Pușcăriașii, implicați în construcția Drumului Expres Bacău-Piatra Neamț

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a făcut un parteneriat cu Administrația Națională a Penitenciarelor pentru a le oferi pușcăriașilor care sunt în regim semi-deschis șansa să muncească pe șantierele viitoarelor autostrăzi și drumuri expres. Scopul CNIR este să îi ajute pe deținuți să se integreze mai ușor în societate.

Este vorba doar despre deținuții care vor să lucreze pe șantiere. După ce ies din închisoare, ei pot continua această activitate și pot fi angajați ca muncitori calificați în domeniu.

Deținuții în regim semi-deschis vor putea munci pe șantiere

Drumul Expres Bacău-Piatra Neamț este primul proiect în care s-a inclus această posibilitate, iar antreprenorii care folosesc forța de muncă a deținuților vor primi un punctaj suplimentar. Această inițiativă sprijină reintegrarea deținuților în societate, pe lângă faptul că ajută la acoperirea deficitului de forță de muncă din construcții.

Nu în toate cazurile Administrația Națională a Penitenciarelor poate asigura forță de muncă, dar pentru Drumul Expres Bacău-Piatra Neamț s-a primit un răspuns pozitiv. Dacă documentația va fi validată de ANAP, acesta va fi primul contract de acest fel.

Administrația Națională a Penitenciarelor se va ocupa de transportul și paza deținuților pe șantier. Ei vor beneficia de reducerea pedepsei, zile de libertate și remunerație. Participarea va fi voluntară, fiind permisă doar pentru deținuții aflați în regim semi-deschis, iar după eliberare, cei care se descurcă bine pot fi angajați de constructori.

„A fost o discuţie cu Administraţia Penitenciarelor pentru a include deţinuţi în proiectele de drumuri. Drumul Expres Bacău-Piatra Neamţ a fost primul proiect în care am inclus această posibilitate, urmând ca antreprenorul care îşi asumă să folosească forţa de muncă a celor din penitenciare să primească şi un punctaj. Ştiam că au mai fost şantiere unde s-au folosit deţinuţi, unul dintre acestea fiind modernizarea DN 29 D Botoşani-Ştefăneşti, şi aşa ajutăm la reintegrarea în societate a acestora.

De asemenea, ştim că este şi un deficit de forţă de muncă pe şantiere. Însă, nu peste tot este posibil să ne asigure forţa de muncă Administraţia Penitenciarelor, dar pentru Drumul Expres Bacău-Piatra Neamţ este primul proiect de la care am primit răspuns pozitiv din partea Administraţiei Penitenciarelor.

Am prevăzut în documentaţie, iar dacă Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice – ANAP va valida, acesta va fi primul contract. Personalul de la Administraţia Penitenciarelor va răspunde de transportul pe şantier şi pază.

Vor primi zile de libertate, li se scade din pedeapsă şi vor primi şi bani. Nu-i obligă nimeni, vor veni doar cei care vor, iar după eliberare pot fi angajaţi de constructori dacă fac treabă. Este vorba doar de deţinuţii în regim semi-deschis”, a explicat directorul general CNIR, Gabriel Budescu, în cadrul unei intervenții TV.

directorul general CNIR, Gabriel Budescu
Gabriel Budescu (SURSA FOTO: captură de ecran YouTube)

La licitația pentru construirea Drumului Expres Bacău-Piatra Neamț, CNIR va oferi un punctaj suplimentar

La licitația pentru construirea Drumului Expres Bacău-Piatra Neamț, CNIR a decis să acorde un punctaj suplimentar de 6% pentru firmele care sprijină incluziunea socială. Mai exact:

  • 3% din punctaj vor fi acordate constructorilor care angajează persoane fără loc de muncă din județele Bacău și Neamț. Conform studiilor, vor fi necesare în total 1.800 de locuri de muncă pe durata lucrărilor.
  • 3% vor fi acordate constructorilor care oferă locuri de muncă și calificare la locul de muncă pentru persoane aflate în detenție.

Contractul valorează peste 6 miliarde de lei și include proiectarea și execuția drumului. Contractul a fost publicat pe 23 decembrie 2024 în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. El urmează să fie vizibil și în platforma SEAP. Termenul pentru depunerea ofertelor este 18 februarie 2025.