Publicitatea online va creşte cu peste 50% în 2008 ajungand pana la 15 milioane de euro potrivit unui studiu realizat de grupul Tehnologie, Media şi Telecomunicaţii (TMT) din cadrul Deloitte Touche Tohmatsu. Conform studiului Previziuni Media 2008, publicitatea online se va confrunta cu numeroase provocări în acest an datorită adversităţii exprimate de către consumatori precum şi a normelor de reglementare. “În ceea ce priveşte România, evoluţia este într-o oarecare măsură aliniată la trendul internaţional, însă există numeroase aspecte în care perspectivele sunt chiar mai optimiste decât media la nivel global, cel puţin în ceea ce priveşte viteza de creştere, dacă nu neapărat valorile nete. Astfel, în ceea ce priveşte publicitatea pe internet, se păstrează trendul prin care publicitatea online va creşte cu peste 50% şi în 2008", spune Radu Herinean, Enterprise Risk Services Manager la Deloitte .
Studiul Deloitte mai previzioneaza ca cel puţin un operator major de televiziune prin cablu va introduce televiziunea IP, până la sfârşitul anului. "Televiziunea digitală şi-a făcut deja loc în casele românilor, iar cel puţin un operator major de televiziune prin cablu va introduce televiziunea IP, cel mai probabil spre sfârşitul anului. În ceea ce priveşte pirateria, ne vom clasa foarte probabil în continuare în urma mediei globale, în ciuda faptului că legislaţia română este mult mai agresivă în acest domeniu. Trendul presei scrise, de migrare către online, se regăseşte şi la noi, însă în acest moment în România publicaţiile online sunt fie proiecte iniţiate direct online fie oglinda unor publicaţii tipărite”, explica Radu Herinean.
Obstacolele cu care se va confrunta publicitatea online
În 2008 se împlinesc 15 ani de la apariţia publicităţii online. De când s-a vândut primul banner şi până în prezent, industria publicităţii online a ajuns la cifra de 42 miliarde USD. Cu toate acestea, publicitatea online va avea de înfruntat numeroase obstacole în 2008. Unul dintre aceste obstacole este reprezentat de creşterea adversităţii publicului faţă de publicitatea online; cel de-al doilea ar putea fi reprezentat de creşterea opozitiei faţă de monitorizarea comportamentului online. Industria publicităţii trebuie să-şi expună argumentele în 2008. Aceasta va trebui să comunice, de exemplu sub forma unor informaţii gratuite, quid pro quo-ul reclamelor pe internet destinate utilizatorilor finali. Industria publicităţii trebuie să monitorizeze cu grijă aspectele legate de conformitate. Cu cât creşte succesul publicităţii online, cu atât va creşte şi numărul controalelor de reglementare. În 2008, publicitatea online va trebui să facă faţă concurenţei acerbe venite din partea formatelor media tradiţionale.
“Piaţa de publicitate online din România în 2007 este estimată în jurul cifrei de 10 milioane de Euro, o cifră care nu poate fi ignorată de nimeni atunci când are în vedere domeniul publicitar şi ritmul de creştere al publicităţii online în România, mult peste trendul global înregistrat până acum. Dacă în 2005 ponderea publicităţii online din cheltuielile totale de publicitate era de 1%, estimările valorilor reale pentru 2007 aduc piaţa online în jur de 3% din piaţa totală de publicitate, un procent care poate fi deja considerat semnificativ având în vedere şi ponderea la nivel european şi mondial”, spune Herinean.
Potrivit estimarilor Deloitte, industria televiziunii va avea parte per ansamblu de un an bun. Televiziunea prin internet va contribui cel mai probabil la profitul televiziunii tradiţionale. Acest lucru ar putea părea paradoxal, îndeosebi datorită faptului că televiziunea prin internet a fost percepută de anumiţi comentatori importanţi ca fiind principalul concurent al televiziunii tradiţionale. Televiziunea prin internet este un alt mediu, cu calităţi, set de formate de conţinut şi audienţă total diferite de cele ale televiziunii tradiţionale. Referitor la piata de televiziune romaneasca, Radu Herinean spune ca ea nu este ameninţată de impactul pe care îl are internetul, nici măcar la nivel global, fiindcă până la urmă internetul nu face altceva decât să schimbe metoda de distribuţie a conţinutului care, până la urmă, este tot un produs al televiziunii „tradiţionale”.
Distrugerea pirateriei online nu aduce de la sine sfârşitul produselor media contrafăcute
Creşterea semnificativă a numărului de conexiuni broadband în întreaga lume a atras de la sine creşterea pirateriei online. Mărirea vitezei conexiunilor broadband a făcut posibilă pirateria de filme, televiziune şi software. În 2008, lupta cu pirateria digitală ar putea fi câştigată printr-o luptă concentrată, dusă cu ajutorul educaţiei şi al sancţiunilor, ca de exemplu interzicerea accesului broadband, amenzi etc. În 2008, va fi câştigată o luptă împotriva pirateriei, dar întreg războiul împotriva pirateriei se întrevede a fi extrem de violent. Este posibil ca industria media să încerce să caute noi modalităţi prin care să crească gradul de securitate a produselor media.
Cinema-ul nu se rezumă la filme
În ultimii ani, cinema-ul a înregistrat numeroase progrese. Încasările de la box office au crescut considerabil de la mijlocul anilor 90 până în 2006, anul în care vânzările au totalizat 25 miliarde USD. Perspectivele se arată îmbucurătoare, procentul de creştere estimat fiind de ordinul zecilor. Evoluţia cinematografului poate reprezenta momentul propice pentru a încerca reinventarea formatului asupra căruia nu s-au produs prea multe modificări în ultimii ani. Schimbarea majoră adusă de trecerea la formatul digital nu va afecta prea mult studiourile cinematografice. În 2008, cinematografele dotate corespunzător ar putea proiecta inclusiv evenimente importante, începând cu competiţii sportive şi terminând cu concerte. Marile evenimente sportive şi concertele importante au făcut până acum ca publicul să nu mai aleagă sălile de cinema.”
Previziunile pe anul 2008 au la baza informaţii colectate în urma discuţiilor purtate cu clienţii firmelor membre Deloitte, cu analiştii din industria Tehnologiei, Media şi Telecomunicaţiilor, precum şi interviuri la care au participat directori de companii din domeniul TMT din întreaga lume. La realizarea previziunilor au participat peste 6000 parteneri, directori şi senior manageri din cadrul firmelor membre Deloitte, specializaţi în industria TMT.
Data: 22 ianuarie 2008
Sursa: Deloitte