Descoperă cum poți lucra freelance de acasă cu aceste strategii

Să lucrezi freelance nu e doar o modă sau doar un trend. Colaborările în regim freelance îţi pot aduce o sursă de venit suplimentară sau pot deveni chiar sursa ta venit principală. Astfel, te vei bucura de program flexibil, într-un domeniu pe gustul tău, dar şi de un volum de muncă pe care tu-l controlezi în totalitate.

Dacă nu ai idee de unde să începi, afla de mai jos câteva strategii ca să îţi lansezi afacerea freelance:

Alege o nişă

Sistemul de lucru freelance se pretează pentru o mulţime de domenii, de la marketing şi până la contabilitate sau coaching. Astfel, e esenţial să găseşti domeniul potrivit pentru tine înainte de a începe să lucrezi freelance. Ia în calcul domeniile în care expertiză, studiile, cursurile de specializare, dar şi talentele tale. De asemenea, încearcă să faci şi un mic exerciţiu de imaginaţie. Ce ţi-ar plăcea să faci? Ce activitate ţi se pare plăcută şi îţi poate aduce şi câştiguri financiare?

Când vine vorba de activităţi freelance, ai foarte multe opţiuni, de la a crea strategii de marketing pentru vânzătorii de pe marketplace şi până la traduceri de articole sau cărţi.

Creează un portofoliu

Un portofoliu te va ajuta să găseşti clienţi, în special dacă este vorba de domenii creative, precum designul sau scrisul. Ca să îl creezi, poţi să îţi faci propriul site sau să foloseşti o platformă dedicată portofoliilor. De asemenea, mai poţi crea portofolii şi în aplicaţii dedicate documentelor.

În cazul în care nu ai expertiza în respectivul domeniu, include în portofoliu proiecte personale.

Pentru domeniile în care portofoliul nu este o opţiune, foloseşte CV-ul pentru promovare alături de testimoniale de la colegi, colaboratori sau clienţi.

Promovează-ţi afacerea

Colaborările în regim freelance nu apar peste noapte, aşa că va trebui să îţi promovezi serviciile. Priveşte serviciile pe care le oferi freelance ca pe o mică afacere. Va trebui să găseşti clienţi, să negociezi contracte şi să atragi cât mai multă vizibilitate, fie online, fie offline.

Ce opţiuni ai când vine vorba de promovarea afacerii? De la reţele sociale şi până la marketing pentru motoarele de căutare sau promovare la evenimente, cauta acele metode care se potrivesc cu publicul ţintă al serviciilor tale.

Respectă legislaţia în vigoare

Să lucrezi la negru nu este o opţiune când începi o activitate freelance, aşa că asigură-te din start că vei respecta legislaţia în vigoare. În funcţie de tipul de servicii prestate, îţi poţi deschide un PFA sau SRL ori poţi opta pentru contracte de colaborare sau contracte de cesiune.

Contractele de cesiune drepturi de autor se număra printre cele mai populare variante pentru activităţi din sfera mass-media, de la jurnalism şi până la copywriting. Desigur, contractele de cesiune drepturi de autor se pretează şi pentru alte activităţi, precum crearea de compoziţii muzicale.

Fie că alegi contracte de cesiune, fie că îţi deschizi un SRL sau PFA, important este să găseşti cea mai bună opţiune pentru tipul de activitate pe care-l desfăşori.

Stabileşte tarifele

Ca să stabileşti corect tarifele pentru serviciile pe care urmează să le prestezi, cercetează piaţă. Află cât cer alţi profesionişti, dar nu uita să îţi autoevaluezi muncă. Încearcă să calculezi costurile per oră de muncă, dacă este posibil sau costurile per lucrare. Este important să oferi tarife corecte şi adaptate situaţiei economice actuale.

Profită de oportunităţi de networking

Cu ajutorul evenimentelor de networking poţi să îţi promovezi afacerea, să cunoşti potenţiali clienţi sau colaboratori, dar şi să afli sfaturi preţioase pe care să le aplici în munca ta. Încearcă să participi la astfel de evenimente de câteva ori pe an, fie online, fie fizic. Oportunităţile de networking sunt cu adevărat valoroase şi îţi oferă şansa de a-ţi creşte businessul.

Foloseşte ideile de mai sus ca să pui bazele unui business în regim freelance. Poţi să oferi nenumărate servicii într-o astfel de afacere, de la copywriting şi până la contabilitate, consultanță financiară sau consiliere psihologică.