La IMM Köln, România s-a prezentat cu 27 de firme pe o suprafaţă mai mare ca oricând, dovadă a importanţei industriei de mobilă pentru economia românească şi a relaţiilor comerciale din acest domeniu cu Germania.
MM este considerat a fi cel mai important târg de mobilă din lume. La fiecare început de an, vizitând halele expoziţionale din metropola renană se poate vedea care sunt trendurile în meterie de mobilă, design şi amenajări interiore pentru următoarele 12 luni.
1100 de expozanţi din 50 de ţări au sosit în acest an la Köln, prezentându-şi produsele pe o surpafaţă de 280.000 de mp, care ar putea găzdui aprox. 30 de terenuri de fotbal. Numărul de vizitatori s-a ridicat la aprox. 120.000, ceva mai puţini decât la ediţia precedentă, care a atras un public numeros şi prin secţiunea "Living Kitchen", prezentată odată la doi ani.
Cum ne mobilăm locuinţa în 2014?
Princiapelele caracteristici privind stilul, culorile şi materialele folosite de realizatorii de mobilă şi designeri în 2013 se păstrează şi în acest an, cu câteva accente noi. Predomină lemnul masiv, cu suprafeţe mate, mătăsoase, sau combinaţiile de lemn cu metal sau MDF, produsele handmade, care conferă obiectului un plus de individualitate, acesta fiind de altfel un cuvânt cheie în materie de mobilă în 2014. Alt cuvânt cheie e sustenabilitatea. Se pare că oamenii nu mai sunt atât de interesaţi să-şi schimbe mobila de la o modă la alta, ci să investească în produse durabile, de calitate. Poate din motive economice dar, sigur, şi ecologice. Confortul, valoarea practică joacă de asemena un important rol în alegerea miobilierului. Canapelele, fotoliile, scanunele vor fi înainte de toate comode, divers colorate dar şi uni. Două culori par să dea tonul în acest an: negru şi roz pastel. Apoi cuprul îl întâlnim în multe colecţii. Şi lemnul reciclat rămâne la modă, parcă, însă, nu chiar în aşa măsură ca la ediţia trecută a IMM Cologne. Prestigioasa firmă italiană Riva 1920 a revenit, între altele, cu produse realizate din piloni vechi de stejar – "briccole" – proveniţi din lagunele veneţiene.
Deşi în Germania, producţia de mobilă a cunoscut în 2013 o scădere de 3 procente faţă de 2012, volumul realizat rămâne considerabil – 16, 2 miliarde de euro. Potrivit Asociaţiei Industriei de Mobilă din Germania, VDM, în medie, fiecare german cheltuie anual aprox. 400 de euro pe mobilă, Republica Fderală situându-se din acest punct de vedere pe primul loc la nivel european.
Principala piaţă de export pentru mobila românească
În România, industria de mobilă a cunoscut, în 2013, o creştere apreciabilă de 11,1% (pe 9 luni din 2013, comparativ cu 9 luni din 2012), potrivit Asociaţiei Pruducătorilor de Mobilă din România, APMR. În aceeaşi perioadă de timp, volumul exporturilor a înregistrat de asemenea o creştere de 16,4%.
Relaţiile comerciale ale României cu Germania, în acest domeniu, se situează pe primul loc, sunt tradiţionale şi sperăm să crească", a sublinit pentru DW, Gabiela Chişe din partea APMR. "Cel mai mare volum al exporturilor de mobila din România este înregistrat pe piaţa Germaniei, însumand pe 9 luni din 2013, valoarea de 272,4 milioane de euro cu o creştere de 6,3% comparativ cu 9 luni din anul 2012, fiind urmat de Franţa cu 158,2 milioane de euro, Italia cu 116,7 milioane de euro, Marea Britanie cu 95,5 milioane de euro, Olanda CU 69,7 milioane de euro".
APMR şi Ministerul Economiei din România sprijină prezenţa firmelor româneşti la diferite târguri internaţioanle de referinţă, între care şi, prin tradiţie, la IMM Cologne. Numărul societăţilor reunite la standul naţional în acest an a fost unul record de 27 (2 B Group, Alro International, Alson Com Trading, Badex Mob, Casa Rusu, CD Sofa Euro 07, Cesimex, Decofurniture Studio, Design for Life, Durieux International Societe Com, Ecomatrix, Famos, Foros, GP Sofa, Imob, Quadra Invest, Pure Home Collections, Rowo, Rus Savitar, Sessio.Eu, Sidea, Sigstrat, Simex Grup, Stones Charme, Szel Mob, Transilvania Production, Zetam PLM). În plus "a fost expunerea pe cea mai mare suprafaţă (862 mp) din istoria participărilor României sub pavilionul naţional la IMM Cologne", după cum a explicat pentru DW, Vodiţa Popescu, din partea Ministerului Economiei.
Bilanţ pozitiv al participării la actuala ediţie
Reprezentaţii firmelor cu care am stat de vorbă la standul României s-au arătat cu toţii mulţumiţi de convorbirile avute şi contactele încheiate în aceste zile. De pildă Ecomatrix, care produce exclusiv pentru export şi care şi-a prezentat cu acest prilej noua colecţie "MASAFI", realizată din stejar de culoare naturală în combinaţie cu tablă de zinc, obţinută printr-un proces de acidificare. Directorul Ecomatrix, Attila Egei mi-a povestit bucuros că în februarie se va deschide un magazin MASAFI în centrul istoric din Bologna.
Şi alte firme care participă de mai mulţi ani la IMM Cologne apreciază drept promiţătoare actuala ediţie. Rus Savitar, care produce în proporţie de 75 la sută pentru piaţa românescă, speră să-şi extindă astfel exporturile către Germania, după cum mi-a mărturisit Marian Ciucur, director export. Principalul producător de mobilă din pal melaminat din România exportă înainte de toate în Olanda, Elveţia, Belgia şi Bulgaria, înregistrând în 2013 o creştere, ca dealtfel şi pe piaţa românească. În România şi-a extins lanţul de magazine "Casa Rusu" în 2013, ajungând la 26. Şi Szel Mob, care-şi serbează în acest an două decenii de existenţă, a realizat în 2013 o creştere de 15 la sută, după am aflat de la coproprietarul firmei, Szel Gabor. La IMM producătorul din Cristuru Secuiesc şi-a prezentat noile modele, şi combinaţii de culori.
Şapte firme româneşti s-au aflat pentru prima dată la Köln, în pavilionul naţional. Larix/2 B Group, datând din 1990, a început să producă la Reghin mobilă de grădină, apoi s-a extins realizând şi mobilier de interior, precum şi sănii. Producţia de sănii e impresionantă (aprox. 250.000 pe an), firma deţinând un patent pentru sănii pliante, acestea fiind comercializate în special în Germania, potrivit reprezentantului societăţii pentru piaţa occidentală, Günter Buchholzer. Frima deţine şi un lanţ de magazine în România, cu numele "Natürlich".
Şi Rowo/Sidea participă pentru prima dată la IMM Köln. Producţia realizată la Sovata este destinată în întregime exportului (în principal pentru IKEA, şi ţări cum ar fi Canada şi Rusia). Prin această prezenţă se doreşte pătrunderea şi pe piaţa germană, dar şi pe alte pieţe, iar şansele par a fi bune, date fiind contactele realizate în zilele de târg – am putut afla de la Tatiana Gronic, referent de marketing al brandului Sidea. Colecţia "Regina", mobilă în stil imperial, realizată din lemn masiv de fag cu inserţii din foiţă de aur, ar putea atrage înainte de toate clienţii din lumea arabă şi Rusia.