Numărul cererilor depuse pentru plată anul trecut de Air Claim, o companie ce facilitează despăgubiri pentru pasagerii transportului aerian, a înregistrat o creștere semnificativă, ajungând la 20.116, cu o expansiune de 76% față de anul 2022.
Câți bani trebuie să dea companiile aeriene
Potrivit raportului său de activitate pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023, sumele aprobate pentru plată de către companiile aeriene au depășit 2,983 milioane de euro, în creștere cu 107%.
Conform raportului trimis Bursei de Valori București (BVB), „În intervalul de timp menționat (01.01.2023 – 31.12.2023), companiile aeriene au aprobat amiabil cereri în valoare de 2.983.400 euro (echivalentul a 14.835.000 lei). Această sumă include doar aprobările actuale și nu ia în considerare sumele obținute prin negocieri directe cu operatorii.”
Raportul specifică faptul că, conform particularităților activității desfășurate, există o întârziere de până la 6 luni între momentul în care o sumă este aprobată pentru plată de către compania aeriană și momentul în care devine venit pentru Air Claim.
„De la momentul aprobării, procesul de plată poate dura până la 3 luni. Ulterior, încasarea este procesată, pasagerii sunt contactați, având un termen de 3 luni pentru revendicare – termen în care sumele se constituie drept venit (integral pentru plățile nerevendicate sau comision pentru plățile revendicate),” afirmă Air Claim.
În 2021, sumele aprobate pentru plată de companiile aeriene au fost de 233.650 euro, în 2022 au depășit 1,441 milioane de euro, iar în 2023 s-au dublat față de anul precedent.
Câte cereri au fost depuse la Air Claim
În ceea ce privește totalul cererilor depuse pentru plată, acesta a fost de doar 2.445 în 2021, a crescut la 11.416 în 2022 și a atins 20.116 în 2023.
„Odată cu actualizarea site-ului, procesul de gestionare și înregistrare a cererilor pasagerilor a fost îmbunătățit astfel încât, în prezent, sunt procesate doar cererile cu un grad foarte mare de eligibilitate (în trecut, chiar și cererile evident neeligibile, cum ar fi cele cu întârzieri de doar 1 oră, erau procesate dacă un client le depunea – consumând astfel resurse nejustificat). Ca urmare a acestei actualizări, acum, la un număr ipotetic egal de cereri primite, aproximativ 70% dintre acestea vor fi procesate și depuse pentru plată (în trecut, procentul era de 40%),” se menționează în raport.
Evoluția creanțelor achiziționate de Air Claim a fost următoarea: 486 în 2021, 878 în 2022 și 1.474 în 2023 (+68% față de anul precedent).
Air Claim este o companie specializată în gestionarea pretențiilor pentru întârzieri de zbor, anulări și suprarezervări începând cu anul 2018. Fondată în 2017, și-a propus să apere drepturile pasagerilor conform Regulamentului UE EC261/2004, ajutându-i să obțină compensația cuvenită. Compania oferă un serviciu de „niciun câștig, nicio taxă”, iar clienții plătesc un comision doar în cazul în care Air Claim obține compensația pentru ei.
Air Claim este listată la Bursa de Valori București.