Angajaţii corporaţiilor cu sedii în clădiri de birouri din Bucureşti lucrează, cu precădere, în IT şi servicii externalizate, se chinuie să ajungă la serviciu, pentru că majoritatea trebuie să traverseze oraşul, şi vor mai mult timp liber, potrivit primului studiu referitor la nevoile angajaţilor realizat de compania de consultanţă imobiliară CBRE.
Cercetarea s-a derulat pe o perioadă de nouă luni și a inclus 500 de angajați care își desfășoară activitatea în birouri din București. Participanții au fost împărțiti în patru categorii de vârstă: generația Z (18 – 24 ani), generația Y (25 – 34 ani), generația X (35 – 49 ani) și generația seniorilor sau baby-boomers (50 – 64 ani). Din punct de vedere pondere, din totalul răspunsurilor, 9% aparțin proaspeților angajați (generația Z), 35% generației Y, 49% generației X și 7% seniorilor.
Rezultatele arată că majoritatea participanților la studiu (55%) petrec între 30 și 60 de minute pentru a ajunge de acasă la birou, iar cei care petrec sub 30 de minute sunt mult mai mulțumiți de locul de muncă. Cel mai mare grad de satisfacție în ceea ce privește amplasarea biroului (76%) este dat de accesul facil la mijloacele de transport în comun. Cele mai importante aspecte care țin de amenajările interioare sunt mobilierul ergonomic (82%), spațiile adecvate pentru a lua masa (78%) și existența birourilor individuale (72%). Până în 2020, generaţia Y va avea o pondere de 50% din forţa de muncă.
„Condițiile de muncă au un impact major în ceea ce privește starea de bine a angajatului și, implicit, productivitatea sa. Îmbunătățirea standardelor de wellness este o tendință globală care, în ultimii ani, a devenit din ce în ce mai puternică și pe piața locală”, a declarat Mihai Păduroiu, Head of Advisory & Transaction Services | Investor Leasing al CBRE Romania.
Cei 500 de participanți la studiu lucrează în birouri situate în diferite zone ale Bucureștiului, după cum urmează: 26% în zona de vest, 22% în zona de nord, 22% în zona centrală, 14% în Pipera, 11% în CBD (zona Piața Victoriei, Piața Charles de Gaulle), 5% în zona de est și 3% în sudul capitalei.
În ceea ce privește domeniul de activitate, 23% dintre participanții la studiu lucrează în IT, 20% în companii care oferă servicii externalizate, 11% au activități în zona financiară și în asigurări, 9% în retail, iar restul de 27% se împart între sectorul serviciilor de afaceri, sectorul public și cel al producției industriale și al energiei. Se poate observa că majoritatea participanților (43%) lucrează în domeniile IT și servicii externalizate, România având în continuare potențial crescut pentru a atrage noi investiții din partea unor jucători de pe aceste nișe de piață.
Viața personală și, implicit, un echilibru între timpul petrecut la muncă și cel dedicat activităților de relaxare din afara programului au o importanță diferită, în funcție de generația căreia îi aparține respondentul. Astfel, generația Z consideră timpul pentru viața personală un criteriu extrem de important în alegerea unui loc de muncă – în proporție de 68%, urmată fiind de generația Y cu 47%, generația X cu 51% și baby-boomers cu 35%.
Factorii importanți care influențează timpul liber al angajatului și care depind de condițiile de muncă și de amplasarea biroului sunt: distanța față de casă și gradul de accesibilitate cu mașina sau transportul în comun, includerea spațiilor de retail în proiectul de birouri, posibilitatea de a merge la o sală de sport sau de a veni cu bicicleta la muncă, existența dușurilor, a vestiarelor și a spațiilor destinate relaxării și meditației.