Ministrul Educației, Daniel David, susține eliminarea unor practici tradiționale din școlile românești, precum scrisul după dictare și transcrierea mecanică din manuale. Acesta consideră că aceste metode sunt „efectiv detrimentală” și nu contribuie la dezvoltarea competențelor esențiale ale elevilor.

Într-un interviu, ministrul a explicat că sistemul de predare trebuie să se concentreze pe formarea valorilor, culturii și abilităților practice, în loc să perpetueze metodele învechite, lipsite de relevanță pentru nevoile educaționale actuale.

Ministrul Educației: metodele tradiționale trebuie eliminate

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat marți că scrisul după dictare și transcrierea din manuale ar trebui eliminate din școli. Oficialul susține că aceste metode nu contribuie la dezvoltarea competențelor practice, a culturii generale sau a valorilor fundamentale în rândul elevilor.

„Această metodă este efectiv detrimentală. Măsura trebuie să fie drastică”, a spus ministrul într-o intervenție la Digi 24.

David a atras atenția că problema majoră din educația românească nu constă în conținutul predat, ci în modul de predare utilizat de cadrele didactice.

Învățarea prin dictare, criticată pentru lipsa de eficiență

Ministrul a subliniat că scrisul după dictare și transcrierea mecanică a textelor nu reprezintă un transfer real de competențe. În opinia sa, aceste practici nu reușesc să dezvolte abilități esențiale sau să stimuleze creativitatea și gândirea critică.

„În ceea ce priveşte metoda de predare, am şi spus, la un moment dat, caut o modalitate prin care, dacă nu vrei să antrenezi scrisul după limbajul oral, formula aia pe care o ştim mulţi dintre noi: stai jos şi scrie după dictare conţinuturi care există în manual sau altundeva, cumva să interzicem această metodă. Este efectiv detrimentală. În acest fel, noi nu reuşim să transferăm acele competenţe despre care am discutat, adică cultură, activitate practică şi valori”, a adăugat Daniel David.

Ministrul consideră că trebuie luate măsuri severe împotriva profesorilor care folosesc frecvent această metodă în procesul de predare.

Manualele școlare, o altă problemă a sistemului educațional

Daniel David a adus în discuție și calitatea manualelor școlare din România, pe care le consideră puțin atractive pentru elevi. Ministrul a explicat că un manual cu adevărat bun ar trebui să trezească curiozitatea elevilor și să-i determine să citească lecțiile înainte de ore.

„Suportul legat de manuale nu este foarte atractiv. Eu am şi spus, de exemplu, că un manual bun ar fi un manual în care, dacă ai un manual despre democraţie, de exemplu, sau practici democratice şi eşti la lecţia a doua, un manual bun va fi când copilul, de curiozitate, citeşte lecţiile înainte. Ăla e un manual bun. Nu suntem acolo”, a explicat ministrul.

Necesitatea unor metode de predare moderne

Ministrul Educației a subliniat importanța pregătirii cadrelor didactice în utilizarea unor metode moderne de predare. Potrivit acestuia, profesorii ar trebui să adopte abordări care să stimuleze învățarea activă și dezvoltarea de competențe esențiale pentru elevi.

Daniel David
SURSA FOTO: danieldavidubb.wordpress.com

„Pe lângă training-uri pentru metode moderne, efectiv o astfel de practică. Repet, dacă nu vrei să antrenezi scrisul după limbajul oral sau că poate vrei să antrenezi, nu ştiu, scrisul după preluarea unor texte din manuale, dar când nu ai această idee, ci consideri că prin această metodă tu transferi competenţe şi cunoaştere, acea metodă, în acest moment, ar trebui interzisă”, a mai spus Daniel David.

România, sub media europeană la numărul de absolvenți cu studii superioare

Ministrul Educației, Daniel David, a semnalat că România se confruntă cu o problemă serioasă în privința procentului de absolvenți de studii superioare. Cu o medie situată între 18 și 20%, România este mult sub media europeană, care se situează în jurul valorii de 30%. În schimb, țări precum Irlanda înregistrează procente de peste 50%.

„Tinerii, după, după ce termină liceul, ei trebuie să știe că sunt diverse opțiuni. Unii pot să intre pe piața muncii. Nu trebuie chiar tot să facă studii superioare. Unii însă trebuie să fie pregătiți pentru a-și continua studiile. De exemplu, cred că procentul în momentul ăsta, dacă mă gândesc, număr de absolvenți cu studii superioare, raportat la populația generală, cred că noi suntem undeva în jur de 18-20%, depinde și de an și de cum estimez lucrul ăsta”, a explicat ministrul.

Daniel David a subliniat că România nu suferă de un număr excesiv de studenți, ci dimpotrivă, de un deficit.

„Nu avem prea mulți studenți, avem prea puțini studenți”, a precizat oficialul, subliniind importanța creșterii accesului și atractivității învățământului superior.

Acest decalaj semnificativ față de alte state europene, precum Irlanda, care depășește 50% în ceea ce privește numărul absolvenților cu studii superioare, reflectă o nevoie urgentă de reforme pentru a încuraja continuarea educației după finalizarea liceului.