Defrișările ilegale, combătute cu Inteligența Artificială. Ce se va întâmpla în pădurile din România

Inteligența artificială

SURSA FOTO: Dreamstime

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) va recurge la servicii bazate pe Inteligența Artificială pentru a verifica avizele de transport pentru lemn și fotografiile asociate, introduse în aplicația SUMAL 2.0.

MMAP va recurge la tehnologie bazată pe Inteligența Artificială

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) va recurge la servicii bazate pe Inteligența Artificială pentru a verifica avizele de transport pentru lemn și fotografiile asociate, introduse în aplicația SUMAL 2.0.

Decizia sa este motivată de volumul uriaș de date introduse în sistem, fiind imposibil de verificat manual. Numai în noiembrie 2023, au fost emise peste 400.000 de avize de transport. Dacă fiecare aviz este însoțit de patru fotografii, conform legii, acest lucru înseamnă că se adună, într-o singură lună, peste 1,6 milioane de fotografii, iar verificarea acestora este o sarcină ce depășește capacitatea MMAP, a Gărzilor Forestiere și a Gărzii Forestiere Naționale.

„Am întrebat colegii cât ar dura, totuşi, şi să presupunem că, în trei minute, verificăm un aviz, un termen mediu. Colegii mi-au spus că, pentru a evalua în timp real toate aceste avize, am avea nevoie de 125 de oameni, care de dimineaţa şi până la sfârşitul programului să nu facă nimic altceva.

În condiţiile în care Garda Forestieră are puţin peste 200 de oameni, astăzi, în control în pădurile din România, vă imaginaţi că alţi 125 de oameni care să dea click-uri la calculator în fiecare minut al zilei e o chestiune despre care nici măcar nu are rost să discutăm (…)”, a explicat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet.

Mircea Fechet (SURSA FOTO: Facebook, Mircea Fechet)

În cadrul proiectului-pilot, utilizarea inteligenței artificiale a condus la reducerea semnificativă a timpilor de analiză. Au fost evaluate și analizate 400.000 de avize în doar trei zile, cu un timp mediu de analiză de sub o secundă pentru fiecare aviz, adică 0,64 secunde.

„Această mare diferenţă între ceea ce s-a făcut până astăzi şi ceea ce am observat că se poate face ca urmare a acestui proiect-pilot, ne-a condus spre prima concluzie şi prima acţiune, respectiv cea legată de achiziţia de servicii de analiză în timp real, bazate pe inteligenţa artificială, pentru fiecare transport din SUMAL.

În felul acesta, nimeni nu-şi va mai permite să încarce în SUMAL ceea ce încarcă astăzi, pentru că fiecare informaţie va fi trecută prin lupa inteligenţei artificiale. Am mai constatat în proiectul nostru pilot o informaţie poate neaşteptată de către unii, dar care pe noi ne pune pe gânduri, şi anume că peste jumătate din transporturile de lemn, în luna noiembrie a anului 2023, la care ne referim, au fost făcute cu vehicule de mici dimensiuni, cu dubiţe.

Concret, peste 204.000 de transporturi din cele 400.000 aproximativ au fost încărcate în autovehicule cu capacitate mică de transport. Transportul cu camionul a fost identificat pentru 195.000 de cazuri, 450.000 mp transportate cu dubiţele, 2,65 de milioane transportate cu camioanele. Această informaţie ne subliniază o vulnerabilitate destul de mare, inclusiv a transportatorilor mici de lemne, mai ales că, de cele mai multe ori, aceste autovehicule sunt închise.

Mai adaug faptul că tehnologia inteligenţei artificiale va fi completată de informaţii privind imaginile satelitare, cu camerele video ce urmează a se instala pe drumurile forestiere şi publice din România, dar şi de senzorii LiDAR, instrumente digitale finanţate din PNRR, parte a unor achiziţii publice fie aproape finalizate, fie foarte aproape de a fi finalizate”, a adăugat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.

Proiectul-pilot a fost implementat cu sprijinul tehnologiilor Google Cloud

MMAP a implementat proiectul-pilot cu sprijinul tehnologiilor Google Cloud și în colaborare cu firma românească de IT Zitec.

„Am vrut să verificăm dacă datele încărcate în SUMAL privind lemnul tăiat din pădurile ţării, dar şi transportul acestuia. Luna pe care am ales-o este noiembrie a anului trecut, o lună cu un maxim de activitate.

Toată lumea ştie că SUMAL pune destule piedici celor care îşi propun să taie pădurea fără respectarea legii, dar, mai important decât oricare altă funcţie, SUMAL este instrumentul prin care digitalizăm sectorul şi în acest mod cetăţeni, jurnalişti de investigaţii, societatea civilă, orice entitate pot să consulte SUMAL pentru a identifica, pentru a sesiza eventuale nereguli”” a spus demnitarul.

Despre SUMAL 2.0

Sistemul informatic SUMAL 2.0 este destinat monitorizării trasabilității materialelor lemnoase. A fost lansat la data de 31 ianuarie 2021. Este reglementat de Hotărârea de Guvern nr. 497/2020. SUMAL 2.0 oferă acces la informații despre actele de punere în valoare (APV) și la locațiile de unde sunt încărcate transporturile de lemn, plus datele asociate acestor locuri.

Actele de punere în valoare (APV) sunt generate în urma marcării arborilor. Acest proces se desfășoară pe tot parcursul anului cu ajutorul dispozitivelor mobile. În timpul marcării, se colectează și coordonatele GPS ale arborilor propuși pentru exploatare.

Va apărea o versiunea nouă: SUMAL 3.0

La sfârșitul lui ianuarie 2023, Mircea Fechet a anunțat personal că va fi dezvoltată o versiune nouă a SUMAL. Va fi dezvoltat SUMAL 3.0, destinat monitorizării trasabilității materialelor lemnoase. Noua versiune va include tehnologii inovatoare și va introduce noi cerințe operaționale. În cadrul sistemului de monitorizare video asociat SUMAL 3.0, vor fi instalate 350 de puncte de supraveghere. Fiecare punct de supraveghere va dispune de două camere LPR (License Plate Recognition, n.r.) și o cameră de analiză avansată.

„În legătură cu vulnerabilităţile care astăzi există, dar şi pentru că ne pregătim să supraveghem pădurea cu tehnologii avansate – hărţi satelitare, camere de supraveghere video şi tehnologia LiDAR (Light Detection and Ranging, n.r.) – am decis împreună cu colegii de la STS (Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, n.r.), să începem dezvoltarea versiunii SUMAL 3.0. Ne dorim ca SUMAL 3.0 să elimine orice vulnerabilitate constatată şi să pregătească aplicaţia pentru viitoarele tehnologii inovative şi noile cerinţe operaţionale.

Chiar astăzi vom pune în consultare publică textul Ordonanţei de Urgenţă pentru dezvoltarea noii versiuni. Este important să precizăm că noua versiune nu înseamnă, ca şi în cazul sistemului SUMAL 2.0, o variantă construită de la zero ci vom implementa o arhitectură informatică adaptată, cu tehnologie la zi. Cu alte cuvinte, vom păstra tot ce a fost bun şi tot ce a funcţionat în vechea versiune şi vom corecta ceea ce putem corecta şi vom completa aplicaţia cu noi funcţionalităţi (…).

O altă noutate pe care vreau să o prezint este legată de montarea pe toate mijloacele de transport înscrise în SUMAL a dispozitivelor de localizare în timp real, dispozitive care, de asemenea, nu vor putea fi manipulate de utilizatori. Cu alte cuvinte, vom avea GPS pe toate maşinile care transportă masă lemnoasă în România”, a adăugat el.