Ai spune că o sarcină de genul „scrie un editorial de 2.600 de semne“ este floare la ureche pentru un blogger cu experienţă. Doar asta faci zi de zi, nu? Şi totuşi, în clipa în care am primit această cerere din partea Capital, am intrat în panică: despre ce să scriu? Nu e blogul meu, e un săptămânal serios de afaceri, pe care îl citesc de cånd eram în liceu, acum 12-13 ani, nu pot să scriu cum scriu pe blog. Sau pot? Totuşi, un articol cu titlul „Blog
Ai spune că o sarcină de genul „scrie un editorial de 2.600 de semne“ este floare la ureche pentru un blogger cu experienţă. Doar asta faci zi de zi, nu?
Şi totuşi, în clipa în care am primit această cerere din partea Capital, am intrat în panică: despre ce să scriu? Nu e blogul meu, e un săptămânal serios de afaceri, pe care îl citesc de cånd eram în liceu, acum 12-13 ani, nu pot să scriu cum scriu pe blog.
Sau pot? Totuşi, un articol cu titlul „Blogosfera veche şi blogosfera nouă: Succesul se măsoară în centimetri“ parcă nu prea îşi are locul în Capital. Deşi aş putea spune cåteva chestii despre faptul că oricåt de bun şi de talentat ai fi, şi în online trebuie să atragi atenţia asupra ta, pentru că altfel ţi se aplică vestita regulă din fotbal: „Sunt bun, dar nu mă vede nimeni“. Sau aş putea spune că succesul în online, ca peste tot, vine în timp şi după multă muncă.
Parcă tot nu se potriveşte cu revista, însă.
Aş putea scrie ceva de business: este uşor sau nu să faci bani în online? S-ar lega bine de profilul revistei, aş putea împărtăşi cåteva ponturi pentru a face bani în online. Dar am o problemă. Ce înseamnă să faci bani în online? Să faci 1.000, 5.000 de euro pe lună? Să faci o afacere pe care poate o vinzi cu zece milioane de euro în trei ani? Să faci un FaceBook, evaluat la multe miliarde de dolari?
Mda, nici despre asta nu pot să scriu. Aş avea prea mult de scris şi nu am cum să acopăr prea mult în atåt de puţin spaţiu. În plus, nu am făcut încă nici FaceBook şi nici nu am våndut o afacere de zece milioane de euro.
Aş putea să discut de comunităţile online, despre cåt de asemănător e comportamentul uman pe internet cu cel din viaţa de zi cu zi, fiind atåt de diferit în acelaşi timp. Aş putea să scriu că e o tendinţă umană naturală să ne adunăm în grupuri conform intereselor noastre, să stabilim ierarhii. Sau că, indiferent cåt de multă anarhie şi democraţie este în online, la un moment dat, orice comunitate simte nevoia de reguli. Pe care le impun cei mai vechi, cei cu cea mai mare disponibilitate (de timp, de exemplu) sau cei care vor să simtă că au putere asupra semenilor lor, chiar dacă asta înseamnă să se dea bine pe långă cei menţionaţi deja. Ce bine seamănă ce spun cu viaţa reală, nu? Aşa că ce rost are să scriu?
Chiar aşa. Pånă la urmă, are rost să scriu despre online? Are rost să spun că cine vrea cu adevărat şi munceşte pentru asta poate avea succes oriunde, deci şi pe internet? Pot să scriu asta în 2.600 de semne? Nu prea cred. Oricum, fiecare crede ce vrea. Aşa că cel mai bine deschideţi un browser, scrieţi www.bobbyvoicu.ro şi citiţi acolo ce am scris timp de trei ani. E un început.
Bobby Voicu este community manager al Yahoo! Romånia