In perioada 01 ianuarie-30 noiembrie 2006 comertului exterior al Romaniei s-a cifrat la peste 60.500 de milioane de euro. Din aceasta suma 23.840 de milioane reprezinta valoarea exporturilor, in crestere cu 16% comparativ cu aceeasi perioada din 2005 si 36.670 valoarea importurilor, in crestere cu 24,5% comparativ cu anul anterior. Drept rezultat, in primele 11 luni ale anului trecut, valoarea deficitului comercial a crescut cu peste 3,8 milioane de euro, ajungand la aproximativ 12,8 miliarde de euro. Potrivit Departamentului de Comert Exterior, cele mai mari deficite s-au inregistrat in industria de masini si aparate, echipamente electrice, produse minerale, vehicule de transport, produse ale industriei chimice si industriilor conexe, precum si in sectorul alimentar. “Structura deficitului releva faptul ca acesta se localizeaza la capitolul bunuri pentru aprovizionarea industriei si la bunuri de capital care au sustinut procesele de restructurare, modernizare si crestere a economiei din aceasta perioada, potential generatoare de dezvoltare, export si noi locuri de munca” a declarat Iuliu Winkler, ministru delegat pentru comert.
Cele mai rapide ritmuri de crestere, comparativ cu aceeasi perioada din 2005, s-au inregistrat in industria producatoare de autovehicule si componente pentru acestea cu 53,5% (523,9 milioane euro), in cea producatoare de masini si aparate si echipamente electrice cu 28,3% (622,0 milioane euro), in industria de aluminiu cu 47,7% (194,7 milioane euro), in cea navala cu 45,5% (176,3 milioane euro), dar si la produsele regnului vegetal (cereale, seminte, legume) cu 42,0% (107,2 milioane euro. Romania a trimis peste 79% din totalul marfurilor exportate in tari dezvoltate, principalii parteneri fiind Italia, cu 18,1% in totalul exportului, Germania (15,8%), Turcia (7,7%), Franta (7,5%), Ungaria (5%) si Marea Britanie (4,8%).
Cele mai mari cresteri la import comparativ cu primele 11 luni ale anului 2005 le-au avut produsele din industria producatoare de masini si aparate cu 29,1% (1.992,08 milioane euro), vehicule de transport cu 36.1% (1.092,0 milioane euro), produse minerale (titei, gaze si carbune) cu 25,7% (1.038,1 milioane euro) si metale comune cu 38,5% (1.006,7 milioane euro). Cresteri la import au mai inregistrat produsele farmaceutice cu 28,4% (224,7 milioane euro), precum si produse alimentare cu 28% (216,8 milioane euro).
Principalii parteneri de import ai Romaniei sunt Germaniace detine 15% din valoarea totala a importului, Italia (14,8%), Rusia (8,1%), Franta (6,5%), Turcia (4,9%) si China (4,2%).
Sursa: Capital 09 Ianuarie 2006