Opt ani, cinci guverne s-au ferit ca de foc sa adopte o lege a raspunderii ministeriale. Parlamentul nu
s-a grabit nici el sa defineasca clar obligatiile demnitarilor si sanctiunile aplicabile in cazul nerespectarii angajamentelor asumate. Pe marginea acestui subiect sensibil, puterea si opozitia, foste si actuale, au cazut intotdeauna la pace. Rotatia la guvernare uneste interesele.
In programul electoral cu care Conventia Democrata a castigat alegerile, printre prioritati, figura si adoptarea urgenta a unei legi a raspunderii ministeriale. Dar pentru ca nu a fost considerata ca indispensabila unei guvernari oneste si transparente si pentru ca, odata alegerile castigate, nu mai era nici o graba in sanctionarea demnitarilor, initiativa nu a urmat traseul avalansei de ordonante de urgenta, principalul instrument de guvernare din Romania, ci pe cel anevoios al proiectelor de lege.
Au fost necesari doi ani de zile pentru ca acest proiect sa parcurga traseul Executiv – Parlament si sa fie discutat de Comisia juridica a Camerei Deputatilor. Din rodul gandirii Cabinetului Ciorbea, initiatorul legii, si discutiile dintre deputati a rezultat „un optim”, conform aprecierii ministrului transporturilor, Traian Basescu.
Ministrii speriati nu fac reforma
„O lege prea dura ii poate face pe ministri sa fie retinuti in actiunile lor”, afirma acelasi Traian Basescu. Nu are insa motive de ingrijorare. Asa cum a iesit din plenul Camerei Deputatilor, legea nu sperie pe nimeni. Cu toate ca in comisia de specialitate discutiile nu au fost lipsite de sarea si piperul confruntarilor dintre putere si opozitie, aceasta din urma si-a impus punctul de vedere, adoptat ulterior de majoritatea deputatilor, indiferent de culoarea politica.
Deputatii PDSR, suparati acum ca puterea ii trateaza cum tratau ei, pe vremuri, opozitia, au incercat sa dea militaria jos din pod. Conform propunerii legislative initiate de Adrian Nastase, raspunderea politica intervine atunci cand demnitarii incalca articolele Constitutiei, legile tarii si programul de guvernare. Ministrii raspund pentru pagubele materiale provocate prin dispozitiile date in calitate de ordonator principal de credite. Sunt considerate infractiuni dezinformarea Parlamentului (se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani), obstructionarea controlului parlamentar asupra activitatii Guvernului (se pedepseste cu amenda sau inchisoare de la 6 luni la 2 ani), abuzul de putere (se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 5 ani si interzicerea unor drepturi) si dezinformarea opiniei publice (se pedepseste cu inchisoare pana la 5 ani). Nimic din ceea ce au propus deputatii PDSR nu se regaseste in forma finala. Daca acest lucru s-ar fi intamplat, iar senatorii l-ar fi agreat, guvernantii trecuti si actuali ar fi lesne de inscris sub incidenta acestor infractiuni.
Imunitatea salveaza obrazul parlamentar
„Guvernul si fiecare dintre membrii sai sunt obligati sa-si indeplineasca mandatul cu respectarea Constitutiei si a legilor tarii, precum si a programului de guvernare acceptat de Parlament”, spune articolul proiectului de lege din care ar putea reiesi, vag, care sunt acuzatiile ce pot fi aduse unui membru al Executivului. Instantele care pot cere declansarea urmaririi penale a demnitarilor banuiti ca ar fi incalcat Constitutia, legile sau programul de guvernare sunt Camerele Parlamentului, pentru deputati si senatori, si Presedintele tarii pentru ministrii neparlamentari. Deputatii si senatorii membri ai Guvernului trec prin procedura ridicarii imunitatii parlamentare, dupa care raspund in justitie. Neparlamentarii ajung direct in fata justitiei.
Demnitarii nu au motive de ingrijorare. In primul rand, pentru ca textul proiectului de lege nu detaliaza situatiile in care intervine raspunderea ministeriala politica si nici pe cele in care intervine raspunderea ministeriala juridica. In al doilea rand, pentru ca circuitul adoptarii legii nu s-a inchis.
Inca nu a intrat in dezbaterea comisiei juridice din Senat, deci in plen. Senatorii Puterii spun ca, data fiind agenda incarcata, legea o sa mai astepte ceva timp. Si chiar daca ar fi discutata in regim de urgenta, adoptarea si aplicarea ei nu ar atrage dupa sine demisii spectaculoase. Ridicarea imunitatii, in cazul demnitarilor parlamentari, este de durata. Iar demnitarii neparlamentari intra sub aripa protectoate a ambiguitatii textului de lege.
Infractiuni eliminate din Proiectul legii raspunderii ministeriale:
l Dezinformarea Parlamentului – ascunderea sau deformarea adevarului despre situatia economica, politica sau sociala prin netransmiterea informatiilor catre Parlament sau trunchierea acestora.
l Obstructionarea controlului parlamentar – refuzul sau intarzierea nejustificata mai mare de 15 zile de a prezenta Parlamentului sau comisiilor permanente ale acestuia informatiile sau documentele cerute in cadrul controlului parlamentar.
l Abuzul de putere – adoptarea cu intentie de ordonante neconstitutionale, declarate astfel prin decizii ale Curtii Constitutionale; adoptarea de acte normative, ordine si orice dispozitii cu caracter discriminatoriu pe teme de nationalitate, etnie, rasa, sex, religie, apartenenta la o categorie socio-profesionala, de natura a aduce atingere drepturilor omului.
l Dezinformarea opiniei publice – comunicarea, verbala sau in scris, de informatii inexacte cu privire la activitatea Guvernului sau a unui minister, in scopul denaturarii adevarului asupra unei situatii economice, politice sau sociale.