De la începutul anului 2025, toate firmele mici din România vor fi obligate să depună Declarația SAF-T. Aceasta este o declarație informativă ce include un fișier XML ce conține informații detaliate despre activitatea financiar-contabilă a firmei.

Ce este Declarația SAF-T?

Declarația SAF-T (Standard Audit File for Tax) este un fișier standardizat, utilizat pentru transmiterea electronică a datelor fiscale și contabile către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

declarație, saf-t, anaf
SURSA FOTO: ANAF

Această declarație ajută ANAF să analizeze detaliat activitatea financiară a firmelor, reducând nevoia de verificări fizice și contribuind la depistarea eventualelor nereguli.

Cine trebuie să depună Declarația SAF-T în 2025?

Contribuabilii mici

Începând cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii mici trebuie să depună Declarația SAF-T (D406). Aceștia sunt plătitorii care nu au fost încadrati în categoria marilor sau mijlociilor contribuabili până la data de 31 decembrie 2021.

De asemenea, contribuabilii nerezidenți care sunt înregistrați doar în scop de TVA în România sunt obligați să depună această declarație.

Termene de raportare pentru contribuabilii mici

Plătitorii mici vor beneficia de un termen de grație pentru prima depunere, respectiv:

  • 6 luni pentru prima raportare
  • 5 luni pentru a doua raportare
  • 4 luni pentru a treia raportare
  • 3 luni pentru a patra raportare
  • 2 luni pentru a cincea raportare

Aceste termene se aplică în cazul în care depunerea fișierului SAF-T se face lunar. Dacă depunerea este trimestrială, perioada de grație pentru prima raportare va fi de 3 luni.

Contribuabilii mijlocii și mari

Firmele încadrate ca și contribuabili mijlocii au început să depună Declarația SAF-T începând cu 1 ianuarie 2023.

Pentru marile firme, obligația de depunere a Declarației SAF-T a fost impusă încă de la 1 ianuarie 2022.

Cine mai este obligat să depună Declarația SAF-T?

Indiferent de categoria de contribuabil, următoarele entități au obligația de a depune Declarația SAF-T:

  • Regii autonome și institute de cercetare-dezvoltare
  • Societăți pe acțiuni, SRL-uri, societăți în comandită simplă și în nume colectiv
  • Companii naționale și organizații cooperatiste
  • Persoane juridice străine cu sedii permanente în România
  • Asociații cu scop patrimonial și fără scop patrimonial
  • Societăți nerezidente, înregistrate în scopuri de TVA

Ce informații conține Declarația SAF-T?

Declarația include informații esențiale precum:

  • Registrul general al tranzacțiilor financiare (venituri, cheltuieli și alte activități financiare)
  • Detalii despre încasări și plăți (facturi emise și primite, plăți realizate)
  • Inventarul stocurilor firmei
  • Mijloace fixe (echipamente, proprietăți, mașini)
  • Informații despre TVA
  • Registrul jurnal (înregistrări cronologice ale tuturor operațiunilor financiare)

Cum se depune Declarația SAF-T?

Pentru a depune declarația, contribuabilii trebuie să urmeze câțiva pași:

  • Generarea fișierului SAF-T în format XML prin aplicația proprie a firmei
  • Verificarea fișierului și corelarea datelor folosind programul „Validator” pus la dispoziție de ANAF
  • Generarea Declarației D406 în format PDF, cu fișierul XML atașat și semnat electronic

Dacă au apărut erori în declarație, se poate depune o declarație rectificativă, care va corecta informațiile greșite.

Termenul limită pentru depunerea declarației

Raportarea trebuie făcută până la următoarele termene:

  • Lunar: pentru contribuabilii cu perioadă fiscală lunară pentru TVA
  • Trimestrial: pentru cei cu perioadă fiscală trimestrială sau anuală
  • Ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare

Pentru „Stocuri”, declarațiile informative D406 trebuie depuse într-un termen stabilit de ANAF, care nu poate fi mai mic de 30 de zile de la data solicitării.

Cine nu trebuie să depună declarația în 2025?

Există și anumite categorii de contribuabili care nu au obligația să depună declarația în 2025, printre care:

  • Persoanele fizice autorizate (PFA)
  • Întreprinderile individuale (II) și familiale (IF)
  • Persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL)
  • Asociațiile familiale (ASF)
  • Societățile profesionale de avocați și cabinetele de avocat
  • Societățile profesionale notariale și birourile notariale
  • Cabinetele medicale individuale (CMI)
  • Societățile profesionale de practicieni în insolvență (SPI)
  • Întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată (URL)
  • Instituțiile publice și autoritățile administrative, indiferent de sursa lor de finanțare

Aceste entități sunt scutite de la depunerea fișierului SAF-T, conform reglementărilor în vigoare.