În contextul discuțiilor recente din spațiul public referitoare la viitoarele planuri-cadru pentru liceu, ANIS – Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii – reiterează nevoia introducerii orelor obligatorii de TIC în trunchiul comun. Propunerea răspunde nevoii tot mai mari de specialiști în domeniu și de cetățeni pregătiți pentru o societate digitalizată. Totodată, ANIS își prezintă încă o dată deschiderea spre dialog cu autoritățile, prin grupul dedicat zonei de educație digitală.
„Educația în domeniul tehnologiei informației reprezintă una dintre direcțiile prioritare ale ANIS, prin care se adresează uneia dintre cele mai mari provocări ale industriei de IT din România – lipsa specialiștilor IT, ce încetinește progresul tehnologic și digitalizarea societății. Menționăm că țara noastră se situează pe ultimul loc la nivelul UE în ceea ce privește gradul de digitalizare al societății, conform idicelui DESI, ce integrează și o componentă de educație. Un pas sigur pe care îl putem face astăzi spre acest deziderat constă în dezvoltarea competențelor digitale ale absolvenților de liceu și învățământ universitar, iar introducerea orelor de TIC în licee, indiferent de profilul absolvit, reprezintă o necesitate”, a declarat Mihai Matei, Președinte ANIS.
ANIS propune introducerea în trunchiul comun din curricula liceală ore obligatorii de TIC pentru toate tipurile de învățământ (teoretic, vocațional, tehnologic, profesional și tehnic), indiferent de profilul clasei, întrucât competențele avansate de tehnologie a informației sunt esențiale tuturor cetățenilor, iar IT-ul devine parte, în ritm accelerat, din toate industriile. Mai mult, Asociația consideră necesară actualizarea curriculei pentru cursurile de TIC, astfel încât să nu existe o suprapunere cu noțiunile din gimnaziu, ci să se asigure o completare a materiei predate.
Totodată, ANIS subliniază faptul că această propunere este asumată de România prin PNRR, componenta 15 pe Educație având o reformă dedicată în acest sens cu obiectivul „adaptarea cadrului legislativ pentru dobândirea competențelor digitale ale elevilor transdisciplinar”. Pentru implementarea acesteia se are în vedere elaborarea unui document cadru ce vizează îmbunătățirea competențelor digitale ale elevilor din învățământul primar, gimnazial și liceal, astfel încât acestea să fie formate permanent, prin intermediul unei abordări interdisciplinare, în paralel cu integrarea TIC în anumite discipline sau predarea acestuia ca disciplină separată.
Deficitul de forță de muncă în IT, între 15.000 și 20.000 de persoane anual
Această inițiativă reflectă poziția unei industrii cu importanță strategică în economia României și este parte a obiectivului ANIS de dezvoltare a educației digitale, prin care își propune să asigure atât necesarul de specialiști ceruți de industrie, cât și dezvoltarea competențelor digitale necesare oricărui cetățean într-o societate modernă.
În prezent, piața de IT, fără segmentul comunicații, înglobează un număr de aproximativ 135.000 de specialiști. Potrivit datelor Asociației, industria se confruntă cu un deficit de forță de muncă între 15.000 și 20.000 de persoane anual, fără a lua în calcul nevoia de specialiști din alte industrii sau instituții ale statului. Pe de altă parte, numărul absolvenților din facultățile de profil se situează la 7.000 – 8.000 pe an.
Totodată, potrivit unui studiu realizat de ANIS, industria de software și servicii aduce un aport de cca. 6,2% din PIB, ceea ce însumează cca. 13,6 mld. EUR, iar datorită contextului pandemic din ultimii doi ani, industria de IT a cunoscut o creștere de peste 15% pe an, ceea ce reprezintă un ritm de trei ori mai accelerat decât creșterea economică anuală a întregii țări. De asemenea, industria înregistrează cea mai rapidă rată de creștere a angajaților în ultimii cinci ani, o creștere anuală de cca. 10.000 de persoane.
Pentru a reduce, în timp, deficitul de forță de muncă din domeniu, ANIS mizează, printre altele, pe investiții în educație. Astfel, Asociația a trimis Ministerului Educației o serie de propuneri de măsuri menite să sprijine sistemul educațional pentru creșterea competențelor elevilor și profesorilor în domeniul digital. Pe lângă introducerea orelor de TIC în curricula liceală, ANIS propune măsuri precum: programe de reconversie pentru profesori, facilitarea accesului experților în școli, acordarea de stimulente financiare pentru profesori, creșterea cifrelor de școlarizare în educație tehnologică în facultăți și finanțări pentru programe de educație privată în domeniul IT.
Totodată, în continuarea propunerilor menționate, ANIS subliniază deschiderea spre dialog cu autoritățile, prin grupul de lucru dedicat zonei de educație digitală, reafirmându-și poziția de partener de încredere al autorităților în demersul acestora de digitalizare a societății și facilitare a adoptării tehnologiei în economia locală.
Ce este ANIS
24 ani de activitate în România. Înființată în anul 1998, ANIS reprezintă interese-le companiilor IT românești și sprijină dezvoltarea industriei locale de software și servicii, creșterea atât a companiilor implicate în proiecte de externalizare, cât și a celor care generează proprietate intelectuală, prin crearea de produse.
Peste 165 de membri. În cadrul ANIS sunt reunite atât companii mici, cât și multinaționale, firme cu capital românesc sau străin, cu sedii în toate marile centre IT din țară, ceea ce asigură asociației reprezentativitate la nivel național.
Peste 47.000 de angajați. Membrii ANIS generează un număr semnificativ de locuri de muncă înalt calificată în societate. Peste 3,87 miliarde de euro cifra de afaceri. Veniturile anuale cumulate ale membrilor, plasează ANIS în zona actorilor cheie în ceea ce privește amprenta economică pe plan local. Cumulat, membrii ANIS au o cifra de afaceri de peste 65% din totalul veniturilor generate de industria IT la nivel national.