Criza încă nu s-a terminat, chiar dacă se percep deja primele semne de redresare şi oamenii de afaceri trebuie să înţeleagă că trebuie să fie pe deplin pregătiţi pentru momentul ieşirii din criză, potrivit unui Raport Deloitte Industry Insights.
Consecinţele crizei financiare globale se resimt încă în Europa Centrală, companiile confruntându-se cu provocări-cheie, se arată în Raportul realizat de experţii pe industrii din cadrul Deloitte Europa Centrală, în baza opiniilor a 30 directori executivi care conduc unele dintre cele mai mari companii active în regiune. Accentul raportului cade pe provocările cu care se vor confrunta companiile în următoarele 12 luni.
Astfel, una dintre principalele provocări cu care se va confrunta mediul de afaceri central-european va fi regimul reglementărilor post-criză, o serie de industrii urmând să se supună mai multor reglementări europene şi naţionale implementate cu scopul de a preveni o criză financiară similară pe viitor.
Mulţi dintre directorii executivi intervievaţi consideră că încă nu s-a ajuns la concluzia acestei crize, chiar dacă percep deja primele semne de redresare şi înţeleg că trebuie să fie pe deplin pregătiţi pentru momentul ieşirii din criză.
Pentru a avea succes, companiile trebuie să profite de această perioadă pentru a-şi transforma modelele de afaceri şi a implementa măsuri de eficientizare a costurilor şi reforme ale productivităţii. Flexibilitatea la o cerere în schimbare va fi unul dintre factorii majori în industrii, precum cea prelucrătoare, iar abilitatea de a se consolida va avea un efect benefic în sectoare, precum cel energetic, unde companiile depind de propria producţie.
Industria asigurărilor resimte acum primele efecte ale crizei
Comparativ cu băncile din Statele Unite şi Marea Britanie, băncile central-europene nu au fost afectate atât de mult de criză, însă lipsa cererii a atras o intensificare substanţială a competiţiei.
În ultimii doi ani, industria asigurărilor a demonstrat rezistenţă la criză, dar acum resimte primele efecte şi există temeri că lucrurile se pot înrăutăţi. Companiile de asigurări din regiune se confruntă în această perioadă cu o înmulţire a cazurilor de fraudă şi cu prime în scădere.
Există posibilitatea deteriorării încrederii clienţilor, dacă firmele de profil nu vor face eforturi să rezolve problemele legate de fraudă, vânzări defectuoase şi intermediari. Singurul mod de a evolua este ca firmele de asigurare să exercite mai mult control asupra industriei lor, de la modul în care sunt vândute poliţele la modul de elaborare a reglementărilor. Sectorul asigurărilor trebuie, de asemenea, să se conformeze noului regim de solvabilitate (Solvency II), care presupune noi cerinţe de capital, management al riscului şi reguli de management.
Pentru infrastructură sunt disponibile fonduri europene
În domeniul construcţiilor, dezvoltarea sectorului privat nu s-a oprit în totalitate, contractele cu sectorul public având un rol important în acest sens, cu precădere în Polonia.
Finanţarea infrastructurii va avea un rol fundamental, fondurile europene fiind în continuare disponibile pe termen mediu. Guvernele naţionale trebuie să se asigure că le vor folosi în mod eficient. Dincolo de necesitatea de a aduce infrastructura din ţările Europei Centrale la standarde vest-europene, aceste proiecte sunt mult mai viabile într-un context de criză economică, pentru că depind foarte mult de finanţarea statului.
Guvernele locale şi UE trebuie să susţină industria construcţiilor, în virtutea efectului de multiplicare pe care îl are asupra restului economiei. Fiecare euro investit într-un proiect de construcţii generează între 2 şi 3,5 euro în alte sectoare economice. Această situaţie trebuie să stimuleze guvernele să implementeze măsuri de încurajare a industriei de profil, spun cei de la Deloitte.
Retailul va suferi în continuare din cauza scăderii consumului
Operatorii de retail şi cei din industria bunurilor de consum s-au confruntat cu scăderea consumului, precum şi cu o mai mare sensibilitate la preţuri. Consumatorii nu vor renunţa prea curând la noile obişnuinţe de consum şi vor amâna cumpărăturile de bunuri care nu sunt de bază, preferând totodată produsele la preţ scăzut sau la reduceri.
Noile conducte care vor lega estul de vest, precum şi modernizarea semnificativă a surselor de energie vor transforma sectorul energiei din Europa Centrală. Conceptul cheie este acum diversificarea resurselor, care va genera o mai mare independenţă energetică şi o piaţă mai transparentă şi mai competitivă.
Energia verde este un sector în creştere în Europa Centrală, chiar dacă investiţiile aferente reprezintă o provocare.
Piaţa telecom a ajuns la saturaţie
Piaţa telecom din regiune a ajuns la saturaţie pe segmentul telefoniei mobile şi fixe, obligând companiile de telecomunicaţii să se orienteze spre noile tehnologii. Expansiunea serviciilor în bandă largă reprezintă elementul cheie de creştere, în contextul în care ţările din Europa Centrală rămân semnificativ în urma Europei de Vest în ceea ce priveşte rata de penetrare, cu precădere în zonele rurale.
Pentru industria prelucrătoare, directorii executivi din regiune au subliniat că inovaţia rămâne elementul central al strategiei pe termen scurt şi lung, în timp ce măsurile de eficientizare a costurilor, optimizarea distribuţiei şi a reţelelor de logistică, precum şi dezvoltarea de noi produse adaptate la mediul de activitate post-criză sunt cruciale pentru menţinerea competitivităţii.