Preoţii care oficiază slujbe de înmormântare pentru enoriaşi din afara parohiei lor vor fi amendaţi

Preoţii ortodocşi care oficiază slujbe de înmormântare pentru enoriaşi care nu aparţin parohiei lor vor fi sancționați contravențional. Această decizie a fost luată pentru a nu mai exista cazuri în care duhovnicii „își fură clienții” unii altora, relatează Bihoreanul.

Potrivit sursei citate anterior, preotul Ioan Şumălan de la Paraclisul Spitalului Judeţean Oradea şi preotul Dan Lele de la Biserica Sfântul Dimitrie Izvorâtorul de Mir din strada Louis Pasteur au fost deja sancţionaţi cu câte o amendă în valoare de 1.000 de lei.

Banii le-au fost reţinuţi din salariu și au fost viraţi către preoţii parohiilor de care aparţineau enoriaşii decedaţi pe care i-au înmormântat ei.

Paștele Ortodox ar putea fi sărbătorit în aceeași zi cu Paștele Catolic

Vă amintim că, de ceva vreme, Înaltpreasfințitul Teodosie și Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, au o relație tensionată. Totul a început în ziua în care Vasile Bănescu a a anunțat că Biserica Ortodoxă Română ia în calcul sărbătorirea Paștelui Ortodox în același timp cu cel catolic, subiect ce va fi discutat în şedinţa Sfântului Sinod din iunie 2023.

Teodor Baconschi şi profesorul Adrian Papahagi au adresat o scrisoare deschisă Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române şi Adunării Naţionale Bisericeşti în care solicită „să se implice cu energie şi convingere în dialogul panortodox şi interconfesional” pe tema celebrării Paștelui Ortodox la aceeaşi dată cu Paștele Catolic.

Într-o petiţie online, iniţiatorii precizează că „Primul Sinod Ecumenic, reunit la Niceea în anul 325, una din pietrele de temelie ale Ortodoxiei, a stabilit ca Biserica Lui Hristos, una, universală şi apostolică, să celebreze Învierea Domnului într-o zi de duminică, aceeaşi pentru toţi. Din epoca domniei lui Carol cel Mare în Apusul Europei până în secolul al XVI-lea, aşadar şi după regretabila schismă, creştinătatea s-a învrednicit să celebreze Paştele, an de an, împreună.”

Arhiepiscopul Tomisului s-a opus vehement acestui demers și a afirmat că Biserica Catolică nu are Lumina Sfântă. Ulterior, Vasile Bănescu, fără a-i pronunța numele lui, a spus că o astfel de reacție trădează „o perfidă gelozie și jenantă zgârcenie confesională”. Vasile Bănescu a revenit apoi cu un alt mesaj, în care, tot fără să invoce numele Arhiepiscopului Tomisului, a susținut că „sfidarea continuă și smintitoare a (unor) minimale condiții de reprezentare instituțională ar trebui să pună în criză statutul oficial al respectivei” persoane.

De asemenea, Vasile Bănescu a abordat modul în care unii preoți au înțeles să reacționeze în dezbaterea privind Învierea Domnului, susținând că „zvârcolirile cele mai înfricoșătoare au fost înregistrate, previzibil, în anticul oraș Tomis”, o aluzie la Înaltpreasfințitul Teodosie.