Update:

Ligia Deca, precizări legate de sălile de detenție pentru elevi

Ministrul Educației, Ligia Deca, a venit cu precizări în ceea ce privește sălile de detenție pentru elevi. Oficialul a declarat că acestea „sunt o opțiune, nu o obligație”.

„Posibilitatea ca un profesor să decidă ca un elev să desfășoare activități în alt spațiu din școală, dacă deranjează ora, este o opțiune, nu este o obligație. În plus, este o măsură a cărei modalitate de aplicare va fi stabilită în regulamentul fiecărei școli, iar la elaborarea acestui regulament participă și reprezentanții părinților, ai elevilor și ai sindicatelor.

Am încredere că la nivel local se vor identifica cele mai bune soluții, pentru că avem nevoie să respectăm nevoile fiecărui elev din sala de clasă”, a explicat Ligia Deca într-o postare pe Facebook.

De asemenea, ministrul a venit și cu alte clarificări legate de noul Statut al Elevului și Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).

Ligia Deca a subliniat importanța valorificării instrumentelor digitale, păstrând bunele practici din perioada pandemiei. În situații excepționale, orele se vor putea desfășura online sau hibrid. De asemenea, o serie de documente realizate în școli vor putea fi stocate în format digital pentru a reduce birocrația.

Pentru a încuraja participarea școlilor la proiecte europene, acolo unde se derulează mai mult de trei astfel de proiecte, școlile pot numi un coordonator pentru proiecte europene. Această măsură va facilita implementarea și gestionarea eficientă a proiectelor europene în școli.

„Ne dorim să încurajăm participarea şcolilor la proiecte europene, prin urmare, acolo unde se derulează mai mult de trei astfel de proiecte, şcolile pot numi un coordonator pentru proiecte europene”, a scris Deca.

Pentru a asigura transparența și siguranța elevilor, școlile vor publica autorizațiile de securitate la incendiu și autorizațiile sanitare de funcționare. În cazul în care aceste autorizații nu sunt deținute, școlile vor informa publicul în acest sens.

Știrea inițială:

Se introduce sala de detenție în școli din anul școlar 2024-2025

Începând cu anul școlar 2024-2025, Ministerul Educației din România va introduce oficial în școli „sala de detenție”, conform noului Statut al Elevului și Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP). Aceste documente vor fi publicate în Monitorul Oficial și vor fi disponibile pe edu.ro.

Potrivit informării Ministerului Educației, elevii care deranjează orele de curs vor putea fi mutați într-un alt spațiu desemnat de școală pentru a desfășura activități complementare.

Această măsură necesită supravegherea elevului de către un alt cadru didactic sau personal auxiliar și informarea părintelui. Cadrul didactic poate decide relocarea elevului doar pentru propria oră de curs, iar pentru acea oră elevului nu i se va consemna absență, transmite edupedu.ro.

Sursa: Inquam Photos / George Călin

Reacții și controverse

Introducerea sălii de detenție a stârnit o dezbatere publică intensă. Mai multe asociații ale elevilor au criticat măsura și au cerut eliminarea acesteia, susținând că sistemul de învățământ din România nu este pregătit pentru o astfel de schimbare radicală.

„Dispoziția în contextul actual încalcă dreptul elevilor la educație, eliminându-le disponibilitatea de a mai participa la orele de curs. Implementarea unei astfel de măsuri ar produce discrepanțe în sistemul educațional, diminuând motivația de a învăța, afectând performanțele școlare”, spune Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE), Asociația Elevilor din Timișoara (AETM), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Elevilor din Bacău (AEBC).

În replică, președinta Consiliului Național al Elevilor (CNE), Bianca Ivan, a susținut prevederea, considerând-o o soluție pentru a evita situațiile în care elevii sunt dați afară din clasă și părăsesc incinta școlii.

Ministerul Educației a clarificat că noile spații din școli nu sunt „săli de detenție” și că acestea au alt scop, fără a specifica exact care este acesta.

Contextul și justificarea măsurii

Ministerul Educației a justificat introducerea acestei măsuri prin necesitatea de a gestiona comportamentele disruptive din clasă fără a penaliza elevii cu absențe. Măsura este menită să asigure că elevii care deranjează orele continuă să fie supravegheați și implicați în activități educaționale.

Fiecare școală va trebui să își adapteze regulamentul intern pentru a include modalitățile exacte de aplicare a acestei prevederi, în funcție de resursele disponibile.