută, scăderea continuă în același ritm, după ce factorii de decizie din unele state au redus sprijinul pentru achizițiile vehiculelor electrice.

Marea Britanie, unde înmatriculările au crescut cu 24% în octombrie, a fost singura care a impulsionat industria, producătorii oferind reduceri semnificative pentru a încuraja oamenii să atingă ținta guvernului privind vânzările vehiculelor cu emisii zero.

mașini electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Porsche AG și Mercedes-Benz Group AG și-au redus planurile legate de VE 

În Germania, unde guvernul cancelarului Olaf Scholz a abandonat stimulentele acordate la sfârșitul anului trecut, vânzările VE au scăzut cu 4,9% în octombrie și cu mai mult de un sfert după primele zece luni. Porsche AG și Mercedes-Benz Group AG și-au redus planurile legate de VE în ultimele luni, invocând un impuls mai lent decât se așteptau pentru modelele plug-in.

Deși guvernul german se gândește la reintroducerea unor stimulente pentru a sprijini producătorii săi de mașini, nu este clar dacă poate continua după prăbușirea coaliției de guvernământ a lui Scholz.

O scădere a vânzării mașinilor electrice la nivel european crește riscul ca producătorii auto, inclusiv VW, Stellantis NV și Renault SA, să ajungă să plătească amenzi de miliarde de euro dacă nu îndeplinesc regulile mai stricte privind emisiile, reguli care urmează să fie introduse anul viitor.

Incertitudinea privind suprataxarea mașinilor din China

Un alt motiv este incertitudinea legată de o eventuală suprataxare a mașinilor din China, o măsură controversată luată în considerare de Comisia Europeană.

Directorul executiv al BMW, Oliver Zipse, a descris idea drept „un semnal fatal pentru industria auto europeană”. El a explicat că este nevoie de o soluţionare rapidă între Bruxelles şi Beijing. În caz contrar, spune Oliver Zipse, vom avea de-a face cu un conflict comercial.

O poziție similară a venit și de la gigantul auto Volkswagen. Compania a transmis că taxele reprezintă „abordarea greşită”.

Potrivit APIA, aceste vehicule ar putea cunoaște o creștere a vânzărilor începând din a doua parte a anului viitor, în ciuda tensiunilor dintre Comisia Europeană și China.

Între timp, ar fi la mare căutare mașinile hibrid. Acestea ar fi înregistrat o creștere a vânzărilor cu peste 50% față de anul trecut, spune președintele APIA.