România NU mai poate exclude firme afara UE din licitațiile publice

O decizie a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) schimbă regulile jocului pentru achizițiile publice din România. Guvernul României nu mai poate exclude firme din afaceri publice doar pentru că provin din țări care nu au acorduri cu Uniunea Europeană.

Casa de avocatură Țuca Zbârcea & Asociații a reușit să obțină această hotărâre importantă, care pune capăt unei reglementări care restricționa accesul la licitațiile publice ale operatorilor economici din afaceri cu Uniunea Europeană.

Românii au reușit o performanță în UE

Hotărârea vine după o lungă luptă juridică. Într-un caz cu miză mare, de aproximativ 750 de milioane de euro, Țuca Zbârcea & Asociații a reprezentat un consorțiu între o companie românească și una din afaceri cu Uniunea Europeană. Excluderea acestui consorțiu a fost impusă de Ordonanța de Urgență nr. 25/2021, adoptată de Guvernul României. Aceasta prevedea excluderea automată a operatorilor economici din afaceri cu Uniunea Europeană care nu aveau un acord special cu UE.

În cazul menționat, statul român a decis desfacerea asocierii dintre CRRC Qingdao Sifang, companie din China, și Astra Vagoane Călători, firmă românească. Motivul? CRRC Qingdao Sifang provenea dintr-o țară care nu semnase un acord cu Uniunea Europeană. Decizia, luată în baza legii naționale, impunea excluderea oricărui operator economic dintr-o țară terță, fără un acord de acces la piața liberă a Uniunii Europene.

Uniunea Europeană UE
SURSA FOTO: Dreamstime

Cum a schimbat CJUE regulile și care sunt implicațiile

Țuca Zbârcea & Asociații a contestat legea națională, iar după aproape trei ani de procese, CJUE a dat verdictul. Într-o hotărâre dată pe 13 martie 2025, instanța europeană a stabilit că „dreptul primar al Uniunii Europene se opune ca un stat membru să adopte legislație care să excludă operatorii economici dintr-o țară terță care nu are un acord de acces cu Uniunea”. Cu alte cuvinte, orice reglementare națională care exclude aceste firme de la licitații este ilegală.

Consecințele acestei decizii sunt semnificative. Hotărârea CJUE nu doar că invalidează o legislație adoptată de statul român, dar deschide un precedent pentru toate statele membre. În esență, orice stat membru care va adopta o reglementare similară va încălca legislația Uniunii Europene. Implicațiile sunt clare: Uniunea Europeană deține competența exclusivă în domeniul politicii comerciale comune, iar statele membre nu pot adopta legislații care contravin acestui principiu.

Reprezentanții consorțiului au fost susținuți de Dan Cristea, Partener la Țuca Zbârcea & Asociații, și de Șerban Sârbu, Senior Associate.

„Implicațiile acestei decizii ale CEJ sunt de amploare și imposibil de rezumat în câteva propoziții, deoarece o hotărâre interpretativă într-o cauză de trimitere preliminară nu se aplică doar litigiului specific în cauză, ci se extinde la toate raporturile juridice similare în care un operator economic ar fi fost exclus în temeiul unei legi naționale.

Dincolo de impactul ei asupra unor cazuri concrete, unele de mare valoare, nu numai în România, și dincolo de importanța clarificărilor pe care le aduce în relațiile comerciale ale Uniunii Europene cu țările din afara UE, mă mândresc că această hotărâre reflectă un principiu fundamental al echipei noastre juridice: capacitatea de a găsi soluții creative la cazuri complexe, de a gândi în afara cadrelor juridice cele mai formidabile ale autorului de stat. impune: dreptul intern.

În cele din urmă, sunt foarte mulțumit când un client își pune încrederea în capacitatea noastră de a inova”, a adăugat Cristea.

Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene subliniază importanța respectării legislației Uniunii Europene de către statele membre, dar și necesitatea unei transparențe mai mari în procedurile de achiziții publice. Acest caz, care a început ca o dispută privind excluderea unui consorțiu, va avea reverberații asupra întregii piețe de achiziții publice din Uniunea Europeană.