ANAF vs IMM-uri. Antreprenorii din România vor mai puține obligații

ANAF vs IMM-uri. Antreprenorii din România vor mai puține obligații, motiv pentru care solicită Executivului retragerea proiectului de hotărâre prin care se introduce obligaţia de a comunica noi date către Fisc prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale.

„Colegiul Naţional al CNIPMMR, întrunit astăzi, 16.07.2024, a decis să solicite Guvernului retragerea proiectului de hotărâre privind modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, prin care se introduce obligaţia de a comunica noi date către sistemul ANAF prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale”, scrie într-un comunicat de presă emis de Colegiul Național al CNIPMMR.

Schimbările vor aduce costuri suplimentare pentru firme

Schimbările vor aduce costuri suplimentare pentru firme. În Codul Fiscal nu există o prevedere care să le permită deducerea acestor costuri generate de noile reglementări pentru casele de marcat din impozitul plătit de antreprenori, ceea ce ar putea compensa parțial efortul de a se conforma noilor reguli. Schimbările sunt făcute pentru a crește colectarea TVA la bugetul de stat.

casa de marcat
SURSA FOTO: Dreamstime

În prezent, antreprenorii nu mai pot deduce costul aparatelor fiscale din impozitul pe profit sau impozitul pe microîntreprinderi, deși aceste cheltuieli sunt suportate de mediul de afaceri pentru a digitaliza sistemul fiscal. Reprezentanții IMM-urilor cred că proiectul de act normativ a fost elaborat fără consultarea partenerilor sociali și fără o analiză de impact privind implicațiile sale.

Nu au fost analizate costurile suplimentare generate de implementarea noilor date care trebuie incluse pe bonul fiscal și transmise către ANAF în format XML, costuri care vor fi suportate de antreprenori.

În plus, nu este specificată durata de timp necesară pentru ca distribuitorii de aparate de marcat electronice fiscale să poată realiza modificările prevăzute de hotărâre, astfel încât activitatea economică să nu fie blocată sau expusă riscului de a primi sancțiuni contravenționale.

„Nu au fost analizate costurile suplimentare pe care le generează implementarea noilor date ce se cer a fi cuprinse pe bonul fiscal şi transmise către ANAF în format XML şi care vor fi suportate de antreprenori şi nu se menţionează care este durata de timp în care distribuitorii de aparate de marcat electronice fiscale pot realiza modificările prevăzute de hotărâre, astfel încât activitatea economică să nu fie blocată sau expusă riscului aplicării unei sancţiuni contravenţionale”, scrie în acel comunicat de presă.