Estimările privind creşterea dependenţei de furnizorii din aceste pieţe au în spate calcule care mizează pe menţinerea costurilor de operare şi ale forţei de muncă la niveluri competitive. Sunt ele realiste? Corporaţiile vor continua să se concentreze în anii viitori pe reducerea costurilor şi a riscurilor, dar şi pe creşterea flexibilităţii şi a vitezei de reacţie la schimbările mediului de afaceri. Pentru a-şi atinge obiectivele, vor continua să îşi reducă active
Estimările privind creşterea dependenţei de furnizorii din aceste pieţe au în spate calcule care mizează pe menţinerea costurilor de operare şi ale forţei de muncă la niveluri competitive. Sunt ele realiste?
Corporaţiile vor continua să se concentreze în anii viitori pe reducerea costurilor şi a riscurilor, dar şi pe creşterea flexibilităţii şi a vitezei de reacţie la schimbările mediului de afaceri. Pentru a-şi atinge obiectivele, vor continua să îşi reducă activele fixe, stocurile şi necesarul de capital de lucru.
Pentru asta a fost nevoie de o schimbare a strategiei de aprovizionare. Efectul? Vor scădea dramatic achiziţiile din statele dezvoltate şi vor creşte cele din economiile emergente. Această tendinţă este, de altfel, responsabilă de dezvoltarea din ultimii ani a statelor din Europa de Est şi Asia.
Conform unui studiu realizat de compania A.T. Kearney, achiziţiile de bunuri şi servicii ale firmelor europene din Europa de Vest vor fi în anul 2012 cu 42% mai mici decât în acest an. În aceeaşi perioadă, firmele nord-americane îşi vor reduce achiziţiile de bunuri şi servicii din Europa de Vest cu 22%. Această reorientare îi va afecta însă şi pe americani. Firmele europene vor cumpăra cu 24% mai puţine bunuri şi servicii din America de Nord.
Avantajul costurilor mici trebuie însoţit de inovare
„Companiile caută în permanenţă modalităţi de optimizare a costurilor în toate activităţile lor, iar managementul aprovizionării este cel mai rapid mod în care îşi îmbunătăţesc rezultatele financiare“, explică Alina Cazacu, consultant în cadrul companiei A.T. Kearney.
Dar de unde îşi vor face cumpărăturile firmele din statele dezvoltate? Comenzile se vor îndrepta puternic spre China, Europa de Est şi India. În următorii cinci ani, companiile din America de Nord îşi vor spori achiziţiile din China de aproape două ori şi jumătate şi vor ajunge să importe din această ţară peste 20% din bunurile şi serviciile necesare. În cazul Europei, achiziţiile din China vor creşte de 1,6 ori. Ritmul mai lent decât în cazul americanilor este explicat de preferinţa europenilor pentru achiziţii din Europa de Est, o zonă aproape la fel de atractivă ca şi China.
Atât corporaţiile europene, cât şi cele nord-americane îşi vor majora de peste două ori achiziţiile din statele fostului bloc comunist, în următorii cinci ani. Acest ritm de creştere este în concordanţă cu aşteptările autorităţilor din România, care prognozează că exporturile autohtone vor creşte de la 30,2 miliarde de euro, în acest an, la peste 59 miliarde de euro, în 2012.
„Atractivitatea Europei de Est va continua atât timp cât îşi va menţine avantajele de costuri reduse, în paralel cu capacitatea de a creşte productivitatea“, afirmă Linda Vasilescu, consultant în cadrul companiei A.T. Kearney. Iar costurile cu forţa de muncă din România este de aşteptat că vor rămâne pe termen lung cu mult sub nivelul celor din ţări ca Germania sau Franţa. Chiar şi în cazul Spaniei, care a aderat la Uniunea Europeană cu mulţi ani în urmă, costurile cu forţa de muncă sunt încă la jumătate comparativ cu cele din Germania. Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri, admite că România este pe traseul „delocalizării“ internaţionale a producţiei marilor corporaţii atrase de oportunităţile Estului. Iar aceste relocări ale activităţilor se vor regăsi în volumul exporturilor autohtone, aşa cum, de altfel, se întâmplă într-o măsură semnificativă şi în prezent. Totuşi, crede Pogonaru, avantajele competitive ale pieţei locale încep să se diminueze, începând cu costul forţei de muncă şi încheind cu cele de producţie, în general.
Şi, totuşi, cum putem profita de această conjunctură internaţională? Alina Cazacu consideră că producătorii români ar trebui să se concentreze şi pe inovare, nu doar pe reducerile de costuri. „În acest mediu competitiv, multinaţionalele sunt capabile să copieze modelele de afaceri, să obţină economii de scară şi să îşi micşoreze costurile foarte rapid. Aşadar, este probabil că strategiile bazate pe costuri mici nu vor fi sustenabile şi nu vor reprezenta un avantaj competitiv pentru afacerile româneşti, pentru că acestea intră târziu pe piaţă“, conchide reprezentantul A.T. Kearney.
59,2 miliarde de euro
este valoarea prognozată a exporturilor României pentru anul 2012. Nivelul este dublu faţă de cel din acest an