Dacă pe site-ul www.desprefirme.com 4,6 milioane de angajaţi ar scrie un singur comentariu onest şi pertinent despre firma în care lucrează, relaţiile de muncă s-ar putea schimba fundamental în România.
Crearea site-ului desprefirme.com a fost iniţiativa a cinci persoane „din diverse colţuri ale lumii“ – după cum ne-a informat managerul de proiect, George Marinescu. „Avem împreună câteva zeci de ani de experienţă în firme de toate felurile din destul de multe ţări. În decursul acestor ani, am fost martorii, actorii sau victimele unor poveşti interesante, petrecute în diverse firme. În acelaşi timp am avut experienţe fantastice cu alte firme, unde ne-am putut dezvolta ca oameni. Într-o zi. am decis că ar fi minunat să existe un loc unde oamenii să poată povesti din ceea ce cred că are sens să fie cunoscut. Un loc în care ne-am întâlni iarăşi, angajaţi şi angajatori, dar de pe poziţii egale. Un loc unde poate exista transparenţă totală, ceea ce nu poate să ducă decât la o finalitate evidentă: firmele să devină un loc mai bun pentru angajaţi. Închipuiţi-vă un oraş în care poţi şti instantaneu toate preţurile pentru un produs care te interesează. Cine credeţi că este în câştig ? Cumpărătorul. Vor da faliment cei cu preţuri mai mari ? Fireşte, dacă nu înţeleg că trebuie să şi ofere ceva pentru ce cer în schimb.“
Apariţia site-ului a deranjat, motiv pentru care a dispărut o perioadă, în urma unor puternice atacuri informatice. Desigur, nu este plăcut pentru directori de mari companii, cotate între cele mai bune, să descopere că angajaţii lor spală lucrurile în public. George Marinescu este convins că numai „oferind transparenţă putem opri abuzurile, putem trage semnale de alarmă, unde este cazul, lăuda pe cei ce merită şi critica pe cei ce nu fac decât rău. Este o formă brutală de feedback, dar cea mai dreaptă şi sinceră, pentru că este anonimă.“ Tocmai anonimatul este cel care deranjează. Directorii cu care am vorbit despre acest site cred că numai asumarea sub semnătură poate face credibil un comentariu. Angajaţii sunt de altă părere. „Cine are curajul să-i spună în faţă directorului sau şefului că este greşit modul în care procedează? Acest dialog lipseşte din educaţia noastră. Câţi şefi ar accepta un astfel de feedback fără să-l considere atac direct la persoană?“ Sunt întrebările Marianei Vlad, una din cele 4,6 milioane de salariate din România care îşi numără anii rămaşi până la pensie, cu speranţa că va supravieţui crizelor tot mai dese de isterie din partea şefului.
Iniţiatorii site-ului despre firme spun că încearcă să-l administreze în aşa fel încât să se păstreze un nivel acceptabil al conţinutului. Sunt conştienţi că valoarea proiectului stă în calitatea şi responsabilitatea comentariilor utilizatorilor site-ului. Deocamdată, există o selecţie a mesajelor, dar majoritatea (99%) s-au dovedit a fi publicabile. Dovadă că au venit doar trei drepturi la replică din partea directorilor a căror angajaţi au făcut comentarii despre firmele lor. Am discutat cu doi dintre ei. Dincolo de critici, au recunoscut că informaţiile i-au făcut să aibă un dialog direct cu oamenii din organizaţia lor şi să se gândească la modul în care trebuie să acţioneze în viitor pentru a schimba lucrurile.
Dincolo de criticile frecvent întâlnite în comentariile făcute de angajaţi despre firmele în care lucrează sau au lucrat, managerii pot trage concluzii interesante. Pot vedea prin mai mulţi ochi ce se întâmplă în compania lor. Dacă din 35 de mesaje în 20 se critică activitatea de la departamentul de resurse umane sau cea a managementului de mijloc, înseamnă că este o problemă reală şi nu frustrările câtorva angajaţi. Dacă în zece mesaje, din 20, se critică proasta organizare a muncii sau modul de evaluare a performanţelor, se poate trage o concluzie cu un grad mare de relevanţă. Site-ul este o carte deschisă pentru toţi angajatorii, deoarece informaţiile din alte firme i-ar putea „inspira“ în proiectele de schimbare din propria organizaţie. „Ce mă frapează în poveştile de pe site este proasta înţelegere a lidership-ului ca şefie, dusă în unele companii până la militărie – comentează Costel Orzescu. Autoritarismul de „şef“ este un simptom cert al absentei liderului. În atare condiţii, teambuilding-ul – o nouă modă promovată de departamentul de resurse umane – devine o simplă joacă în echipă (team-party), o socializare care, prin folosirea fără discernământ, conduce mai degrabă la destrămarea decât la închegarea unei echipe.“ Site-ul poate fi o sursă de inspiraţie şi pentru instituţiile statului abilitate să vegheze asupra legalităţii relaţiilor de muncă. Intervenţia lor poate fi proba veridicităţii şi, pe cale de consecinţă, a utilităţii acestui site despre firme.
Companiile din România sunt expuse în galantarul internetului
În urmă cu o lună şi ceva, pe internet a fost lansat un proiect care aşează firmele în vitrină, la vederea tuturor. „Aranjamentul“ este realizat de angajaţi. Aceştia au libertatea de a scrie tot ce ştiu sau vor să comunice despre o anumită firmă. Costel Orzescu, unul dintre cele 4,6 milioane de angajaţi din România, mi-a semnalat apariţia acestui site: „M-am gândit că v-ar putea interesa câteva poveşti „horror“ despre strategiile de resurse umane din România. Oare nu ar fi mai util un Top 100 cei mai groaznici angajatori decât al celor mai buni?“
Am pus mâna pe telefon şi am sunat o directoare de la o firmă, întrebând-o dacă ştie ceva despre site-ul cu pricina. „Aoleu! Eu apar pe site? Ce scrie despre mine?“ – a fost prima reacţie. Disperarea din glas m-a făcut să mai dau câteva telefoane. Aceleaşi reacţii. Alţi directori ştiau de acest site şi s-au grăbit să-mi argumenteze cât de periculoasă poate fi o astfel de afişare a vieţii companiilor pe internet, sub protecţia anonimatului. Scenarii demne de Războiul stelelor, cu angajaţi frustraţi sau incompetenţi, dornici să se răzbune. Manageri de resurse umane deghizaţi, preocupaţi să ticluiască pe internet mesaje favorabile despre ei şi întreprindere. O armată de „yesmen“ şi „piarişti“, pregătită strategic de conducere să contraatace, prin bombardamente cu mesaje pozitive despre firmă. Atacuri pe la spate din partea concurenţei prin intoxicarea cu informaţii defăimătoare. Cine poate verifica veridicitatea şi obiectivitatea mesajelor transmise de oameni aflaţi sub umbrela anonimatului? Unde se poate ajunge?
Nimeni nu are un răspuns. Descoperim doar cu întârziere că tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor ne-a schimbat viaţa. Ba mai mult! Nu avem atâta imaginaţie pentru a putea anticipa efectele pe care le va genera în viitor. Până acum, ne-am bucurat de beneficiile TIC. Luna de miere se apropie de sfârşit. Începe traiul de zi cu zi în compania TIC. Cu o simplă apăsare de buton, orice detaliu intim din viaţa noastră sau a unei companii poate deveni public, fără şansa de a afla cine a făcut dezvăluirea. Fără posibilitatea de apărare împotriva calomniilor. Prinde orbu’, scoate-i ochii!
Moneda are şi revers. TIC ne va schimba comportamentul. Internetul, la fel ca multe alte mijloace de comunicare, va fi o altfel de oglindă, în care ne vom vedea prin cuvintele şi imaginile transmise instantaneu în toată lumea, de alţii. Frumoşi sau urâţi, buni sau răi, deştepţi sau stupizi… Adică exact cum ne percep oamenii dimprejur. Până vom învăţa ce înseamnă responsabilitatea faptelor şi forţa cuvântului, internetul va fi plin cu imagini „horror“. Topul celor mai groaznici angajatori va surclasa topul celor mai bune companii pentru că se bazează pe fapte şi nu pe declaraţii. Angajatorii vor învăţa însă foarte multe din aceste „poveşti de groază“ şi sunt convinsă că vor schimba multe dintre practicile de resurse umane. De-abia atunci Topul celor mai bune companii va deveni credibil.
Ce putere are www.desprefirme.com
8.840 de utilizatori înregistraţi (aproximativ 1.200 de noi conturi se înregistrează zilnic).
1.200 de firme înregistrate pe site (număr în creştere continuă).
35.000-45.000 de vizionări pe zi (40% din utilizatorii dintr-o zi sunt noi utilizatori). Până acum s-a intrat din peste 1.700 de firme, inclusiv de la organizaţii gen SIE, STS, Poliţia Internetului etc. S-a intrat din foarte multe oraşe din România, dar şi din Europa, SUA, Asia, Australia, ţările arabe.
1.180 de mesaje pe site. Au fost până acum 21 de mesaje în care s-a cerut anchetarea situaţiilor dezvăluite de către media.
3 mesaje oficiale din partea firmelor (drepturi la replică).
La baza piramidei lui Maslow
Directorul programului desprefirme.com spune că peste 70% din companiile despre care sunt comentarii pe site nu plătesc salariile integral pe cartea de muncă. Din mesaje şi din clasificările făcute reiese că programele de instruire sunt în general inexistente, investiţia în dezvoltarea resurselor umane fiind minimă.Gradul general de apreciere a politicilor de resurse umane, pe o scară de la 1 la 5, rezultat din punctajele alocate de comentatorii de pe site-ul despre firme.
70% – Condiţii de lucru (resurse şi utilităţi, apă, cafea, aer condiţionat)
65,1% – Respectarea angajamentelor companiei (salarii plătite la timp, bonusuri acordate, concedii respectate, salariul real pe cartea
de muncă)
56,4% – Aşteptarea companiei privind orele şi zilele de lucru suplimentare (fără extrabeneficii)
55,9% – Gradul de corectitudine (manageri şi colegi care recunosc performanţele altora, nu-şi asumă meritele altora, promovări pe criterii de performanţă)
55,8% – Calitatea şi organizarea procesului de recrutare / interviu
53,8% – Gradul de organizare al companiei (proceduri de lucru şi fluxuri de comunicare bine definite, agilitatea organizatiei, lipsa birocraţiei)
53,8% – Pachetul de beneficii (salariu atractiv, telefon, laptop, maşină, asigurare medicală, primă de concediu, participarea la profit – pachete de acţiuni)
52,8% – Posibilităţile de promovare, renegociere salarială, posibilitatea de redefinire a poziţiei în organizaţie
52,8% – Investiţia în resurse umane /dezvoltare personală (cursuri, documentaţii, timp pentru autoinstruire).
Anonimatul şi responsabilitatea arareori fac casă bună
Cel care administrează site-ul trebuie să-şi pună întrebarea dacă persoanele care postează păreri asupra unor companii dublează libertatea de opinie cu responsabilitatea pentru cuvântul scris. Anonimatul şi responsabilitatea arareori fac casă bună. În al doilea rând, cel care scrie trebuie să-şi pună întrebarea dacă demersul său este motivat de dorinţa de a face lucrurile să meargă mai bine în companie sau dacă este urmarea unor frustrări personale de ordin profesional.
Responsabilii companiilor ar trebui să ia lucrurile în serios pentru că obţin cu titlu gratuit informaţii ce se pot dovedi preţioase în analizarea stărilor de fapt din interiorul companiilor. Întrebarea pe care conducerile companiilor vizate ar trebui să şi-o pună – văzând comentariile angajaţilor – este dacă au făcut tot ce le-a stat în putinţă pentru a asigura un climat de muncă acceptabil, condiţii de remunerare corespunzătoare pretenţiilor, corelate cu prestaţiile profesionale ale angajaţilor.
Dat fiind caracterul anonim al informaţiilor, ar fi utilă condiţionarea respectării unui set de reguli, deoarece comentariile făcute pe site pot fi vătămătoare sau inexacte sau pot conţine erori, neputându-se garanta veridicitatea, buna credinţă ori caracterul lor complet. În lipsa unor minime măsuri de precauţie, există riscul să se poarte veritabile „războaie“ între diverse companii concurente, prin postarea unor informaţii false sau cu caracter denigrator.
Dincolo de chestiunile etice, ar trebui avute în vedere şi aspecte strict legale:
a) postarea datelor cu caracter personal care prezintă riscuri speciale ar putea duce la încălcarea drepturilor şi libertăţilor persoanelor.
b) cei care prelucrează datele cu caracter personal ale utilizatorilor acestui tip de site trebuie să îşi asume toate riscurile în cazul nerespectării prevederilor legale în acest domeniu.
Doru Boştină, avocat, Casa de avocatură Boştină şi asociaţii
De eşecul unei relaţii sunt de vină, de regulă, ambele părţi
Consider ideea unui site de dezbateri despre companiile din România foarte utilă pentru a afla şi informal modul în care angajaţii care au plecat dintr-o companie vorbesc despre ea ulterior. Este o evoluţie firească a internetului către Piaţa cu Concurenţă Perfectă din punctul de vedere al accesului liber la informaţie. Ca orice iniţiativă aflată la început, acest site are de crescut pentru a deveni un instrument valoros şi coerent de informare. În acest moment, el creşte în utilizare exploatând în majoritate oamenii cei mai nemulţumiţi de relaţiile lor de muncă cu foşti sau actuali angajatori. Dacă se va depăşi acest moment şi se va intra într-o masă critică de utilizatori, şi relevanţa lui va fi mai mare şi, ca atare, valoarea pe care o poate aduce, mai importantă.
Pentru că noi am avut un număr destul de mare de comentarii pe acest site, am putut să tragem anumite concluzii şi, în câteva comentarii, chiar am putut să identificăm greşeli reale pe care
le-am făcut de-a lungul timpului. Am văzut şi feed-back care ne-a fost de ajutor în activitatea noastră strategică, feed-back pentru care am fi plătit poate bani grei să-l aflăm altfel.
Pentru că într-o astfel de abordare anonimă a relaţiilor de muncă nu sunt numai elemente pozitive, pot să spun că, din punctul nostru de vedere, acest serviciu va fi cu adevărat relevant statistic, atunci când vor exista comentarii ne-anonime. În acel caz, printr-un algoritm de ponderare a răspunsurilor anonime vs ne-anonime, se va da veridicitate informaţiei postate de către utilizatori. Până atunci, acest site va fi folosit cu siguranţă ca zonă de promovare gratuită de către unii şi de defăimare sistematică de către alţii. Va fi, până atunci, privit ca un instrument underground care va conţine opinii despre anumite firme, de regulă de rău, şi de multe ori neadevărate.
Horia Nistor, director general, Kondiment Software