Obligatoriu pentru proprietarii de terenuri, case sau apartamente. Documentul pe care trebuie să-l obțină

anaf

SURSA FOTO: Ilona Andrei / G4Media

Ministerul Finanțelor a pregătit o schimbare masivă pentru români. Persoanele care vând și cumpără clădiri și terenuri vor fi obligate să obțină un certificat de atestare fiscală de la ANAF.

Așadar, persoanele care vând și cumpără clădiri și terenuri, inclusiv locuințe, vor trebui să obțină un certificat de atestare fiscală de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

Vor fi obligați să obțină un certificat de atestare fiscală de la ANAF

Ministerul Finanțelor a pregătit o măsură în acest sens. Este vorba despre o modificare a Codului de procedură fiscală. Măsura îi vizează în mod special pe proprietarii cu datorii.

Astfel, certificatul de atestare fiscală va conține acordul organului fiscal central pentru înstrăinarea bunului.

În document va fi trecută și menționarea contului în care se virează suma aferentă obligațiilor fiscale datorate de proprietar.

Notarul va verifica dacă datoriile au fost plătite

În urma verificării, notarul va verifica dacă datoriile au fost plătite în contul indicat de agenție. Ulterior, va fi autentificat actul de înstrăinare a dreptului de proprietate.

Sunt vizate și contractele de donație. În momentul încheierii acestora, dreptul de proprietate este transferat atunci când donatorul nu are obligații fiscale sau bugetare restante.

SURSA FOTO: Inquam Photos, Octav Ganea

Notarul public transmite organului fiscal central o copie a titlului de proprietate

Noua lege vizează și persoanele cărora a fost transferat dreptul de proprietate. Dacă înregistrează datoriile restante în certificatul de atestare fiscală, notarul public va trebui să ia măsuri. El transmite organului fiscal central o copie a titlului de proprietate încheiat ca urmare a transferului dreptului de proprietate prin e-mail.

Dacă persoana căreia i s-a transferat dreptul nu achită obligațiile fiscale sau bugetare restante în termen de 15 zile de la comunicarea somației, organul fiscal central poate dispune măsuri asigurătorii. În anumite cazuri, se poate ajunge până la sechestru executoriu. Totul depinde de comportamentul fiscal al persoanei căreia i s-a transferat dreptul de proprietate asupra bunului.

Ministerul Finanțelor susține că această măsură este luată pentru a preveni pierderea creanțelor bugetare

Ministerul Finanțelor a oferit mai multe explicații. Autoritatea susține că această măsură este luată pentru a preveni pierderea creanțelor bugetare prin condiționarea proprietarilor de a plăti datoriile fiscale și bugetare restante în timpul tranzacțiilor de înstrăinare a bunurilor imobiliare.

În caz contrar, există riscul ca proprietarul să devină insolvabil sau insolvent. Acest lucru ar duce la nerecuperarea obligațiilor bugetare la bugetul general consolidat.

Potrivit instituției, transferul dreptului de proprietate este condiționat și de plata obligațiilor fiscale locale.