Destinul Cosmorom ramane o mare necunoscuta

fata de furnizorii de echipamente, inregistreaza pierderi peste pierderi de la un trimestru la altul. De exemplu, in primele noua luni, pierderile s-au ridicat la 24,2 milioane de euro, in vreme ce veniturile operationale au fost de 6,8 milioane de euro, Numarul abonatilor, un parametru foarte important pentru industria telecom, a scazut dramatic. Dupa ce a pierdut 35% din clienti in 2002, Cosmorom numara aproximativ 80.000 de clienti, la mijlocul anului in curs. Aceasta in conditiile in care at

fata de furnizorii de echipamente, inregistreaza pierderi peste pierderi de la un trimestru la altul. De exemplu, in primele noua luni, pierderile s-au ridicat la 24,2 milioane de euro, in vreme ce veniturile operationale au fost de 6,8 milioane de euro, Numarul abonatilor, un parametru foarte important pentru industria telecom, a scazut dramatic. Dupa ce a pierdut 35% din clienti in 2002, Cosmorom numara aproximativ 80.000 de clienti, la mijlocul anului in curs. Aceasta in conditiile in care atat Connex, cat si Orange au depasit pragul de trei milioane de utilizatori. E clar ca zilele unei companii cu o asemenea evolutie sunt numarate. De-a lungul lui 2003, ne-am plictisit sa-i auzim pe oficialii romani si pe actionarii majoritari de la OTE afirmand ca „urmeaza a fi luata o decizie privind soarta companiei”. Istoria se repeta. Ministrul Comunicatiilor, Dan Nica, a declarat la sfarsitul lunii noiembrie ca o decizie va veni „foarte curand”. Nica se referea la o adunare generala a actionarilor RomTelecom – proprietarul Cosmorom. Aceasta trebuia sa aiba loc saptamana trecuta, insa a fost amanata. „tinand seama de implicatiile asupra industriei si asupra viitorului operatorului RomTelecom, se recomanda gasirea unui partener strategic pentru Cosmorom, un operator de telefonie mobila cu ambitii cel putin regionale”, declara Nicolae Oaca, analist de telecomunicatii. „Actionarii RomTelecom, adica OTE si statul roman, trebuie sa ia o decizie cat mai repede. Altminteri, boala lunga, moarte sigura”, adauga Nicolae Oaca.”Cel mai avantajos scenariu privind viitorul Cosmorom este gasirea unui partener strategic”, explica Oaca. El crede ca „actionarii RomTelecom, adica OTE si statul roman, trebuie sa se miste cat mai repede”.Loc pe piata locala GSM mai este, iar potentiali parteneri se gasesc. Pana in 2006, piata romaneasca mai poate atrage circa trei milioane de abonati, o parte dintre acestia putand (teoretic) sa intre in portofoliul unui Cosmorom restructurat. In ceea ce priveste identificarea unui partener, din ce in ce mai multe voci pronunta numele Telekom Austria – companie care si-a manifestat intentia de a se extinde in Europa de Est si in Balcani. Telekom Austria a vrut sa cumpere pachetul majoritar de actiuni al operatorului bulgar MobilTel, insa tranzactia nu s-a realizat.si statul roman imbratiseaza scenariul alierii unui partener strategic sau vanzarii intregii companii. Surse oficiale argumenteaza ca aceste variante sunt cele mai favorabile datorita valorii destul de ridicate a investitiei in infrastructura Cosmorom si necesitatii de a aduce pe piata telefoniei mobile un al treilea concurent puternic. In momentul de fata Connex si Orange detin peste 95% din piata. Prin contrast, in majoritatea statelor europene, al treilea clasat detine circa 10-15% din numarul total de abonati.In cazul unei tranzactii se ridica urmatoarea intrebare: cat valoreaza, de fapt, Cosmorom? Eugen Preotu, consilier al ministrului Nica, a declarat ca operatorul de telefonie mobila reprezinta 40% din valoarea de piata a RomTelecom, companie evaluata la aproape un miliard de dolari. Aceasta inseamna ca valoarea Cosmorom ar fi de 400 de milioane de dolari. Suma este foarte mare daca e sa facem o comparatie cu Orange, care valoreaza 1,5 miliarde de dolari, insa are trei milioane de abonati, adica de 37 de ori mai multi decat Cosmorom.RomTelecom este constienta de situatia dificila in care se afla. Potrivit noului management al companiei, „RomTelecom trebuie sa restructureze modul in care face afaceri, procesele care duc la luarea deciziilor, precum si modalitatea in care se desfasoara activitatea de zi cu zi.” Rezultatele financiare ale RomTelecom pe primele noua luni ale anului nu arata deloc bine. Compania a avut venituri de 590,8 milioane de euro, cu 17,2 % mai mici fata de aceeasi perioada a anului trecut. Reprezentantii OTE spun ca operatorul a pierdut de pe urma devalorizarii monedei nationale cu 13%, scaderii tarifelor de interconectare si traficului pe convorbiri internationale. In plus, sperantele de crestere a RomTelecom sunt legate de divizia de telefonie mobila, pentru ca, pe plan mondial, piata telefoniei fixe stagneaza. Cel mai trist scenariu pentru Cosmorom si RomTelecom ar fi lichidarea si vinderea companiei pe active. Din pacate, aceasta varianta are sanse mari sa devina realitate, daca actionarii nu se grabesc sa ia o decizie.