Camera luminată discret, mese aranjate festiv, paharele aliniate în fața participanților și nelipsitul somelier, gata să răspundă la întrebările curioșilor. În centrul atenției, vinul. Spre deosebire de o ieșire clasică la restaurant, unde intenția este de a face consumație alături de prieteni şi cunoscuți, la o degustare poți aborda pe oricine, poți lega cunoștințe care s-ar putea dovedi utile pe plan personal sau profesional – networking. Astfel de evenimente ajung să fie parte integrantă din marketingul de promovare a unui produs și ajută proprietarii de localuri să aibă multă vizibilitate.
Cât costă o degustare?
Degustările sunt în primul rând de vin, whisky sau șampanie, la care se asociază uneori preparate culinare deosebite, mărci ale unor băcănii de lux. La rândul lor, băcăniile de lux organizează degustări de preparate pentru clienții casei.
Accesul la o degustare poate costa între 25 de lei și sute de euro, în funcţie de calitatea vinurilor care urmează să fie degustate, de locul unde se desfășoară și de eventualul meniu asociat. „De regulă, la wine-baruri sau la sediul producătorilor e mai ieftin, la restaurante pretențioase e mai scump. Dar există și degustări mai simple, în care un obișnuit al locului este invitat fără să plătească nimic, iar dacă dorește ulterior să cumpere vreun produs care i-a plăcut, este cu atât mai bine, dar nu e obligatoriu“, susține Cezar Ioan, editor la vinul.ro, unul dintre cunoscătorii vinurilor în România. În mai multe wine-baruri bucureștene, producătorii și importatorii organizează periodic degustări gratuite pentru publicul respectivelor locații. Un astfel de exemplu este barul „Bruno Wine & Coffee Shop“, cu locaţii în București și Cluj. „Costul unei degustări este suportat de către noi și producători: ei aduc vinul pentru degustare şi noi punem locaţia“, spune Răzvan Marin, administratorul barului. Iar numărul persoanelor interesate să participe la un astfel de eveniment este în creştere.
Cine sunt clienţii?
Iubitorii vinului au de regulă un statut social mediu si superior, potrivit lui Cezar Ioan. „Vorbim cel mai adesea de persoane din middle și top-management, de la firme cu profil IT la bancheri, avocați, brokeri de investiții, arhitecți, persoane din domeniul relațiilor publice“. Conform cu veniturile acestor categorii, în România există puține degustări atât de exclusiviste încât prețul să fie prohibitiv pentru o persoană cu venituri medii.
În străinătate, se organizează seri speciale de degustare cu vinuri celebre, meniuri pe măsură și vedete, care ajung să coste și peste 1.000 de dolari. „La noi, chiar și cele mai scumpe degustări nu depăşesc 200-300 de euro, dar majoritatea sunt mai ieftine“, spune Cezar Ioan.
Deocamdată, degustările de vinuri nu sunt o afacere în sine, ci sunt mai degrabă un instrument de marketing, iar taxele de participare acoperă de obicei costurile evenimentului. Producătorii sau importatorii de vin de calitate peste medie pun mare preț pe degustări, atâta timp cât vinurile lor se adresează unui alt segment de piață decât vinurile „de mare retail“, iar aceasta este modalitatea principală de acces la potenţialul client consumator. „Noi apelăm frecvent la astfel de evenimente pentru că le considerăm cele mai eficiente și, astfel, publicul intră de bunăvoie în contact direct cu produsul, primind în același timp și toate detaliile legate de acesta“, spune Ana Maria Guidea, media officer la Alexandrion Group. De curând, Murfatlar a lansat „3 Hectare Sable Noble“, prima gamă exclusivă de vinuri din Divizia Premium Murfatlar, printr-o degustare cu fast la localul Charme din centrul istoric. Alături de alte unsprezece localuri din Centrul Vechi, Charme a participat luna trecută la „Vara în alb”, un maraton al degustărilor de vin alb, unde au fost prezente vinuri ai producătorilor și importatorilor precum Cramele Recaș, Casa Isărescu, Alexandrion Group sau Domeniile Săhăteni. Evenimentul precedat de „Primăvara în rose“ va fi urmat de „Toamna în roșu“, între 1 și 15 octombrie, unde 20 de vinuri roșii vor fi degustate în mai multe restaurante bucureștene.
De regulă, producătorii nu comunică cu mult timp în avans programul viitoarelor degustări, însă în București au loc în mod frecvent aceste evenimente în localuri din centrul istoric precum Wine Club Secreto, Malagamba, Corelli Wine Bar, La Chambre sau 1000 de Chipuri.
Vacanța la vie
Principalii amatori de turism oenologic în România sunt străinii, în timp ce foarte puțini români aleg să includă și o degustare de vin în agenda lor de vacanţă. „Avem maximum două-trei grupuri pe an de turiști români care ne solicită rezervare la degustări, în timp ce străini sunt foarte interesați de acest segment. Probabil că nu sunt promovate destul în țară astfel de produse“, spune Simona Şicu, agent de turism la Icar Tours.
Prețul mediu al unei degustări de vin cu cinci probe și cină inclusă la cramă ajunge la 125 de lei de persoană, fără a include transportul. Totuși, acest tip de turism are șanse să devină popular, cu condiţia ca agenţiile de turism să includă oferte de acest gen în portofoliul lor. La momentul acesta, mai puţin de jumătate dintre agențiile româneşti au oferte de turism oenologic._
Interesul producătorilor de a-și promova produsele de calitate merge mână în mână cu interesul lor de a educa publicul în domeniul mai general al vinului.
Cezar Ioan, fondator al clubului „Presa de vin“