Drumurile pavate sunt frumoase, dar se strică repede, iar reparațiile sunt costisitoare. Erik Schlangen demonstrează un nou tip de asfalt făcut din materiale simple cu caracteristici uimitoare: când crapă pot fi reparate prin încălzire inductivă.
<iframe src="https://embed.ted.com/talks/lang/ro/erik_schlangen_a_self_healing_asphalt.html" width="640" height="360" frameborder="0" scrolling="no" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe>
Vedeți cum se produce practic deteriorarea materialului. E un asfalt poros, după cum am spus, pietrele sunt legate între ele de o cantitate mică de liant. Din cauza vremii, a razelor UV, a oxidării, acest material de lipire, acest bitum, liantul dintre agregate se va contracta, iar dacă se contractă, apar micro-fisuri, și se separă de agregate. Când conduci pe drum, aceste agregate sunt ceea ce tocmai am văzut. Ca să rezolvăm această problemă, ne-am gândit la materiale care se repară singure. Dacă reușim să facem acest material să se repare singur, atunci probabil avem o soluție. Ce putem face e să folosim burete de sârmă pentru curățat tigăile, să-l tăiem în bucăți foarte mici, pe care le amestecăm cu bitum. Deci vom avea asfalt cu bucăți foarte mici de sârmă de oțel în el. Apoi avem nevoie de o mașină ca asta, folosită la gătit, o mașină cu inducție. Inducția încălzește foarte bine în special oțelul. Mai departe, oțelul se încălzește, bitumul se topește și va curge în aceste micro-fisuri, iar pietrele se vor fixa din nou de suprafață.
Astăzi folosesc un cuptor cu microunde, pentru că nu pot aduce pe scenă mașina mare de inducție. Cuptorul cu microunde e un sistem similar. Așadar, am pus proba înăuntru, iar acum o voi scoate, să văd ce s-a întâmplat. Iată specimenul scos din cuptor.
Am spus că avem o mașină industrială în laborator, cu care încălzim specimenele. Am testat multe specimene acolo, iar cei de la guvern au văzut rezultatele noastre și s-au gândit ”Foarte interesant. Trebuie să-l testăm”. Așa că ne-au donat o bucată de autostradă, 400 de metri din A58, pe care a trebuit să testăm acest material. Asta se întâmplă aici. Vedeți cum am testat drumul, iar acest drum va rezista, bineînțeles, câțiva ani fără nicio stricăciune, așa cum știm din practică. Am luat o mulțime de probe din acest drum și le-am testat în laborator. Am mimat procesul de uzare, le-am supus la încărcături mari, apoi le-am reparat cu mașina cu inducție și le-am testat din nou, repetând procesul de mai multe ori. Așadar, concluzia acestui studiu este că dacă la fiecare patru ani mergem pe drum cu mașina noastră de reparat – asta e versiunea mare pe care am făcut-o pentru drumul adevărat– drumul va rezista de două ori mai mult, lucru care, desigur, salvează mulți bani.
Ca să concluzionez, aș spune că am făcut un material adăugând în compoziție fibre de oțel și folosind inducția ca să creștem, chiar să dublăm durata de viață a drumului, salvând astfel mulți bani, cu trucuri simple.