Elevii din România sunt vizați de o nouă măsură controversată. Profesorii au răbufnit și au scos în evidență că regulamentul prezintă mai multe probleme grave. Un dascăl foarte supărat chiar a spus că este „concurs în minister de inventat idei tâmpite pe bandă rulantă”.
O nouă lege care îi vizează pe elevii din România a pus țara pe jar. Este vorba despre o prevedere din noul Statul al Elevului, supus transparenței, care ar fi trebuit să răspundă unei nevoi din sistemul de învățământ românesc. Totuși, măsura a adus mai mult dispute, ci nu soluții.
Elevii din România sunt vizați de o nouă măsură controversată
Potrivit noului statut, elevii care „aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare” ar putea fi trimiși într-o cameră specială de detenție. Totuși, această cameră a fost comparată cu o „celulă”, „sală de pedeapsă” sau „cameră de izolare”.
Potrivit îngrijorărilor exprimate de părinți și profesori, măsura nu reprezintă o soluție dacă nu vor exista proceduri clare care să răspundă fiecărei situații posibile.
În același timp, structurile reprezentative ale elevilor au anunțat că depun plângere penală împotriva Ministrului Educației, Ligia Deca, pe această temă.
Profesorii sunt foarte îngrijorați din cauza noului regulament
Profesorii sunt foarte îngrijorați din cauza noului regulament. Ei au oferit mai multe explicații și puncte de vedere într-un grup privat de Facebook. Potrivit descrierii, este „cea mai mare comunitate a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar din România”
În Statutul Elevului care astăzi este doar un proiect, la Art. 14, al. (2) există următoarea prevedere:
„În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-o sală din unitatea de învățământ stabilită pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul: lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc.
În acest caz va fi informat, în scris, părintele/ tutorele/reprezentantul legal al elevului. Prin excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat”.
Un dascăl spune că facem mai multe celule decât clase
Un dascăl a explicat că „facem mai multe celule decât clase”, în timp ce altă persoană s-a declarat mirată că „nu s-a fixat o cauțiune”.
„Oare sala pentru izolare în suspiciunea de Covid mai există? Facem mai multe celule decât clase!”, a scris profesorul. Afirmația a fost urmată de acest comentariu: „Eu mă mir că nu s-a fixat o cauțiune. Sau va fi sarcina CA-urilor? Să rotunjim puțin bugetul”.
Au urmat și întrebări despre modul în care ar putea funcționa, concret, măsura izolării elevului într-o astfel de sală. Un profesor s-a întrebat ce se dorește, de fapt, cu o astfel de măsură.
„Dacă profesorul vrea să trimită un copil la sala de detenție, cum procedează? Îl trimite singur sau îl însoțește? Restul clasei ce face în acest timp? Dacă elevul recalcitrant nu vrea să se ducă, cum procedează profesorul? Și, de fapt, ce se dorește cu această măsură? Care e finalitatea ei?”, a întrebat un profesor.
Niciun profesor nu va accepta să fie jandarm
Un alt dascăl a subliniat că niciun profesor nu va accepta să fie jandarm. În același timp, el s-a întrebat și dacă este „concurs în minister de inventat idei tâmpite pe bandă rulantă”.
„Dacă acum un părinte sare la gâtul unui profesor pentru cea mai mică observație, oare ce va face când va afla că i-a fost pus copilul în sala de detenție? Ce profesor va accepta să fie jandarm, gardian? GÂNDIȚI?!”, a scris dascălul.
În schimb, profesorul sugerează că ar trebui schimbate anumite prevederi din regulamentul școlar.
„Oare e concurs în minister de inventat idei tâmpite pe bandă rulantă?”, a mai scris el.
Sunt profesori care ridică și problema spațiului pentru amenajarea acestor săli, amintind că sunt școli în care au fost desființate cancelariile, sălile de bibliotecă, laboratoarele etc. pentru a răspunde nevoii de săli de clasă.
Alții se întreabă cine îi va supraveghea pe elevii trimiși în sala de pedeapsă, dar și ce se întâmplă dacă vin în același timp elevi de la mai multe clase, de vârste diferite etc.
Au fost și profesori care susțin ideea. Ei au scris că această sală de izolare poate fi o soluție pentru elevii indisciplinați.
Camera de izolare s-ar putea transforma, din loc de pedeapsă, în cea mai dorită destinație la nivelul școlii
Un alt scenariu la care se gândesc mulți profesori este cel potrivit căruia camera de izolare s-ar putea transforma, din loc de pedeapsă, în cea mai dorită destinație la nivelul școlii, dacă măsura izolării nu va fi însoțită și de alte consecințe.
„Mi-e teamă că tot mai mulți își vor dori să devină „deținuți”, dacă aceasta măsura nu vine la pachet cu niște sancțiuni, gen – la un număr de ,,arestări”, un punct scăzut la purtare sau o exmatriculare pe o anumită perioadă”, a explicat un profesor.
Un alt profesor a propus o măsură similară cu cele din Japonia.
„În Japonia am văzut că elevii care ajung în sala de detenție sunt obligați timp de o săptămână să rămână după programul școlar și să facă curățenie într-o anumită sală sau mai multe”, a subliniat dascălul.