Un important patronat din România cere autorităților desecretizarea unei scrisori primite de la Comisia Europeană care are un impact financiar uriaș pentru aproape 7.6 milioane de români.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a anunţat, joi, că solicită autorităţilor europene şi române desecretizarea scrisorii trimise de Comisia Europeană (CE), legată de posibile nereguli în legislaţia care reglementează asigurarea auto obligatorie RCA.
Patronatul cere desecretizarea scrisorii primite de la CE în 19 iulie şi menţinerea legislaţiei actuale RCA, având în vedere decizia Consiliului Concurenţei din 4 decembrie.
Autoritatea a anunţat, în 4 decembrie, că a sancţionat, cu o amendă de 53 milioane euro, nouă companii de asigurări şi UNSAR pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei prin coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA).
”UNTRR consideră inadmisibilă abordarea Comisiei Europene de a secretiza o scrisoare cu impact financiar uriaş pentru 7,6 milioane de cetăţeni români şi ai Uniunii Europene şi solicită desecretizarea acesteia, în caz contrar Comisia Europeană s-ar putea face susceptibilă de susţinerea unor înţelegeri neconcurenţiale a companiilor de asigurări”, se arată în comunicat.
UNTRR a subliniat că a semnalat încă din 2015 că asigurătorii nu respectă legislaţia privind concurenţa şi a solicitat la acel moment plafonarea tarifelor RCA şi investigarea companiilor de asigurări, întrucât practicau în linie acelaşi tarif, de 5.000 de euro/an pentru un autocamion sau autocar la clasa de bază B0.
”UNTRR solicită autorităţilor române şi Comisiei Europene sprijinirea formulei actuale de calcul a valorilor de referinţă RCA. Procentul actual al costurilor administrative de 25% din formulă sau alte componente pot fi analizate, pe baza de argumente puternice şi transparente, dar anularea aplicării acestei formule din legea existentă facilitează posibile practici de cartel pe piaţa RCA românească, în ciuda declaraţiilor ipocrite ale companiilor de asigurări în favoarea pieţei libere”, se arată în comunicat.
Patronatul a aeamintit că, în 2016, CE a sancţionat cartelul camioanelor, iar clienţii din toată Europa au căutat soluţii pentru recuperea prejudiciului provocat de acesta.
”În mod similar, înţelegerea neconcurenţială de pe piaţa asigurărilor ar putea aduce un nou nivel al practicii în domeniul concurenţei pentru instanţe, casele de avocatură şi, posibil, pentru fondurile de investiţii din România, care ar dori să se implice în recuperarea prejudiciului provocat clienţilor RCA”, se arată în comunicat.