Aşa cum era de aşteptat, companiile din retailul românesc au înregistrat cea mai mare rată de creştere, 17,8%. Deşi acestea reprezintă 20% din total, rata medie de creştere anuală a tuturor companiilor româneşti prezente în clasament este de 6%. Deși puternic afectată de scăderea prețului petrolului, industria energiei și a resurselor îşi păstrează rolul important în plasarea României pe un loc fruntaş în regiune, generând venituri de 17 miliarde euro, urmată de industria bunurilor de consum cu 15 miliarde euro. ”Creșterea a fost impulsionată de producție industrială și exporturi în anii 2013 – 2014 și de revenirea treptată a cererii interne, în 2014. 2015 a fost caracterizat de creșterea consumului și a investițiilor. Este de așteptat ca România să surclaseze alte țări din regiune în 2016, iar în anii următori se anticipează o creștere solidă”, a declarat Lars Wiechen, Partener Coordonator al departamentului de Consultanță Financiară. Automobile Dacia este cea mai bine plasată companie românească în Deloitte CE Top 500, ocupând poziția 25 în clasamentul regional și înregistrând o creștere a veniturilor de 1,7% (4,3 mld. EUR), fiind urmată de OMV Petrom, pe locul 27 (4 mld EUR) și Rompetrol Rafinare, pe locul 52 (2,5 mld EUR). Companiile cu cea mai spectaculoasă evoluție în clasament au fost Tinmar (care a urcat 92 de poziții până pe locul 308), Lidl (a urcat 79 de poziții până pe locul 185) și Mega Image (a urcat 74 de locuri până pe locul 266). Profi Rom Food este compania cu cea mai mare rată de creștere anuală a veniturilor de 38,1% în rândul companiilor românești. În clasamanetul de anul acesta sunt prezente 46 de companii din Români. Din acestea, 25 de companii românești și-au îmbunătățit poziția în clasament, iar cinci companii noi sunt new-entry.”Clasamentul din acest an este o confirmare a faptului că România se găsește pe un trend ascendent împreună cu celelalte țări din Europa Centrală. România trebuie să continue dezvoltarea în infrastructură și să-și îmbunătățească sistemul educațional și cel sanitar pentru a putea furniza servicii mai bune și a atrage investiții în producție”, a spus Ahmed Hassan, Country Managing Partner Deloitte România.
Veniturile cumulate ale tuturor companiilor prezente în CE Top 500 se ridică la 685 miliarde euro, reprezentând o creștere medie anuala de 1,7% față de 682 miliarde euro în anul anterior. În plus, veniturile minime necesare pentru ca o companie să intre în clasament au crescut cu 3% până la 473 milioane euro. Aceasta este a zecea oară când Deloitte analizează cele mai mari companii din cele 18 țări din Europa Centrală și Ucraina (500 de companii, 50 de bănci, 50 de companii de asigurare).
Primele cinci locuri în clasamentul CE Top 500 sunt identice cu cele de anul trecut. PKN Orlen (Polonia) își menține poziția de lider al regiunii în ciuda scăderii veniturilor cu 17,2%. MOL (Ungaria) este pe locul al doilea și în acest an, cu venituri cu 15,6% mai mici față de anul trecut. Škoda Auto (Cehia) este pe locul al treilea, cu o creștere de 6,3%. Locurile IV și V sunt ocupate de Jeronimo Martins Poland și Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) din Polonia.