Preluarea uzinei de la Craiova de către concernul Ford tinde să se transforme într-o isterie generală. Toţi cei care au cât de cât legături cu industria auto laudă sosirea gigantului american de parcă am fi în faţa unei a doua aderări la Uniunea Europeană. Comparaţia nu este, zic eu, gratuită. Ca şi în urmă cu numai câteva luni, părţile bune ale evenimentului depăşesc în importanţă părţile mai puţin bune. Şi totuşi, chiar nu sunt şi dezavantaje în această afacere? Cu siguranţă sunt. În primul rând, participarea la privatizare a unui singur ofertant creează premisele unei poziţii de forţă a acestuia. Dacă nu o preia Ford, ce rămâne de făcut? Nimic. Aproape nimic. Uzina ar putea supravieţui din vânzarea de motoare şi alte subansambluri pentru GM Daewoo, dar ar fi numai o soluţie temporară. Cu toate acestea, dacă ar fi avansat şi General Motors o ofertă, sau ruşii de la JSC, sau măcar chinezii de la Chery, alta ar fi fost situaţia. Preţul cerut de actualul proprietar, statul român, ar fi fost cu siguranţă mai corect şi mai uşor de negociat. Şi notorietatea tranzacţiei ar fi crescut. Secretarul general al ACEA, Ivan Hodac, susţinea de curând că ar fi bine să vină chinezii la Craiova. Banii pe care îi pot investi aceştia sunt mult mai mulţi decât poate aduce orice alt producător auto. Ardoarea cu care îşi doresc să intre pe piaţa din Europa putea face dintr-o mică uzină un adevărat cap de pod al unei industrii aflată într-un moment de boom cu care nici cei de la Ford şi nici GM nu se vor mai întâlni prea curând.

Zarurile par a fi aruncate. Ford va prelua Automobile Craiova şi va face 300.000 de maşini pe an. Sună bine. Având în vedere că piaţa noastră poate absorbi, cu indulgenţă, cel mult 100.000 de noi unităţi pe an, rezultă că exportul va fi pe primul plan. Dacă le adăugăm şi pe cele peste 100.000 exportate de Dacia, ajungem la o sumă care poate reaşeza balanţa externă a României. Cu siguranţă, nu vom ajunge la echilibru, dar avem şanse să reducem deficitul. Şi totuşi, furnicuţele chineze nu ar fi produs mai mult? Nu mai contează. Va fi Ford şi gata. Decât o maşină cu emblemă necunoscută, mai bine un Focus, Fiesta sau ce or pregăti americanii. Despre Ford, numai de bine.