Este primul – deocamdată, și singurul – designer român care a lansat, la începutul acestui an, o colecție de vestimentație masculină în timpul Săptămânii Modei din capitala Franței. Apreciate ca „nonconformiste“, viziuni ale unui designer care „doreşte să iasă din tipare“, creațiile lui Florin Dobre au surprins plăcut criticii de modă prezenți la primul lui show de la Paris, bloggerii, dar și presa franceză. Le Monde și Le Figaro au scris pe larg despre românul care a uimit lumea modei cu colecția lui excentrică pentru bărbați. Le-a atras atenția faptul că, fără nicio recunoaştere oficială din partea organizatorilor PFW, Florin Dobre a reușit să-și lanseze, pe cont propriu, colecţia toamnă/iarnă 2013, „Panta Rhei“, chiar în inima Parisului (Palatul Behague, sediul Ambasadei României). „A fost dat afară pe uşă şi a intrat pe geam“, nota jurnalistul de la Le Monde, Antonin Sabot, care rezuma prezentarea propriu-zisă printr-o vorbă românească: „Ce n-a văzut nici Parisul“.
Într-un articol pe prima pagină, și Le Figaro a evidenţiat excentricitatea colecţiei lui Florin Dobre. Redactorul-şef al publicaţiei, Bertrand de Saint Vincent, a remarcat „tenta bizară“ a colecţiei semnate de designerul român: „mânecile prea lungi, talia prea coborâtă şi pantaloni care mătură pământul. Nu ştii niciodată ce va urma: un model militar, un tânăr în costum în carouri, o femeie în rochie cu pene care cad în urma ei. Negrul câştigă teren, ţesătura se destramă. Un cuplu trece şi fiecare se îmbracă de parcă ar aparţine sexului opus. Nimic nu mai e în regulă“. Niciun alt designer român nu a mai reușit, până acum, să stârnească atâta admirație, dar și invidie, așa cum a făcut-o Dobre, după prezentarea de la Paris. „La noi, designul de modă masculină este aproape inexistent. În România spusesem tot ce aveam de spus. Am vrut o confirmare a valorii noastre și de unde puteam s-o obținem dacă nu de la publicul cunoscător de modă masculină. Am vrut să demonstrăm că avem potenţial“, explică Florin Dobre motivul călătoriei lui și a echipei sale la Paris. Nici acum nu-i vine să creadă ce efect au avut cele doar 12 minute de show – „Reacțiile au fost mult peste așteptările mele“. Privind înapoi, designeul spune că a așteptat‚ cu multă „răbdare“ să-i vină rândul în modă. I-a plăcut dintotdeauna să fie diferit prin haine, să nu se piardă în peisaj.
„Aveam 13 ani când m-am dus prima dată la un croitor să-mi facă o pereche de pantaloni, după un model pe care i l-am desenat“, povestește Florin Dobre. Încet-încet, a început să-și modifice hainele cumpărate de părinți și să comande haine la croitor. „Prin ’98 m-am întrebat cât de greu poate fi să faci haine, am luat o mașină de cusut a unei mătuși și m-am apucat de treabă. 10 ani am cusut singur, pentru mine și pentru prieteni“, spune designerul. „Desenez cu creta direct pe material. Nu creeaz tipare pentru că nu am talent la desen. Mă bazez pe imaginație“, face designerul o paranteză. Cu prima colecţie marca Florin Dobre a urcat pe catwalk-ul modei românești în urmă cu aproape patru ani. De-atunci a făcut opt prezentări de modă. Și dacă la început crea haine în joacă, azi și-a transformat numele într-un brand cu venituri anuale de circa 60.000 de euro. Nu-i găsești hainele decât într-un singur magazin din București – WMDesign Concept Store -, dar ajungi destul de repede la el dacă intri pe site-ul lui sau cunoști pe cineva care-l cunoaște.
Cine îi poartă hainele?
De la iubitori de cultură underground, avangardişti şi adepţi ai unui stil de viaţă neconvenţional până la vedete și trupe din showbiz (Alex Velea, Direcția 5, Mandinga, Les Elephants Bizarres). Deși face și tot felul de accesorii (curele, pantofi etc.), Florin Dobre este cunoscut pentru hainele extravagante pe care le creează. „Atelierul meu nu e doar spațiul în care lucrez, ci și acela în care oamenii se întâlnesc ca să negocieze viitorul“, spune Dobre. La ce se referă? Nu e vorba doar despre viitoarea ținută creată, ci și de faptul că o asemenea experiență poate schimba viața unui om, făcându-l să descopere că-și poate declara gustul și stilul și printr-o pereche de pantaloni sau un costum. „Excentricitatea nu se traduce întotdeauna prin lipsa bunului-gust. Oamenii se întâlnesc pentru a face ceva împreună, pentru a crea oportunități“, spune el. La momentul oportun, cineva își va găsi locul într-una din creațiile lui; trebuie doar ca omul potrivit să intre pe ușa atelierului. Astfel, în timp ce omul îi spune ce anume și-ar dori de la o ținută, în capul său se naște deja o imagine. Însă în produsul finit se vor regăsi și discuțiile despre modă, artă, viață pe care designerul și clientul le poartă aparent fără nicio legătură cu scopul întâlnirii lor. Spune că vrea să facă lumea „să-și imagineze că poate mânca și altceva decât pâine cu slănină și ceai“. Și e foarte încântat când reușește.
Deși hainele unicat sunt considerate, în general, produse de lux, Dobre face și haine de 3.000 de euro, dar și de 500 de euro. Scump nu înseamnă întotdeauna valoros, spune el, comentând obiceiul multora de a purta haine de marcă doar pentru ca toată lumea să știe ce mult au costat. „Faptul că unii fac din asta un fel de statement social este pentru că-și imaginează că-și pot adăuga valoare prin intermediul hainelor“ găsește Dobre o explicație.
Produsele unicat, oricât ar părea de stranii și extravagante, sunt niște bijuterii artistice care traduc, după părerea lui, gustul oamenilor pentru frumos și încrederea în ei înșiși. „E un privilegiu – conchide el – să am clienți care au curiozitatea de a se experimenta pe ei înșiși în fel și chip“.
Excentricul Florin Dobre
Născut la Constanța, Florin Dobre a absolvit Academia de Educaţie Fizică. Nu a profesat în domeniu, dar a reținut că odată ce ai pornit într-o cursă, indiferent de obstacolele care apar pe drum, trebuie să o duci la bun sfârşit. Așa a reușit să facă performanță într-un alt domeniu, cel al modei. Designerul obișnuiește să-și transforme prezentările de modă în adevărate spectacole, nu din dorința de a „defila“ cu ele, după cum spune el, ci pentru a-și dovedi că există un „crescendo valoric“ în ceea ce face. Brandul Florin Dobre generează venituri de circa 60.000 de euro pe an. Sursele lui de inspirație sunt multe și diverse: de la revistele de modă pe care le cumpără din străinătate, stilul unor nume celebre (designerul german Iris van Herpen, spre exemplu) și până la viața de zi cu zi, fie că e vorba de o discuție amicală sau de o plimbare scurtă prin parc sau pe stradă.