M.D.: Implica in primul rind o sanctionare a contribuabilului. Astazi, gratie bugetelor de publicitate, orice posesor de televizor din Romania poate vedea, simultan cu orice om de pe lume, evenimente de maxima importanta: Olimpiadele, Campionatele Mondiale, Europene, Oscarul, numirea presedintilor SUA sau Rusiei, Eurovisionul s.cl. E dreptul tuturor sa aiba acces la aceste evenimente, scumpe de altfel. in tarile, extrem de putine de altfel, in care Televiziunea publica este privata de sursa de venit publicitara, veniturile pe cap de locuitor permit o taxa de abonament suficient de mare pentru a permite achizitiile de mai sus. in Romania venitul populatiei e incomparabil mai mic, de aceea publicitatea e singura care poate sustine aceste transmisii.

Reporter: Si de ce nu ar difuza Televiziunile Comerciale aceste transmisii?
M.D. E simplu, le-ar putea transmite. Dar pe de o parte le-ar transmite dac-ar vrea sa le plateasca, iar pe de alta parte aceste televiziuni, tot din pacate, sint receptionate aproape ca exclusiv prin cablu, deci peste 50 % din populatie si mult peste 50% din suprafata tarii nu ar avea nicicum acces la vizionare.

Reporter: Premierul Adrian Nastase a fost favorabil restrictionarii publicitatii pe TVR…
M.D.: Nicidecum… Premierul a lasat parlamentului, asa cum e si legal dealtfel decizia finala. intre a nu avea nimic impotriva si a fi de acord e o distanta apreciabila, iar Domnul Adrian Nastase a spus doar ca nu are nimic impotriva. Pe de alta parte, impotriva nu sint nici eu. O televiziune publica poate avea un canal sau chiar doua complet lipsite de publicitate. Un canal de stiri de exemplu ar fi unul lipsit de publicitate. Dar nu azi, nu in anul 2002 si nici in 2003. Pentru acest desiderat e nevoie de un program laborios, pe 5-10 ani, care sa creeze premisele excluderii publicitatii fara a afecta buzunarul contribuabilului si nici dreptul constitutional al tuturor romanilor de a fi informati. Sint mai mult decit convins ca Primul Ministru stie acest lucru, ca de altfel si parlamentarii. si toata lumea stie ca oprirea publicitatii pe TVR nu inseamna deloc transferarea banilor spre posturile private. Poate sa insemne senin doar diminuarea volumului de publicitate (si asa mic) in Romania.

Reporter: Intr-adevar initiativa legislativa apartine CNA, mai exact a doi membri ai Consiliului, d-nii Diaconu si Filip. Dinsii atacau in acelasi timp si nevoia de audienta cu orice pret.
M.D. Atacau, da. Nevoia de audienta este a oricarei televiziuni, fie comerciala, fie publica, fie de stiri, fie de sport. Pentru ca de aceea exista. Pot fi de acord cu domnul Diaconu cind spune ca functia educativa si formativa a SRTv ar trebui sa fie mai mare. Dar e maxim de important ca aceste programe educative si informative sa aiba audienta, pentru ca sa educe si formeze pe cineva. Daca dl. Diaconu sau dl. Filip, ambii fosti colaboratori ai TVR, cunosc formate educative care sa aduca audienta, ii rog sa ni le propuna.

Reporter: D-nii Mircea Diaconu si Ralu Filip au lucrat in TVR ?
M.D: Au lucrat pentru TVR, ca moderatori. D-l Diaconu a avut o emisiune matinala impreuna cu sotia, iar dl. Filip un talk show. De altfel au fost beneficiari directi ai veniturilor din publicitate, pentru ca vedetele externe SRTV, datorita pretentiilor financiare mari, sint platite din bani din publicitate. Acesta e si motivul pentru care li se cere performanta. Adica audienta, share, puncte de rating etc

Reporter: Si cit cistigau in TVR ?
M.D. : Orice venit al unei persoane fizice e confidential. Tocmai de aceea nici nu sint platiti din banii publici, ci din veniturile publicitare. Hai sa lamurim un lucru. Marile programe Tv (de care vorbeam mai devreme), colaboratorii vedeta adica emisiuni si oameni pe care tot romanul are dreptul si ii place sa ii vada sint lucruri care costa mai mult decit putem sa platim din buzunarele noastre de cetateni. si atunci de ce sa nu fim OK, „sa plateasca” in locul cetateanului o companie internationala, o firma mare.

Reporter: Dar, din ce stiti de la telespectatori, acesti au vreo opinie despre prezenta publicitatii in programe ?
M.D. : Sint fost lucrator in publicitate. De fapt sint printre fondatorii meseriei in Romania, daca tinem cont ca am inceput sa lucrez publicitate in 1990. in toata aceasta perioada s-au facut multe studii privind nivelul de acceptare al insertiilor publicitare in emisiuni. Publicul nu refuza publicitatea. Nici macar nu-i neaga factorul informativ. Pina la urma dreptul de a afla ca a aparut un nou inalbitor de rufe e acelasi si pentru o bucuresteanca, dar si pentru o localnica din Apuseni, care nu vede decit Romania 1. si in plus la spotul Smash ride tot omul, la Bona cu stefan Banica se amuza tot omul. Deci lumea, poporul telespectator nu are probleme cu pauza publicitara.

Reporter: O ultima intrebare, domnule Dumitrescu, cum ramine insa cu loialitatea concurentei in piata publicitara, TVR avind si venituri din abonamente?
M.D. : Abonamentul e un impozit. Cu banii din acest impozit TVR emite pe 99,6 % din suprafata tarii, realizeaza programe in limbile minoritatilor, emisiuni de cultura, de teatru, de sanatate, face tot ceea ce televiziunile comerciale nu fac si nu vor face. intretine 4 canale nationale si 4 posturi regionale, care toate emit si vor emite indiferent de grozaviile istoriei. Banii din publicitate, cum spuneam, se directioneaza catre productiile prea scumpe pentru Romania, dar pe care si romanii si le doresc si le merita. Statiile private au dreptul (pe care noi nu il avem) de a deveni oricind pay tv. Adica cu un regim de emisie ca al HBO. Vrei sa vezi, platesti in plus la cablu. Hai sa ne imaginam doar ca se reduce volumul publicitatii pe TVR, creste la statiile private (fapt care, economic vorbind nu-I deloc o rezultanta), TVR nu mai poate cumpara Olimpiada, o preia o statie privata si de a doua zi se declara pay tv. Asta ar duce la frustrari sociale inimaginabile.
Revin. SRTv poate sa renunte complet la publicitate peste 5-10 ani. Daca de miine incepem sa lucram la un plan de dezvoltare care sa ne permita asta. De miine daca renuntam sau o diminuam vom ajunge la o catastrofa sociala in audiovizual.