Industria HoReCa este un sector major al economiei globale. Este una dintre industriile cu cea mai rapidă creștere la nivel mondial. În 2022, piața globală HoReCa a fost evaluată la aproximativ 3,5 trilioane de dolari, potrivit unui raport întocmit de Mordor Intelligence.
Se estimează că piața va ajunge la peste 4,5 trilioane de dolari până în 2027. Acest domeniu este unul dinamic, haotic, și probabil printre cele mai frumoase din lume. Desigur, nu este ușor să fii antreprenor sau angajat în HoReCa. Este, însă, industria care oferă probabil cea mai mare satisfacție pe plan profesional. Deoarece acolo unde este activitate, este viață.
O decizie spontană
Povestea Denisăi Ștefan a început în ziua în care a terminat liceul. Ea a plecat la facultate în Sibiu, însă s-a intors acasă, în Brașov, după un an. Denisa visa încă de pe atunci să devină antreprenor.
„Pe atunci era la modă să cumperi haine din Turcia și să le vinzi aici”, a povestit Denisa.
Așadar, ea a făcut un împrumut în valoare de 3500 de euro, cu camătă, având o dobândă lunară de 20%. După care s-a dus în Istanbul, a cumpărat haine și le ducea în consignație la magazinele din minimall-ul din Brașov. La scurt timp, însă, a crescut semnificativ valoarea dolarului iar Denisa a ajuns să nu mai facă față dobânzii.
Denisa nu-și dorea sub nicio formă să le ceară bani părinților ei pentru a înapoia banii împrumutați. Așadar, când i s-a ivit ocazia să plece să lucreze pe un vas de croazieră, ea a acceptat oferta imediat. Antreprenoarea a lucrat timp de cinci ani ca și cameristă, și ulterior superviser în departementul de housekeeping, pe vase de croazieră.
„Lucram 12-14 ore pe zi”, a povestit Denisa. „Câștigam în jur de 5000 de dolari pe lună, majoritatea banilor venind din bacșiși. Salariul meu real era de 175 de dolari pe lună.”
La vremea despre care vorbim, o garsioneră în Brașov costa 5000 de dolari. Denisa muncea mult, stând între șapte și nouă luni de zile pe an pe vase de croazieră, timp în care nu avea nici o zi liberă.
„Când veneam acasă, îmi făceam toate poftele. Mă distram, de fericire că era în sfârșit acasă”, a spus ea.
Munca ei avea, însă, și câteva beneficii.
„Am văzut toată lumea, în afară de Asia”, a povestit Denisa.
Cu picioarele înapoi pe pământ
În 2005, antreprenoarea a renunțat la munca pe vase de croazieră și s-a mutat în București. A lucrat câteva luni la o firmă de audiologie ca asistenta doamnei Ionescu.
„A fost o școală foarte bună despre lumea antreprenoriatului românesc”, a spus Denisa.
În 2006 s-a deschis Novotel în București iar ea s-a angajat acolo ca asistent manager housekeeping.
„A fost un an super productiv. Fiind hotelul abia deschis, a trebuit să facem totul de la zero. Angajări, proceduri de lucru, sistem… A fost haos și mult de muncă, însă tocmai de aceea mie mi-a plăcut enorm”, a povestit antreprenoarea.
În cele din urmă, Denisa a ajuns să obțină poziția de housekeeping manager la 28 de ani, la Novotel. Tot acolo l-a cunoscut și pe soțul ei. A rămas în poziție timp de patru ani, după care a decis să-și întoarcă atenția din nou către visul său: acela de a deveni antreprenoare. Până să ajungă la formula potrivită, Denisa a încercat mai multe idei de afaceri. La început, a deschis o companie care vindea flori online. După care a încercat să deschidă o firmă de organizare de evenimente.
„Am organizat o nuntă la Marriott, și mi-a pus capac. Am crezut că voi muri. Așadar, am renunțat și la ideea de organizator de evenimente”, a povestit Denisa.
În schimb, organizând acea nuntă, Denisei i-a venit o idee. S-a gândit să facă un business din închirierea decorațiunilor pentru evenimente. Așa s-a născut magazinul RoseHome, deschis în anul 2014. Cu toate că ideea a fost bună iar afacerea avea potențial, fiind abia la început, partea financiară nu arăta ideal. Antreprenoarea și-a dat seamă că are nevoie de o altă sursă de venit care să-i permită să se întrețină în timp ce-și crește business-ul.
„M-am întrebat ‚ce-mi place mie cel mai mult să fac?’ Să lucrez cu cameriste!”, a povestit Denisa.
Atunci, ea creat o companie care se ocupa cu închirierea cameristelor către hoteluri.
Începuturile magazinului RoseHome
Compania de închiriere a cameristelor a fost 100% rentabilă, oferindu-i Denisăi o stabilitate financiară timp de doi ani. În 2016 ea s-a hotărât să o închidă pentru a se putea concentra pe afacerea ei de suflet, RoseHome, pe care între timp a transformat-o în magazin de produse de prezentare a mesei pentru HoReCa.
Afacerea a avut un start bun, deoarece avea produse inovatoare. Afinitatea pentru estetică a Denisăi a ajutat-o să combine utilul cu frumosul, astfel atrăgând atenția antreprenorilor din domeniul HoReCa.
„Pe atunci nu găseai altceva decât farfurii albe în hoteluri și restaurante. Așadar, farfuriile noastre negre, colorate, cu forme interesante, au creat curiozitate.”
„Am început într-un depozit de 15 metrii pătrați pe strada Stirbei Vodă”, a povestit Denisa.
Tot în perioada aceea ea a rămas însărcinată. Soțul ei, care pe atunci încă lucra la Novotel, și-a dat demisia și s-a alăturat afacerii. Împreună, au mutat showroom-ul într-o casă aproape de zona în care locuiau pentru a putea trece mai ușor din rolul de mama în cel de antreprenoare și invers. În 2021, Denisa și soțul ei au deschis showroom-ul de pe șoseaua Nicolae Titulescu într-un spațiu de 140 metrii pătrați.
„Eu mă ocup de partea creativă. Adică de marketing și partea operațională, iar soțul meu se ocupă de partea de vânzări”, a specificat Denisa.
O afacere care a ajuns peste hotare
Astăzi, RoseHome are in portofoliu toate hotelurile de cinci stele din București. De asemenea, 90% din hotelurile de cinci stele din România sunt clienții lor. Au avut chiar și proiecte internaționale, un restaurant în Manhattan și un hotel în Elveția. Cel mai recent, și totodată cel mai ambițios proiect al lor este cel al hotelului Corinthia care se va deschide pe Bulevardul Regina Elizabeta, în cladirea faimosului Grand Hotel du Boulevard. „Poiectele mari sunt cele care îmi plac cel mai mult, deoarece sunt dinamice și solicitante”, a spus Denisa.
Doar 20% din vânzările pe care le face magazinul RoseHome se produc în mediul online. „Antreprenorii din domeniul HoReCa nu sunt consumatori de ‚online’”, a explicat Denisa.
„În general, ei îmi trimit o poza cu o farfurie și îmi zic ‚vreau 30 de bucăți așa’. Este un domeniu haotic și foarte puțini au răbdare să stea să comande online marfă. Cu toate că, am construit site-ul astfel încât din două ‚click-uri’ să trimită comanda. Eu îi înțeleg, am lucrat și eu în hotel și în restaurant și știu cum este.”
Investiția inițială a fost de 5000 de euro, iar prima cifra de afaceri a fost 86 de mii de RON. Anul trecut a fost 7milioane de RON iar anul acesta se preconizează că va ajunge la 10 milioane de RON. Echipa RoseHome este formată din opt persoane, pe lângă cei doi proprietari. Denisa este pasionată și de design-ul interior, și a făcut chiar și un curs în acest sens. Astfel, în momentul în care îi vine un client, ei îi face plăcere să-i ofere și consultanță, nu doar produsul în sine.
„Eu le recomand produsele care s-ar potrivi pentru ei. Le fac o propunere în funcție de design-ul locației, numărul de stele, capacitatea și bugetul.”
Provocări și planuri de viitor
„Avem 96 de mii de produse în portofoliu, dintre care 7000 sunt listate pe site, iar restul sunt în cataloage”, a povestit Denisa. Provocarea cea mai mare cu care se confruntă cei doi antreprenori este faptul că, în general, produsele de prezentare a mesei sunt ultimele pe care clientul le achiziționează înainte să-și deschidă hotelul sau restaurantul.
„ Clientul ajunge la noi deja nervos pentru că spre finalul proiectul își dă seama că a depășit și bugetul și termenul de finalizare pe care și-l propusese. El își dorește atunci soluții rapide iar noi avem doar 10 mii de produse în depozit. Termenul de livrare pentru produsele care nu sunt în stock este destul de mare. Lucrăm cu 30 de branduri, toate străine.”
Cei doi soți au planuri mari de dezvoltare a magazinului RoseHome. Ei își doresc să deschidă o divizie dedicată evenimentelor.
„Vrem să le punem la dispoziție clienților mobiler special pentru evenimente. Aici mă refer la baruri mobile, open barbeque, concepte integrate”, a dezvoltat Denisa.
Ei vor, de asemenea, să intre pe piața de luxury retail pe consultanță cu arhitectul.
„Îmi place design-ul interior foarte mult. Am făcut și două proiecte pentru case după ce am terminat cursul de design”, a povestit antreprenoarea.
Cred că avem cu toții ceva de învățat de la Denisa: nu orice haos este toxic. În ea se află un haos frumos creat de curiozitatea, îndrăzneala, copilăria, pasiunea și dinamismul ei. Cumva, ea a reușit să îmbine toate aceste lucruri și toate pasiunile sale, transformându-le într-un business pe care l-a dus la un succes remarcabil. Povestea magazinului RoseHome reflectă în totalitate personalitatea Denisăi Ștefan. Este magică și colorată.