Vanzarile din acest an ale furnizorilor de materiale si aparatura specializata au fost de 13-14 milioane de euro

Piata autohtona a serviciilor stomatologice asista la primele miscari de consolidare a activitatii unor jucatori. Tendinta inlocuirii clasicului cabinet cu clinica moderna este tot mai evidenta.





Sectorul este in acest moment scindat in doua segmente. Unul, preponderent, dotat la nivelul anilor ‘80 – ‘90, si unul, slab reprezentat, dar cu dotari la nivel occidental.

Velvet Medical Dental Clinic, spre exemplu, a fost infiintata la inceputul anului trecut, totul fiind gandit ca strategie pe termen foarte lung. “Consultantul nostru a realizat business-plan-ul pe o perioada nedeterminata cu stabilirea exacta a etapelor pe primii cinci ani”, spune Gheorghita Dinu, director executiv al companiei. Potrivit acestuia, 2006 va fi anul in care firma ar trebui sa se transforme in corporatie. In prezent, la nivel national, Velvet Dental Clinic are deja parteneri in Timisoara si Constanta, ceea ce dovedeste ca estimarile consultantului, Quantum Leap, au fost putin pesimiste. “Valoarea investitiilor realizate pana acum depaseste 400.000 de euro, iar profitul a fost reinvestit permanent in aparatura, traininguri si imagine”, completeaza Gheorghita Dinu.
Planuri de dezvoltare are si doctorul Florin Lazarescu, directorul clinicii Trident. “In domeniul in care activam, dezvoltarea afacerii se face prin marirea capacitatii de lucru. Daca exista deja spatiul necesar, cum e cazul meu, e mult mai simplu decat daca am fi nevoiti sa deschidem un nou sediu”, precizeaza Florin Lazarescu.


si exemplele de acest gen ar putea continua, intrucat, din punct de vedere stomatologic, Romania este deja aliniata normelor Uniunii Europene. O dovada in acest sens este si numarul din ce in ce mai mare de cetateni straini care apeleaza la serviciile dentistilor romani. “La clinica noastra vin multi pacienti din Statele Unite, Germania, Israel, Anglia, Turcia, dar si multi cetateni romani plecati si stabiliti in strainatate”, spune Gheorghita Dinu.


Investitii pe termen lung si profituri modeste. Concurenta relativ redusa in sectorul clinicilor private stomatologice si un nivel mediu de educatie al pacientului roman. Acestea sunt, in principal, problemele cu care se confrunta furnizorii de servicii stomatologice din Romania. La toate acestea se adauga dificultatile pe care acestia le intampina in momentul in care doresc sa contracteze un credit, care, de obicei, nu este foarte mare, circa 100.000 de euro. “Nu conteaza mai deloc ca esti medic si ca ai o afacere care sigur va fi profitabila la un moment dat. In plus, ne lovim de lipsa de interes a companiilor in a-si asigura angajatii si a le oferi servicii stomatologice”, spune Florin Lazarescu.


In opinia sa, piata autohtona de profil se formeaza greu. Publicitatea in acest domeniu nu prea are efect, cea mai buna metoda de promovare fiind recomandarile pacientilor. “In primii doi, ani poti merge pe pierdere. Succesul nu trebuie cautat imediat, ci in timp”, explica Lazarescu.
Ceva mai optimist, Gheorghita Dinu este de parere ca, datorita cresterii numarului de investitii straine si a nivelului de trai, piata se va consolida in maximum doi-trei ani. “Furnizorii de materiale si aparatura, specializati in stomatologie, au inregistrat, in acest an, o valoare de 13 – 14 milioane de euro, cu circa 15% mai mult fata de anul trecut. Pentru 2006, se estimeaza o crestere cu inca 5-8%”, precizeaza el.
In acest moment, in Romania sunt 11.000 de medici stomatologi inregistrati si 5.000 de tehnicieni dentari. La nivel national exista 2.700 de laboratoare, dintre care 3.500 – 3.800 de cabinete. In Bucuresti se gasesc in jur de 500-600 de laboratoare stomatologice.










“Nu pretul diferentiaza principalii jucatori de pe piata autohtona, ci laboratorul dentar intern, pe care-l au numai cateva clinici.”

Gheorghita Dinu,

director executiv, Velvet Medical Dental Clinic




SERVICII VESTICE LA PRETURI ESTICE

Stomatologia autohtona s-a aliniat in ultimii ani la nivelul calitatii impuse de Uniunea Europeana. Datorita specializarilor pe care medicii romani le efectueaza anual, atat in tara, cat si in strainatate, nivelul cunostintelor si al indemanarii se ridica la nivelul celui din Occident. De asemenea, datorita firmelor de profil care actioneaza in domeniu, medicii pot folosi materiale si tehnologii de ultima generatie. In plus, locatiile in care se desfasoara activitatea stomatologica au devenit din ce in ce mai cosmetizate.


La toate acestea se adauga preturile care sunt aproape la jumatate sau o treime din cele practicate in alte tari. Comparatia este evidenta, spre exemplu, intre tarifele din Uniunea Europeana si cele practicate de clinica Velvet Dental:


• fateta portelan: 1.000 euro fata de 200 euro in Romania;


• implant: 1.000-1.500 euro fata de 550 euro;


• dinte portelan pe implant: 800-1.000 euro fata de 200 euro.