Guvernul pregătește noi reglementări pentru alegerile prezidențiale din 2025, care includ sancțiuni severe pentru marile platforme online care nu respectă reglementările privind campania electorală.

Conform unui proiect de ordonanță de urgență aflat pe masa Executivului, platformele de socializare vor fi obligate să elimine materialele publicitare ilegale într-un interval de cinci ore, altfel riscând amenzi de până la 5% din cifra lor de afaceri.

Alegerile prezidențiale 2025: Hotărâri guvernamentale în pregătire

Proiectul de hotărâre aflat pe ordinea de zi a Guvernului stabilește ziua de 4 mai 2025 ca dată pentru alegerile prezidențiale.

cotroceni, presedintele romaniei, alegeri prezidentiale
SURSA FOTO: Dreamstime

Pe lângă stabilirea datei scrutinului, Executivul analizează și un proiect de ordonanță care prevede măsuri stricte privind organizarea și desfășurarea alegerilor.

Aceste măsuri vizează atât campania electorală, cât și reglementarea materialelor publicitare care vor fi distribuite pe platformele online.

Măsuri pentru platformele online în campania electorală

Una dintre cele mai importante reglementări din proiectul de ordonanță vizează distribuirea materialelor publicitare politice pe platformele online.

Astfel, toți actorii politici vor fi obligați să publice, alături de fiecare material publicitar, informații clare despre identitatea sponsorului, sursele financiare ale materialului publicitar și tehnicile folosite pentru distribuirea acestuia.

În cazul în care materialul a fost promovat cu ajutorul tehnicilor de vizare a unui public țintă sau de promovare plătită, aceste detalii vor trebui menționate explicit.

Totodată, materialele publicitare vor trebui să respecte reglementările prevăzute de Legea nr. 334/2006, care reglementează finanțarea partidelor politice și campaniilor electorale.

Aceleași reguli se aplică și pentru promovarea pe platformele online mari, motoarele de căutare sau rețelele de socializare.

Definiția materialelor publicitare politice și sancțiuni

În proiectul de ordonanță, se definește materialul publicitar politic ca orice material online, audio, video sau scris folosit în campania electorală, care îndeamnă alegătorii să voteze sau să nu voteze pentru un candidat sau un partid politic.

Încălcarea acestor reglementări poate atrage amenzi de la 15.000 la 50.000 de lei, în funcție de gravitatea faptei.

TikTok, Facebook, Google
SURSA FOTO: Dreamstime

Este important de menționat că Biroul Electoral Central (BEC) va avea competența exclusivă de a soluționa plângerile legate de campania electorală desfășurată pe platformele online.

Plângerile vor trebui soluționate rapid, iar deciziile BEC vor fi transmise Autorității Electorale Permanente (AEP), care, la rândul său, va notifica platformele online. Acestea vor trebui să elimine materialele publicitare ilegale într-un termen de 5 ore.

Termen de 5 ore pentru eliminarea materialelor ilegale

Potrivit proiectului de ordonanță, platformele online vor trebui să elimine imediat materialele publicitare ilegale, după ce AEP le notifică, în termen de maximum 5 ore.

Dacă nu respectă acest termen, platformele riscă amenzi substanțiale, care pot varia între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformei respective. Aceasta reprezintă o măsură severă ce are scopul de a combate campaniile electorale ilegale desfășurate online.

În plus, deciziile BEC vor putea fi contestate în instanță. Orice persoană interesată poate contesta hotărârile BEC la Curtea de Apel București, într-un termen de 48 de ore de la publicarea deciziilor pe site-ul Biroului Electoral Central.

Noua reglementare adoptată de Guvern adaugă o dimensiune suplimentară controlului asupra campaniilor electorale, în special pe platformele online.