Serverele ANAF au funcționat cu intermitențe, iar una dintre cele mai importante declarații – formularul 112 – a fost actualizată recent de instituție. Din cauza problemelor întâmpinate, mulți contabili nu au reușit să-și termine treaba până luni seara la ora 12:00.

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați (CECCAR) a inițiat discuții cu ANAF la nivel instituțional. Ei au acuzat numeroasele versiuni ale ale „Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit şi evidența nominală a persoanelor asigurate” care, alături de problemele de la servere, au condus la erori sau la imposibilitatea depunerii declarațiilor în această perioadă.

“Numeroasele versiuni ale „Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit şi evidența nominală a persoanelor asigurate” disponibile după data de 19 iulie 2022, modificată prin Ordinul nr. 1.580/1.098/2.220/2022 din 5 iulie 2022, coroborat cu disfuncționalitățile platformei Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au condus la erori sau la imposibilitatea depunerii declarațiilor în această perioadă, esențială din punctul de vedere al activităților desfășurate de profesioniștii contabili”, spune CECCAR, într-un email transmis contabililor.

Contabilii au cerut Fiscului să nu impună sancțiuni

CECCAR a inițiat discuții la nivel interinstituțional cu ANAF pentru ca operatorilor economici în numele cărora desfășurați activități specifice să nu li se aplice sancțiunile prevăzute de lege pentru depășirea termenelor legale de depunere a declarațiilor corespunzătoare. Aceștia au cerut ca ANAF să nu dea amenzi iar cei vizați să nu suporte consecințele depășirii termenului de 25 iulie 2022.

“Ne exprimăm încrederea că ANAF va identifica și implementa soluția legală ca liber-profesioniștii contabili și clienții acestora – antreprenorii – să nu suporte consecințele depășirii termenului de 25 iulie 2022. Considerăm că situația creată ne plasează într-o veritabilă situație de forță majoră (caz fortuit), așa cum este aceasta prevăzută la art. 78 alin. (1) din Codul de procedură fiscală”, menționează sursa citată.

Ce presupune Formularul 112

Începând cu anul 2011, potrivit prevederilor Codului fiscal, formularul 112 ‘Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate’, se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă de către toate persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajator sau entităţi asimilate angajatorului, potrivit legii.

Prin dispoziţiile art.103 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, s-a creat cadrul legal pentru introducerea obligaţiei depunerii declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanţă, în cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central. Declaraţiile fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanţă se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală