Acești români își vor primi banii înapoi. Decizie pentru cei care folosesc locuințe de protocol
Conform acestor modificări, vicepreședinții Senatului și Camerei Deputaților, miniștrii și persoanele asimilate acestora, precum și președintele Consiliului Legislativ și Avocatul Poporului care solicită locuințe de protocol vor putea deconta chiria, cheltuielile de întreținere, taxele și impozitele pe clădiri și terenuri de la instituțiile în care lucrează.
La finalul ședinței Executivului, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a explicat că „principalul motiv pentru care a fost necesară această ordonanță adoptată astăzi de către Guvern este să faciliteze relația între Secretariatul General al Guvernului și Regia Protocolului de Stat, în vederea începerii lucrărilor de reabilitare a Palatului Victoria, unde ne aflăm acum, proces care, conform documentelor pe care le avem, va dura aproximativ 3 ani”.
Prin urmare, Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2002 referitoare la constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol și a bunurilor mobile din domeniul public al statului, administrate de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”.
Modificări privind atribuirea locuințelor de protocol
Totodată, ordonanța vizează modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 173/2020 privind reglementarea condițiilor pentru atribuirea și închirierea unor imobile, atât proprietate publică cât și privată a statului, administrate de aceeași Regie Autonomă, precum și alte măsuri economico-financiare.
Conform comunicatului de presă al Executivului, modificările aduse Ordonanței Guvernului nr. 19/2002, care reglementează utilizarea fondului locativ administrat de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”, vizează regulile aplicabile locuințelor de protocol și mecanismul de atribuire a acestora, în conformitate cu poziția și ierarhia sistematizată a fondului locativ de protocol.
Astfel, atribuirea locuințelor de protocol se realizează la solicitarea persoanelor care au dreptul la acestea (vicepreședinți ai Senatului și ai Camerei Deputaților, miniștri și asimilați, precum și președintele Consiliului Legislativ și Avocatul Poporului), cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului, în baza unui contract de închiriere și prestare de servicii încheiat cu beneficiarii, în limita fondului locativ disponibil.
Atribuirea se efectuează numai în cazul în care persoana respectivă nu deține în proprietate exclusivă sau în coproprietate, în localitatea unde își desfășoară activitatea, o altă locuință care să îndeplinească criteriile stabilite prin hotărâre a Guvernului.
De asemenea, responsabilitatea pentru costurile asociate atribuirii locuințelor de protocol revine integral ministerelor și instituțiilor publice în care își desfășoară activitatea persoanele beneficiare.
Modificare privind bugetul de stat
O altă modificare permite utilizarea bugetului de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, pentru acoperirea cheltuielilor destinate reparațiilor și investițiilor în fondul locativ administrat de RA-APPS.
Aceasta a fost luată în considerare, în special, având în vedere transferul unei părți din imobilul „Palatul Parlamentului” din administrarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației la RA-APPS, pentru a funcționa drept sediu pentru Secretariatul General al Guvernului și toate entitățile din aparatul guvernamental, relocate temporar în timpul lucrărilor de eficientizare energetică a Palatului Victoria.
„De astăzi înainte persoanele care ocupă funcţii eligibile pentru a fi beneficiari pentru o locuinţă de protocol vor beneficia de decontarea sau suportarea chiriei acelei locuinţe de către instituţiile pe care le conduc. De regulă, e vorba despre conducători din instituţiile respective, în condiţiile legii, care sunt, de asemenea, prevăzute.
Am avut puţin timp să mă documentez. Lanţul reglementator privind aceste locuinţe de reşedinţe oficiale, reşedinţe de protocol, de serviciu, începe undeva prin pe la mijlocul anilor ’90 şi a fost de mai multe ori modificat.
Sunt aduse modificările menţionate de către dumneavoastră. Le repet, ca să fie limpede: persoanele care se califică pentru a beneficia de o locuinţă de protocol vor beneficia de asemenea şi de suportarea chiriei de către instituţia la care lucrează”, a explicat Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt al Guvernului, la finalul şedinţei Executivului.
Acesta a adăugat că „principala oportunitate pentru care a fost necesară această ordonanţă adoptată astăzi de către Guvern este fluidizarea raportului dintre Secretariatul General al Guvernului şi Regia Protocolului de Stat în vederea intrării acestui palat în care ne aflăm acum, Palatul Victoria, într-un proces de reabilitare care, din ce documente am văzut, va dura în jur de 3 ani de zile”.
„Sunt fonduri din PNRR, dar este nevoie… e o cheltuială încă nestabilită, care va necesita şi plăţi din fondul Secretariatului General. Deşi palatul este un monument istoric în proprietatea RA-APPS. Odată ce lucrurile vor fi demarate şi procedurile de decontare a cheltuielilor trebuie făcute rapid, Secretariatul General a fost împuternicit astăzi să facă aceste plăţi cu rapiditate.
Este ce am înţeles până la această oră. Va urma şi comunicatul care detaliază şi va trebui, într-adevăr, poate împreună, să ne uităm retroactiv pe lanţul legislativ care a reglementat aceste locuinţe cu caracter special”, a mai spus Mihai Constantin.