Descoperire fără precedent în cazul producției submarinelor nucleare ale US Navy. Potrivit ultimelor informații, submarinele marinei militare americane au fost construite cu materiale neconforme timp de 30 de ani, iar inginerul a recunoscut de abia acum faptele făcute.
Acuzații fără precedent în SUA. Departamentul american al Justiţiei anunță că Elaine Thomas, în vârstă de 67 de ani, a pledat vinovată, luni, de fraudă majoră, la un tribunal în statul Washington (nord-vest).
Potrivit AFP, inginera a recunoscut că a falsificat aceste teste cu scopul de a ascunde faptul că oţelul folosit nu răspundea întotdeauna criteriilor cerute de către US Navy, a anunţat într-un comunicat Departamentul american al Justiţiei.
În acest proces, ea riscă zece ani de închisoare, dar şi o amendă în valoare de un milion de dolari la stabilirea verdictului, prevăzut în februarie.
De menționat este faptul că Elaine Thomas, una dintre primele femei inginer metalurgist din Statele Unite, în anii ’70, superviza testele la turnătoria societăţii Bradken, la Tacoma, la periferia Seattle.
Această instalaţie de la importanta bază de submarine din Kitsap este singura din Statele Unite capabilă să producă oţel suficient de rezistent pentru a răspunde exigenţelor Marinei americane, iar ei i se adresează grupurile mari din domeniul Apărării care construiesc submarine americane de atac, precum General Dynamics sau Huntington Ingalls Industries.
În ceea ce privește modul de construcție al submarinelor US Army, potrivit AFP, fiecare turnare de oţel destinat submarinelor, o parte a metalului este necesar să fie turnat într-o matriţă de testare, cu o grosime asemănătoare celei a pieselor structurii submersibilului menite să ranforseze, cu scopul de a rezista la presiunile enorme ale adâncurilor.
Această matriţă-test este analizată în vederea asigurării faptului că producţia corespunde criteriilor stricte stabilite de către Pentagon.
Cum au fost ”corectate” cifrele
Încă din anul 1985 şi până la pensionarea lui Elaine Thomas, în 2017, problemele au continuat să existe. Mai exact, jumătate dintre matriţele produse de fabrica din Tacoma nu corespundeau criteriilor. În acest context, inginera a ”îmbuntăţit” rezultatele, ”corecând” cifrele cu mâna.
Totodată, în anumite cazuri, ea a explicat și motivele. Aceasta a declarat că a făcut acest lucru pentru că ea considera ”stupid” ca US Navy să ceară ca testele să fie efectuate la minus 100 de grade Fahrenheit (-73 de grade Celsius). În altele, ea a declarat că şi-a folosit ”judecata de inginer” la corectarea cifrelor, deoarece toate celalte păreau bune.
Frauda a ieșit la iveală atunci când Elaine Thomas şi-a redus activitatea, înainte să se pensioneze, iar testele sale au fost examinate de către un stagiar, care a alertat conducerea turnătoriei. Ulterior, în 2020, întreprinderea Bradken şi-a recunoscut responsabilitatea şi a acceptat să plătească o amendă în valoare de 11 milioane de dolari.
Elaine Thomas ”a implementat şi folosit un sistem cu intenţia de escroca US Navy”, se arată în actul acuzării.
În ceea ce privește acuzațiile aduse, potrivit sursei citate, inginera a ”falsificat rezultate a peste 240 de producţii de oţel, reprezentând o parte substanţială a oţelului pe care Bradken l-a produs pentru Marină”.
Aceasta a încercat să se și apere. Fosta metalurgistă a declarat că nu a avut ”niciodată intenţia să compromită integritatea materialului”. Totodată ea s-a mai declarat ”mulţumită de faptul că testele Guvernului nu sugerează că integritatea structurală a vreunui submarin a fost compromisă”, potrivit avocaţilor săi.
Pe de altă parte, Departamentul Justiţiei, Marine americană ”a fost nevoită să ia măsuri importante pentru a se asigura de securitatea submarinelor afectate”. De menționat este faptul că US Navy s-a abţinut de la orice comentaru.