Noua sa divizie, Soluții de mobilitate conectată, va reuni peste 600 de angajați pentru dezvoltarea și comercializarea serviciilor de mobilitate digitală. Acestea includ folosirea în comun a autovehiculelor, ridesharing şi servicii bazate pe conectivitate pentru şoferi. „Conectivitatea va schimba fundamental modul în care ne deplasăm de la A la B și între timp va ajuta la rezolvarea problemelor actuale de trafic. O folosim pentru a ne îndeplini viziunea unei mobilități fără emisii, fără stres și fără accidente”, a declarat Dr. Volkmar Denner, președintele consiliului de administrație al Grupului Bosch, la conferința IoT din cadrul Bosch ConnectedWorld 2018 din Berlin. Conectivitatea oferă un potențial de afaceri deosebit de mare. Până în 2025, vor fi peste 470 de milioane de autovehicule conectate pe drumurile din toată lumea. Peste doar patru ani, piața serviciilor de mobilitate și a serviciilor digitale asociate se va ridica la 140 de miliarde de euro. „Conducerea conectată este un sector de creștere pentru Bosch. Prin soluțiile pe care le oferă, Bosch vizează o creștere de două cifre”, a declarat Denner. Planul este extinderea portofoliului actual de servicii prin noua divizie. De exemplu, serviciile de mobilitate Bosch trimit alerte despre șoferii care circulă pe contrasens și transformă smartphone-urile în chei pentru autovehicule. Ultimul exemplu este serviciul de ridesharing  oferit de startup-ul american Splitting Fares Inc. (SPLT). Denner a prezentat la Berlin și system!e. Serviciile conectate pentru electromobilitate vor spori atractivitatea autovehiculelor electrice pe piață.

Bosch intră pe piața de ridesharing

O piață de creștere în domeniul mobilității conectate este ridesharing-ul care include servicii online și aplicații pentru folosirea în comun a unui autovehicul, precum și pentru organizarea de servicii de conducere și taxi. Până în 2022, se estimează că numărul de utilizatori ai serviciilor de ridesharing va crește cu 60%, ajungând la 685 de milioane. Până în prezent, majoritatea serviciilor similare au vizat persoanele care călătoreau în aceeași direcție sau care doresc să rezerve o călătorie în ultima clipă; companiile și navetiștii nu au fost o prioritate. Aici intervine SPLT. Achiziționat recent de Bosch, acest startup american a dezvoltat o platformă ce poate fi utilizată de companii, universități sau autorități locale pentru a gestiona ridesharing-ul pentru angajaţii proprii. Această abordare B2B vizează direct navetiștii: aplicația SPLT aduce laolaltă oameni care doresc să folosească în comun un autovehicul până la același loc de muncă sau de studiu. Un avantaj este faptul că autovehiculele sunt folosite în comun de către colegi, ceea ce înseamnă că utilizatorii nu trebuie să călătorească în aceeaşi maşină  cu necunoscuți. În decurs de câteva secunde, un algoritm localizează un autovehicul potrivit, calculează cel mai rapid traseu în trafic și își asumă astfel ceea ce era înainte sarcina laborioasă de a coordona punctul de plecare, ora de plecare, cel mai bun traseu și pasagerii. Ridesharing-ul este benefic pentru nervi, pentru portofel și pentru mediu. Și companiile pot avea un rol în reducerea volumelor de trafic. „Pentru noi, conectivitatea este un mod de a regândi nu doar autovehiculul, ci întregul felul în care folosim mijloacele de transport”, a declarat Denner. 

 

COUP, filiala Bosch, oferă scutere electrice de închiriat în Berlin din 2016. După lansarea platformei de e-scooter sharing anul trecut, la Paris, serviciul va fi lansat anul acesta și la Madrid. Numărul total al scuterelor electrice va ajunge la 3.500. „Serviciile digitale vor da un impuls utilizării autovehiculelor electrice”, a afirmat Denner. La conferința IoT, CEO-ul Bosch a prezentat system!e, un sistem complet de componente electrificate conectate pentru sistemul de propulsie și soluții noi pentru autovehicule electrice. În acest scop, Bosch a conectat sistemul de propulsie electrică la Bosch Automotive Cloud Suite. Compania dezvoltă servicii web care se bazează pe această interacțiune. Pe viitor, autovehiculele electrice inteligente vor ști cu precizie când urmează să li se descarce acumulatorul, dar și unde vor putea reîncărca. 

 

Eliminarea grijii privind autonomia 

Pentru mulți cumpărători de autovehicule, grija că un autovehicul electric i-ar putea lăsa în pană este un dezavantaj decisiv. Iar system!e este conceput să abordeze întocmai această problemă. Deoarece sistemul de propulsie este conectat la cloud, system!e poate realiza o „prognoză de autonomie extinsă”. 

Un algoritm ia în considerare date despre autovehicul precum nivelul actual de încărcare al acumulatorului, consumul de energie al sistemului de încălzire sau de aer condiționat și stilul de conducere al șoferului, precum și informații despre mediul din jurul autovehiculului. Aceasta include situația actuală din trafic și date topografice pentru traseul de urmat. Pe baza acestor informații, sistemul poate calcula cu precizie autonomia autovehiculului. Pentru călătorii mai lungi cu un autovehicul electric, prognoza de autonomie extinsă este suplimentată de „asistentul de încărcare”. Acest serviciu cunoaște unde se află toate punctele de încărcare de pe un traseu dat, de exemplu, de la München la Hamburg, pentru a putea planifica din timp toate opririle necesare pentru încărcare; de asemenea, gestionează procesul de plată. Datorită informațiilor suplimentare despre, de exemplu, restaurante, cafenele și opțiuni pentru cumpărături, șoferii pot valorifica la maxim timpul de încărcare și se pot relaxa. Un al treilea serviciu gestionează încărcarea autovehiculului în casele inteligente, ajutând la optimizarea modului în care utilizează energia. Acesta integrează autovehiculul electric în rețeaua electrică a casei inteligente, ceea ce înseamnă că acumulatorul acestuia suplimentează dispozitivul de stocare staționar pentru sistemul fotovoltaic al casei. Pe parcursul zilei, autovehiculul absoarbe energia solară suplimentară și o returnează noaptea, în funcție de nevoi. „Pentru Bosch, mobilitatea trece dincolo de autovehicul. Expertiza noastră tehnologică vastă în numeroase domenii ne plasează într-o poziție inegalabilă pentru dezvoltarea și operarea de ecosisteme cu multiple utilizări”, a declarat Denner.