Deficitul bugetar al României s-a dublat în 2024. S-a ajuns la aproape 4,6% din PIB după primele opt luni

deficit bugetar

SURSA FOTO: Dreamstime

Deficitul bugetar al României a ajuns la aproape 81 miliarde de lei în primele opt luni din 2024. Aceasta reprezintă o dublare față de aceeași perioadă din 2023, în ciuda creșterii veniturilor bugetare.

Execuția bugetară pe primele opt luni ale anului 2024 arată o situație alarmantă pentru economia României, cu un deficit bugetar care s-a dublat în comparație cu anul precedent. Ministerul Finanțelor a publicat datele conform cărora deficitul bugetar a ajuns la 80,87 miliarde de lei, respectiv 4,57% din PIB, față de 42,19 miliarde de lei, adică 2,63% din PIB în aceeași perioadă din 2023.

Veniturile au crescut cu 13,7%

Ministerul Finanțelor a raportat că veniturile totale pentru primele opt luni ale anului 2024 au însumat aproape 376 miliarde de lei. Aceasta reprezintă o creștere de 13,7% comparativ cu anul precedent, susținută de încasările din contribuții sociale, TVA, impozite pe salarii și profit, și venituri nefiscale.

„Veniturile totale au însumat 375,76 mld lei în primele opt luni ale anului 2024, înregistrând un avans de 13,7% (an/an), susținut de încasările din venituri curente – în principal contribuții de asigurări, TVA, impozit pe salarii și venit, impozit pe profit și venituri nefiscale”, se arată în raportul Ministerului.

Încasările din impozite și contribuții

Încasările din impozitul pe salarii și venit au totalizat 32,89 miliarde de lei. Acestea marchează o creștere de 22,1% față de aceeași perioadă a anului anterior. Veniturile din impozitul pe salarii au înregistrat un avans de 20,4%. Această creștere a depășit creșterea fondului de salarii din economie, care a fost de 17,3%.
Creșterea a fost influențată de modificările reglementărilor privind facilitățile fiscale. Acestea vizează salariații din sectoarele construcțiilor, agriculturii, industriei alimentare și IT. Reglementările sunt conform O.U.G. nr. 93/2023 și Legii nr. 296/2023. De asemenea, a contribuit și majorarea salariului minim brut pe țară garantat, reglementată prin H.G. nr. 900/2023. Începând cu 1 iulie 2024, se aplică H.G. nr. 598/2024.
În plus, au fost înregistrate creșteri în încasările din impozitul pe veniturile din pensii (+59,4%). De asemenea, au crescut și încasările aferente declarației unice (+11,8%). În schimb, încasările din impozitul pe dividende, deși în recuperare, se mențin în teritoriu negativ (-1,8%). Acestea sunt afectate de un efect de bază ridicat în ianuarie 2023. Atunci s-a înregistrat o creștere semnificativă a dividendelor distribuite pe baza situațiilor financiare interimare din 2022. Aceasta a fost supusă unei cote de impozit de 5%.
Contribuțiile de asigurări au totalizat 124,86 miliarde de lei. Acestea au înregistrat o creștere de 20,1% față de anul anterior. Această creștere a depășit evoluția fondului de salarii din economie.
Susținerea acestor încasări a venit din modificările reglementărilor fiscale. Aceste reglementări vizează angajații din sectoarele construcțiilor, agriculturii, industriei alimentare și IT. Modificările sunt conforme cu O.U.G. nr. 93/2023 și Legea nr. 296/2023.
De asemenea, majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată a contribuit semnificativ la această creștere. Această majorare este reglementată prin H.G. nr. 900/2023. Începând cu 1 iulie 2024, se va aplica H.G. nr. 598/2024. Salariul minim brut pentru sectoarele construcțiilor, agriculturii și industriei alimentare a fost, de asemenea, majorat prin O.U.G. nr. 93/2023.
Pe de altă parte, încasările au fost afectate negativ de restituirea sumelor reținute ca CASS din veniturile din pensii. Aceasta a avut un impact bugetar de -0,14 miliarde lei, conform O.U.G. nr. 4/2023.
Încasările din impozitul pe profit au totalizat 24,25 miliarde de lei, marcând o creștere de 20,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Această creștere a fost susținută de avansul veniturilor din impozitul pe profit, inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri al agenților economici și impozitul pe profit aplicat băncilor comerciale. Totuși, evoluția încasărilor din această categorie a fost afectată negativ de redirecționarea unor sume din impozitul pe profit către sponsorizări și/sau acte de mecenat, conform prevederilor Legii nr. 322/2021, cu un impact de -0,4 miliarde de lei.

TVA și accize în creștere. Alte venituri

Încasările nete din TVA au atins 77,23 miliarde de lei, înregistrând o creștere de 16,2% față de aceeași perioadă a anului trecut. Totodată, valoarea restituirilor de TVA a crescut cu 3,1%, ajungând la 20,46 miliarde de lei în perioada ianuarie-august 2024, comparativ cu 19,84 miliarde de lei în aceeași perioadă din 2023.

SURSA FOTO: Dreamstime

Evoluția încasărilor din taxa pe valoare adăugată a fost impulsionată de modificările fiscale aduse prin Legea nr. 296/2023, care au inclus creșterea cotei de TVA pentru alimente cu zahăr adăugat (peste 10g/100g de produs), utilizarea facilităților sportive, transportul turistic de persoane, livrarea locuințelor sociale și instalarea de panouri fotovoltaice, solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire eficiente energetic.

Veniturile din accize au totalizat 27,93 miliarde de lei, înregistrând o creștere de 16,3%. Această creștere a fost susținută în principal de sporul încasărilor din accizele pentru produsele energetice, care au înregistrat un avans de 22,5%, pe fondul unei creșteri favorabile a consumului de carburanți. Încasările din accizele pentru produsele din tutun au consemnat, de asemenea, o dinamică pozitivă, cu o creștere de 6,4%. Totuși, evoluția lunară a încasărilor din accize este marcată de o volatilitate ridicată, influențată de politica operatorilor economici privind antrepozitarea fiscală a produselor accizabile.

Veniturile nefiscale au însumat 35,94 miliarde de lei, înregistrând o creștere de 22% comparativ cu anul anterior, susținută în principal de încasările din dividende și vărsămintele din veniturile nete ale Băncii Naționale a României (B.N.R.).

Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donațiilor au totalizat 22,94 miliarde de lei, în scădere cu 18,3% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Cheltuieli în creștere alarmantă

Cheltuielile bugetului general consolidat au atins 456,63 miliarde de lei. Acestea au înregistrat o creștere nominală de 22,5% față de aceeași perioadă a anului precedent. Raportate la Produsul Intern Brut, cheltuielile din primele opt luni ale anului 2024 au crescut cu 2,6 puncte procentuale. Comparativ cu perioada similară din 2023, acestea au urcat de la 23,2% din PIB la 25,8% din PIB.

Cheltuielile de personal au ajuns la 105,98 miliarde de lei. Acestea marchează o creștere de 23,8% comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent. Ca pondere în Produsul Intern Brut, cheltuielile de personal reprezintă 6,0% din PIB. Acestea sunt cu 0,7 puncte procentuale mai mari decât în perioada similară din 2023. Această creștere a fost influențată de majorările salariale acordate atât în 2023, cât și în 2024.

Cheltuielile pentru bunuri și servicii s-au ridicat la 60,87 miliarde de lei. Acestea au înregistrat o creștere de 26,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Majorarea este evidențiată și la bugetele locale, unde creșterea a fost de 18,3%. De asemenea, la bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, avansul a fost de 30,6%. Această sumă este destinată decontării medicamentelor, atât cu contribuție personală, cât și fără, utilizate în programele naționale de sănătate.

În același timp, cheltuielile cu dobânzile au atins 22,86 miliarde de lei, fiind cu 3,08 miliarde de lei mai mari decât în aceeași perioadă a anului precedent.

Cheltuieli cu subvenții și alte cheltuieli

Cheltuielile cu subvențiile au totalizat 13,04 miliarde de lei. Acestea sunt în principal destinate transportului de călători și sprijinului pentru producătorii agricoli. O parte semnificativă este alocată schemei de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale al consumatorilor noncasnici. Această schemă a însumat 3,16 miliarde de lei, reprezentând 24,26% din totalul subvențiilor.

Alte cheltuieli s-au ridicat la 11,08 miliarde de lei. Acestea includ burse pentru elevi și studenți. De asemenea, se acordă susținere cultelor, despăgubiri civile și sume aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților. Aceste sume se bazează pe prevederile Legii nr. 165/2013 și Legii nr. 164/2014.

Cheltuielile pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile au fost de 30,9 miliarde de lei. Acestea includ subvențiile de la Uniunea Europeană pentru agricultură.

Investițiile publice și proiectele finanțate

Cheltuielile pentru investiții au crescut cu 40,6%, ajungând la 65,03 miliarde de lei, ceea ce reprezintă un sprijin important pentru programele de dezvoltare. Totuși, finanțările europene au fost mai mici cu 18,3% față de anul trecut, sumele rambursate de Uniunea Europeană totalizând doar 22,94 miliarde de lei.

Asistența socială și alte cheltuieli

Cheltuielile cu asistența socială au crescut cu 13,4%, atingând 146,95 miliarde de lei, fiind influențate de majorarea punctului de pensie și a pensiei minime. Cheltuielile pentru subvenții au însumat 13,04 miliarde de lei, o mare parte din acestea fiind destinate compensării consumului de energie electrică și gaze naturale.