Dincolo de ierarhiile destul de variabile, stabilite de companiile de cercetare a pietei, IDC si Dataquest, cei trei mari pun la cale strategii menite sa le asigure intaietatea pe o piata in care orice procent este important. Desi s-au consacrat ca mari producatori de produse hardware, Dell, HP si IBM pretind ca nu mai sunt simpli fabricanti si distribuitori de „cutii”, punand mare accent pe servicii si software. In aceste conditii, „numarul de calculatoare vandute nu mai spune prea mult despre performantele companiilor”, explica Rob Enderle, analist sef in cadrul Giga Information Group, parte din Forrester – companie care face cercetari de piata in IT.
Legat de strategia punctuala a liderilor, Rob Enderle comenteaza: „Dell este orientat pe pret, reusind, totodata, o mare eficienta a costurilor. IBM este o companie flexibila, orientata pe servicii, putand furniza clientilor solutii integrate. Spre deosebire de cei doi, strategia HP nu este inca definitivata. Cum procesul de fuziune nu este pe deplin pus la punct, sefii companiei nu au creat inca o strategie suficient de clara in privinta clientilor corporatii.”
Dell este, in momentul de fata, numarul unu la capitolul computere vandute, detinand 16,9% din piata mondiala. In ultimul timp producatorul american a scazut destul de mult preturile si a creat programe speciale pentru clientii dornici sa-si innoiasca tehnologia. In Romania, Dell nu are inca o reprezentanta, insa isi vinde produsele prin Romsys, System Plus si Flanco. Exista voci care sustin ca Dell se apropie de nivelul de vanzari care sa justifice infiintarea unei reprezentante.
Oficialii HP vorbesc de incheierea fuziunii cu Compaq, insa analistii sunt de parere ca exista inca probleme in ceea ce priveste integrarea unor canale de distributie in Europa.
Dupa fuziune, „noul HP a incercat o echilibrare intre cele patru unitati de business proprii, acordandu-se atentie marita noilor-veniti: diviziile de solutii pentru corporatii si servicii. Bineinteles ca sunt importante si departamentele traditionale HP: cel de imaging printing si cel de terminale personale”, declara Camelia Chiricuta, director de marketing in cadrul HP Romania. „Ponderea intre cele patru unitati de business este echilibrata”, adauga Camelia Chiricuta. Potrivit Gartner, Hewlett Packard detine 15,6% din piata mondiala a computerelor.
In cazul IBM, al treilea clasat in topul marilor vanzatori de calculatoare, trecerea de la productia de hardware la cea de soft este mai vizibila, doar daca ne gandim la miliardul de dolari investit in dezvoltarea Linux. Orientarea catre software este justificata in conditiile in care rata bruta a profitului ajunge pana la 80%, in comparatie cu productia de hardware, unde profitul brut este de doar 25%. In plus, rezultatele pe primele trei luni din 2003 indica o scadere a acestui parametru la vanzarile de hardware, comparativ cu perioada similara a anului trecut.
„IBM se bazeaza pe o abordare de integrare pe verticala: de la cercetare, dezvoltare si productie de microprocesoare pana la platforme server si supercalculatoare – construite in jurul platformelor software IBM”, spune Sofia Zainea, director de comunicare in cadrul IBM Romania.
Desi numarul de calculatoare vandute reprezinta o emblema pentru fiecare din cei trei mari producatori traditionali, viitorul este al celor care vor reusi sa se impuna pe piata de software si servicii.

Carly Fiorina, presedinte si director general HP, este liderul absolut al companiei, mai ales dupa plecarea lui Michael Capellas, fostul sef de la Compaq. In prezent, compania are o echipa de 140.000 de angajati, cu prezenta in 160 de tari. In 2002,
veniturile cumulate ale noului HP (din fostul HP si Compaq) au fost de 72 miliarde de dolari.

Michael Dell, fondator si presedinte Dell, a creat cel mai eficient model de business din intreaga industrie.

Dell in cifre:
Venituri 2003 (estimare):
35,4 miliarde USD
Cheltuieli operationale 2003 (% din venitul net): 9,9

Sub auspiciile lui Sam Palmisano, noul presedinte si director general, IBM merge bine, desi este plasat pe locul al treilea in topul principalilor vanzatori de computere.
In primele trei luni din 2003, veniturile companiei au crescut cu 11,3% fata de perioada similara a anului trecut.